Gå til innhold

Du har et bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da jeg har fått både evnen til å lese kroppsspråk og forstår overført betydning, av og til ironi, spøker en del (selv om uheldig til tider) samt ringer i telefoner, syns jeg tiden var inne for å høre om diagnosen asperger syndrom fortsatt står i min journal,

Jeg var litt reservert mot å spørre, men jeg tror det nå er en 8 mnd siden jeg spurte sist, før det spurte jeg ofte, så forstod jeg at å spørre om sånt er et symptom i seg selv, da spurte jeg ikke mer.

Men i dag etter den siste tidens store fremgang følte jeg at spørsmålet var på sin plass, jeg fikk da til svar at min psykiater fortsatt fastholer at jeg har "et asperger syndrom".

Min psykiater har aldri før satt på ET foran, vil det si at det bare er litt igjen, før hadde jeg asperger syndrom, nå har jeg et asperger syndrom. er det på en måte en ting som gjenstår?

Min psykiater skrev "bare spør "(før har min psykiater sagt "spør i vei" når jeg sier "kan jeg spørre om en ting til/ eller, kan jeg stille et spørsmål?) men jeg vil ikke spørre om opplagte ting, så jeg spør her, hva mente min psykiater med å skrive "Nei du har fortsatt et asperger syndrom!" (ordet, et, skapte nye tanker)

Skrevet

Er det ikke et rent gramatisk anligende? Et (asberger) syndrom - syndromet - flere syndrom etc.... vs en (bipolar) lidelse - lidelsen.. etc. Du kan spørre henne neste gang, men jeg vil ikke tro at dette betyr noe vesentlig for syn på/ forståelsen av asberger syndrom :)

Gjest Elextra
Skrevet

Uten å kjenne din psykiater vil jeg anta hun ikke tilla ordet "et" noen vekt, jeg ville gjettet det var utilsiktet.

Forøvrig er det selvfølgelig kjent at det heter "en lidelse" og "et syndrom".

Skrevet

Er det ikke et rent gramatisk anligende? Et (asberger) syndrom - syndromet - flere syndrom etc.... vs en (bipolar) lidelse - lidelsen.. etc. Du kan spørre henne neste gang, men jeg vil ikke tro at dette betyr noe vesentlig for syn på/ forståelsen av asberger syndrom :)

Hei!

Mulig det er sånn.

Men har aldri hørt noen si eller skrive "du har et asperger syndrom"

Jeg tenkte straks "Jaså har jeg bare litt igjen, ett, osv...", det ville jo vært oppløftende.

Jeg har akkurat fått vite at jeg ikke kan få medisiner mot tilstander jeg ikke har, så det kan være at det er derfor min psykiater skriver du har bare ET asperger syndrom.

Skrevet

Hei!

Mulig det er sånn.

Jeg tenkte straks "Jaså har jeg bare litt igjen, ett, osv...", det ville jo vært oppløftende.

Jeg har akkurat fått vite at jeg ikke kan få medisiner mot tilstander jeg ikke har, så det kan være at det er derfor min psykiater skriver du har bare ET asperger syndrom.

''Men har aldri hørt noen si eller skrive "du har et asperger syndrom"''

Men det er da vanlig å skrive "du har en bipolar lidelse"? Og jeg finner da noen Google-treff på "et asperger syndrom".

Skrevet

''diagnosen asperger syndrom fortsatt står i min journal''

Dette er vel ikke noe man "blir kvitt"?

Skrevet

Hei!

Mulig det er sånn.

Sannsynligvis er det bare en helt allminnelig, triviell trykkfeil.

Om psykiaterendin mente det du hentyder, er jeg ganske sikker på at hun ville spesifisert det på en langt tydeligere og mer utfyllende måte.

mvh

Skrevet

Jeg tenker som Elextra at det sannsynligvis er helt tilfeldig at hun har formulert seg sånn.

Skrevet

''Men har aldri hørt noen si eller skrive "du har et asperger syndrom"''

Men det er da vanlig å skrive "du har en bipolar lidelse"? Og jeg finner da noen Google-treff på "et asperger syndrom".

Hei!

? det har jeg aldri lest eller sett,.. ja ja så vet jeg det!

Skrevet

Hei!

Ikke for de med den kroniske varianten, den som sitter fast, men jeg så/ser nok på meg selv som et tvilstilfelle, en som fikk diagnosen fordi tilfeldighetene ville det slik, den dagen pga av det brevet. Det går ikke helt inn det at den ene og den andre psykiateren bare skrev asperger syndrom også min egen psykiater sa "du er det vi kaller et skoleeksempel"

For de som har sett meg! tror jeg jeg er alt annet enn et skoleeksempel, feks har Sør sett meg og jeg tror ikke han tenker "Aha et tilfelle av asperger syndrom", håper du forstår.

Men jeg vet jo det er ordene som kommer ut av munnen min som fikk de på den ideen, det vet jeg, men jeg lurer ofte på hvilke ord, for jeg sier stort sett det samme som andre, jeg er ingen robot med robotstemme. (det er det jeg forbinder med skoleeksempel)

Skrevet

Jeg tenker som Elextra at det sannsynligvis er helt tilfeldig at hun har formulert seg sånn.

Hei!

Takk da er det nok det! :-)

Skrevet

Sannsynligvis er det bare en helt allminnelig, triviell trykkfeil.

Om psykiaterendin mente det du hentyder, er jeg ganske sikker på at hun ville spesifisert det på en langt tydeligere og mer utfyllende måte.

mvh

Hei!

Takk da går jeg ut i fra at du har rett!

Skrevet

Hei!

Vanligvis ikke, men det fins heller ingen tester som med sikkerhet setter diagnosen, den er basert på antagelser.

Skrevet

Hei!

Mulig det er sånn.

Jeg ville heller ikke brukt kjønnsbestemmelse forran i en setning som i "(...) nn har et asberger syndrom", men bare "(...) nn har asberger syndrom". Jeg hører også av og til noen si at "(...) nn er asberger" og det sier jeg aldri, for man ER jo ikke sin diagnose sant :)

Som sagt, spør din psykiater neste gang du skal treffe henne om hva hun mente, men jeg vil tro hun mente å bekrefte at du har et (asberger) syndrom, ikke _ett_ som i en mengdebetydning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...