berreundrar Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 I stedet for å få noen andre til å utføre drapene på dem? Så vidt jeg forstår var det ingenting fysisk i veien med dem enn at de var døve... Tragisk historie, men forstår bare ikke hvorfor folk benytter seg av retten til aktiv dødshjelp (dvs. at andre dreper dem) i stedet for å begå selvmord for egne hånd.. Tror de at (u)gjerningen blir mindre alvorlig da? Og at de ikke trenger å ha dårlig samvittighet ovenfor familie og venner fordi de velger døden? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10049374 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest golop Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 De har tydelig rett på aktiv hjelp til å dø i og med at de fikk hjelp til det. Hvorfor avstå fra den for heller å gjøre det selv? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Om man gjør det selv så risikerer man jo å "mislykkes" og ende opp som alvorlig skadet og kanskje pleiepasient resten av et langt liv - det er jo akkurat det de vil unngå. Så når muligheten er der synes jeg ikke det er det minste rart at de velger å få hjelp til det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulkert Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Om man gjør det selv så risikerer man jo å "mislykkes" og ende opp som alvorlig skadet og kanskje pleiepasient resten av et langt liv - det er jo akkurat det de vil unngå. Så når muligheten er der synes jeg ikke det er det minste rart at de velger å få hjelp til det. Beklager altså, men for noe tull! For et psykisk friskt menneske som faktisk VIL dø, er det å ta livet sitt den enkleste sak i verden! Hvis man mislykkes, er det fordi man ikke får til å ta steget fullt ut. Jeg kan også være for aktiv dødshjelp i enkelte ekstreme tilfeller, og for passiv dødshjelp i grensetilfeller men hvor pasienten i det minste selv er i stand til å trykke på knappen som sprøyter giften inn i kroppen, men aktiv dødshjelp slik det er på vei til å utvikle seg i Belgia er et DIGERT onde som legger stort følelsesmessig press på syke og gamle om å dø for å slippe å føle seg som en byrde. Jeg har bodd i Belgia og vet hvordan det er der. Folk klager på eldreomsorgen i Norge, men den er da i det minste tilgjengelig for alle med stort nok behov for det (uten at jeg gidder nå å diskutere hvem som har det). I Belgia er det relativt vanlig at eldre flytter inn i sine barns hjem fordi eldreomsorg er dårlig og koster skjorta. Det er ikke rart de føler seg som en byrde der. Å ha rett til selv å bestemme når man vil ende sitt liv er IKKE det samme som ha rett til å kreve at noen andre tar livet ditt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulkert Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 De har tydelig rett på aktiv hjelp til å dø i og med at de fikk hjelp til det. Hvorfor avstå fra den for heller å gjøre det selv? Spørsmålet er jo ikke hvorfor akkurat disse to valgte denne løsningen, men hvorfor de i det hele tatt har alternativet med å få noen andre til å ta livene deres. Jeg tror det er svært usannsynlig at selvmord hadde vært en tanke en gang for disse to hvis de hadde bodd i et annet land hvor det ikke finnes aktiv dødshjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 ''Så vidt jeg forstår var det ingenting fysisk i veien med dem enn at de var døve...'' Og i ferd med å bli blinde, vel? Ikke at jeg forstår at de ikke syns livet var verdt å leve, men de syns kanskje de var isolerte nok som døve og at å miste synet i tillegg for dem føltes som om livet ble meningsløst? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
berreundrar Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 ''Så vidt jeg forstår var det ingenting fysisk i veien med dem enn at de var døve...'' Og i ferd med å bli blinde, vel? Ikke at jeg forstår at de ikke syns livet var verdt å leve, men de syns kanskje de var isolerte nok som døve og at å miste synet i tillegg for dem føltes som om livet ble meningsløst? ''Og i ferd med å bli blinde, vel?'' Ja, men de var/er ikke blinde nå, og så lenge de kan se rimelig greit hadde de nok selv kunnet finne fram både pilleboksen eller nærmeste jernbanelinje... Selvmord er galt uansett om det er en selv som utfører det eller om de ber andre om å gjøre det for dem. Det er akkurat som om de ikke ønsker å ta ansvaret for sin død selv, men heller å la andre drepe dem for seg. Det er i alle fall galt. Jeg hadde