Gå til innhold

bipolar 2-medisin spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest humlene
Skrevet

Jeg har bipolar 2 og går på 200mg lamictal. Jeg er usikker på medisineringen min, og er usikker på hva jeg skal gjøre.

Jeg har ikke oppfølging av psykiater, får resept på lamictal av fastlegen, men h*n vil at jeg skal ringe når jeg trenger resept og så sender han det rett til apoteket. De gangene jeg har forsøkt å få en time havner jeg hos turnuslege, og det gir meg egentlig ingenting.

Fastlegen vil at jeg skal styre dosen min selv,siden det er jeg som er syk og kjenner megselv best. Jeg setter pris på å bli stolt på, men føler meg veldig alene.

Jeg er inne i en periode hvor jeg er overveldet, bruker arbeidsdagen på å stirre på en dataskjerm uten å klare å gjøre noe. For å se travel ut, pleier jeg å ta runder i gangene der jeg bruker printere som er lengst mulig unna kontoret mitt. Når jeg kommer hjem er jeg så sliten at jeg sovner. Så våkner jeg i 19-21 tiden og er våken hele natten uten å gjøre noe som helst, og går på jobb om morgen mens jeg føler at jeg er i en koma. Sover ca 3-4 timer hver dag. Dette kan være en dårlig periode, eller det kan være stress. Jeg er så innelåst i min egen boble at jeg ikke klarer å se forskjellen.

1. er det en god ide å øke lamictalen? Hvor mye bør den i tilfellet økes?

2. vet noen om noen privatpraktiserende i Oslo eller Trondheim som har kapasitet til å bistå til medisinvurderinger 1-2 ganger i året?

3. Hvilken rolle har en fastlege i denne situasjonen? Er det en ide å bytte fastlege for å se om jeg kan få en bedre oppfølging?

Skrevet

Hei. Synes du skal printe ut det du skriver her og gi til fastlegen din, eventuelt si det samme muntlig. Deretter ber du om å bli henvist til en psykiater. Det høres ikke ut som om du har det bra, og du kan ikke fortsette å sove å lite.

Gjest bølger
Skrevet

Har ikke legen tatt blodprøve for å se om du får nok lamictal?

Tror jeg hadde skiftet fastelege hvis han ikke vil følge deg bedre opp, og hvis han heller ikke har sjekket med blodprøve hvor mye du trenger.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. er det en god ide å øke lamictalen? Hvor mye bør den i tilfellet økes?

S: Du bør få tatt en serumkonsentrasjon på Lamictal. Prøven tar du nøyaktig 12 timer etter inntaket på kvelden (og før du tar morgendosen om du bruker å dosere morgen og kveld). Ut fra svaret endres dosen. Det er sannsynlig at du skal litt opp i dose. F. eks til 300 mg.

2. vet noen om noen privatpraktiserende i Oslo eller Trondheim som har kapasitet til å bistå til medisinvurderinger 1-2 ganger i året?

S: Thor Kvakkestad kan dette. De er ikke billige, men kvalitet koster. http://www.psykia.no

3. Hvilken rolle har en fastlege i denne situasjonen? Er det en ide å bytte fastlege for å se om jeg kan få en bedre oppfølging?

S: Fastleger har svært ulik kompetanse inne ulike deler av medisinen. F.eks. er noen nesten som spesialister på BP, mens andre ikke interesserer seg særlig for psykiatri.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...