Gå til innhold

Hvor mye til hvert barn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

75 000 kanskje?

Kommer litt an på arveavgifter og sånt, mulig jeg ikke hadde gitt det som en sum men spredt det over lengre tid for å unngå avgifter.

Hvis jeg i den situasjonen jeg er i nå hadde fått en slik sum hadde jeg betalt ned gjeld og oppgradert bilen framfor å gi noe til barna.

Annonse

Kommer an på barna og hvordan de bruker penger. Om jeg antok at de ville "klatte bort" pengene ville jeg kanskje betalt ned gjeld som feks studielån for dem framfor å gi dem cash, evt satt en sum inn på BSU hvert år noen år framover. Hadde jeg selv hatt lite behov for pengene hadde summen jeg hadde videreført vært mellom 150' og 300' fordelt på de tre tenker jeg.

Gjest tjahhhhhhhhhhhh

Spørs litt, men om jeg ikke hadde planer om fornyelse av hjemmet (møbler, oppussing osv, pluss jeg hadde litt fra før på bok i tilfelle vaskemaskina skulle gå dukken) hadde jeg nok gitt de 100 000 hver? Men lurt å sjekke reglene, om de må skatte av beløpet?

Kanskje bare gi akkurat under "grensa" så de slipper å skatte av det,

og beholde resten selv på høyrentekonto, evnt gi de litt mer neste år - da har du tjent litt på rentene og.

Nå vet jeg ikke hvor voksne de voksne barna er, men min morfor døde omtrent da jeg var ferdig med mine studier. Min mor arvet da en del penger, og brukte noe av dette på å betale hele studielånet til både min søster og meg. (like mye selvsagt). I ettertid er jeg uansett veldig glad for at jeg fikk pengene i etterkant, og ikke beskjed om at de ville betale for meg. På den måten ble jeg mer forsiktig med min pengebruk i studietiden enn jeg kanskje ville vært om jeg visste at noen ville ta regninga uansett. Går også ann å feks bidra med en sum til bolig til barna? - så vet man at pengene blir brukt til noe fornuftig. Tror jeg ville gitt 100 000,- til hver.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...