aldri greid å ta livet av noen selv om vedkommende ba om det. Stakkars de som "må" utføre slike drap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 ''Og i ferd med å bli blinde, vel?'' Ja, men de var/er ikke blinde nå, og så lenge de kan se rimelig greit hadde de nok selv kunnet finne fram både pilleboksen eller nærmeste jernbanelinje... Selvmord er galt uansett om det er en selv som utfører det eller om de ber andre om å gjøre det for dem. Det er akkurat som om de ikke ønsker å ta ansvaret for sin død selv, men heller å la andre drepe dem for seg. Det er i alle fall galt. Jeg hadde aldri greid å ta livet av noen selv om vedkommende ba om det. Stakkars de som "må" utføre slike drap. ''Jeg hadde aldri greid å ta livet av noen selv om vedkommende ba om det. Stakkars de som "må" utføre slike drap.'' De blir jo ikke tvunget til det, de har nok frivillig gått inn i denne jobben og jeg tipper at om de synes det blir for tungt så finner de seg noe annet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 ''Og i ferd med å bli blinde, vel?'' Ja, men de var/er ikke blinde nå, og så lenge de kan se rimelig greit hadde de nok selv kunnet finne fram både pilleboksen eller nærmeste jernbanelinje... Selvmord er galt uansett om det er en selv som utfører det eller om de ber andre om å gjøre det for dem. Det er akkurat som om de ikke ønsker å ta ansvaret for sin død selv, men heller å la andre drepe dem for seg. Det er i alle fall galt. Jeg hadde aldri greid å ta livet av noen selv om vedkommende ba om det. Stakkars de som "må" utføre slike drap. ''Stakkars de som "må" utføre slike drap.'' Jeg tror ikke noen MÅ utføre slike drap. Jeg tror det er frivillig. Legeeden sier vel at du skal redde liv. Du kan ikke av etiske hensyn pålegge noen å ta livet av andre f.esk som en del av en jobbinstruks. Er ellers stort sett uenig i det meste du skriver her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 ''Jeg hadde aldri greid å ta livet av noen selv om vedkommende ba om det. Stakkars de som "må" utføre slike drap.'' De blir jo ikke tvunget til det, de har nok frivillig gått inn i denne jobben og jeg tipper at om de synes det blir for tungt så finner de seg noe annet. Det tror jeg også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest golop Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Spørsmålet er jo ikke hvorfor akkurat disse to valgte denne løsningen, men hvorfor de i det hele tatt har alternativet med å få noen andre til å ta livene deres. Jeg tror det er svært usannsynlig at selvmord hadde vært en tanke en gang for disse to hvis de hadde bodd i et annet land hvor det ikke finnes aktiv dødshjelp. Jeg forstår ikke hvordan du kommer frem til at det hadde vært en usannsynlig tanke et sted de ikke hadde fått hjelp. Jeg antar at du, i likhet med meg, bare har lest denne artikkelen og at du ikke har mer nærgående kjennskap til dette. At du ikke vil at de skal kunne motta denne type hjelp er jo en helt annen greie. De benytter seg av et tilbud som er der. Langt bedre enn det du feks skriver om å oppsøke jernbanesporet, hvor andre også vil leve med dette resten av livet. Her får de hjelp av kvalifisert personell som mest trolig ser dette som en betydningsfull jobb nettopp fordi de hjelper noen som ikke ønsker å leve ut av livet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulkert Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Jeg forstår ikke hvordan du kommer frem til at det hadde vært en usannsynlig tanke et sted de ikke hadde fått hjelp. Jeg antar at du, i likhet med meg, bare har lest denne artikkelen og at du ikke har mer nærgående kjennskap til dette. At du ikke vil at de skal kunne motta denne type hjelp er jo en helt annen greie. De benytter seg av et tilbud som er der. Langt bedre enn det du feks skriver om å oppsøke jernbanesporet, hvor andre også vil leve med dette resten av livet. Her får de hjelp av kvalifisert personell som mest trolig ser dette som en betydningsfull jobb nettopp fordi de hjelper noen som ikke ønsker å leve ut av livet. Jeg har kjennskap til systemet i Belgia fordi jeg har bodd der. Ja, det er allerede et utilbørlig press der om ikke å være en byrde. Det konkrete tilfellet kjenner jeg bare til fra media, men ut ifra opplysningene som kommer frem der hadde jeg heller tilbudt dem terapi enn aktiv dødshjelp. Jeg har ikke skrevet noe om jernbanespor så her blander du. Tilbudet burde absolutt ikke ha vært til i den formen det er i Belgia. Vil folk absolutt dø så ta livet selv. Klarer de ikke det så vil de det ikke nok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest golop Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Jeg har kjennskap til systemet i Belgia fordi jeg har bodd der. Ja, det er allerede et utilbørlig press der om ikke å være en byrde. Det konkrete tilfellet kjenner jeg bare til fra media, men ut ifra opplysningene som kommer frem der hadde jeg heller tilbudt dem terapi enn aktiv dødshjelp. Jeg har ikke skrevet noe om jernbanespor så her blander du. Tilbudet burde absolutt ikke ha vært til i den formen det er i Belgia. Vil folk absolutt dø så ta livet selv. Klarer de ikke det så vil de det ikke nok. Jeg tror vi begge forstår at de ville dette nok, i og med at de er døde mener jeg. At folk velger den "enkleste" løsningen på vei ut når den finnes har jeg full forståelse for. De fikk dø sammen akkurat slik de ville når de ikke lengre orket mer. Fin avslutning på tydelig allerede miserable liv som nå var i ferd med å bli enda miserable. Min mening om dette. Man skal ikke holde liv i forlk for enhver pris. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434368 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulkert Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Jeg tror vi begge forstår at de ville dette nok, i og med at de er døde mener jeg. At folk velger den "enkleste" løsningen på vei ut når den finnes har jeg full forståelse for. De fikk dø sammen akkurat slik de ville når de ikke lengre orket mer. Fin avslutning på tydelig allerede miserable liv som nå var i ferd med å bli enda miserable. Min mening om dette. Man skal ikke holde liv i forlk for enhver pris. Bare tull det du sier, for det er ingen som "holder liv i dem" ved å la være å ta livet av dem. Når noen vil ta livet sitt fordi de er på vei til å bli blinde, trenger de terapeutisk hjelp, ikke eutanasi. Forherligelse av eutanasi er en passiv holdning til selv å ta grep i eget liv. De var fullt ut selv i stand til å ta sitt eget liv hvis de hadde villet. Selvfølgelig, når muligheten er der så velger de den, men jeg tror sjansen er forferdelig liten for at de hadde funnet på dette i et annet land. Og hvis du vil være uenig i det, så får du heller bare være det. Jeg er i hvert fall glad for at jeg skal bli gammel i et land som Norge, hvor vi har et godt tilbud til eldre (de som klager bør se seg litt rundt hvordan det er i andre land), hvor jeg kan ta imot hjelp og nyte livet uten konstant å plages over at "jeg er en belastning", slik det er vanlig å gjøre i Belgia. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest golop Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Bare tull det du sier, for det er ingen som "holder liv i dem" ved å la være å ta livet av dem. Når noen vil ta livet sitt fordi de er på vei til å bli blinde, trenger de terapeutisk hjelp, ikke eutanasi. Forherligelse av eutanasi er en passiv holdning til selv å ta grep i eget liv. De var fullt ut selv i stand til å ta sitt eget liv hvis de hadde villet. Selvfølgelig, når muligheten er der så velger de den, men jeg tror sjansen er forferdelig liten for at de hadde funnet på dette i et annet land. Og hvis du vil være uenig i det, så får du heller bare være det. Jeg er i hvert fall glad for at jeg skal bli gammel i et land som Norge, hvor vi har et godt tilbud til eldre (de som klager bør se seg litt rundt hvordan det er i andre land), hvor jeg kan ta imot hjelp og nyte livet uten konstant å plages over at "jeg er en belastning", slik det er vanlig å gjøre i Belgia. Helt greit at du vil forherlige din egen alderdom. La oss håpe det blir slik. For mange finnes det overhodet ikke noe herlig ved å bli gammel, selv om man blir ivaretatt om det trenges. Jeg husker godt min egen bestemor og hennes fortvilelse over å bære andre til bry hele tiden pga sykdommer. Jeg er, i motsetning til deg, for aktiv dødshjelp. Og det selv om jeg, som deg, kan se frem til pleie på ett eller annet "hjem" om det skulle kreves. Takke meg til å kunne velge å trekke ut proppen på en okei måte (få ei sprøyte) om jeg skulle få for meg at det ikke var noen vits å sitte syk time etter time og avvente døden. Grøss! Om de ville fått dette for seg et annet sted, det at de ville ta livet sitt eller ikke blir bare spekulasjoner. Du er sikker på at de heller ville valgt livet som døve og blinde og ikke kunne se hverandre i tillegg til at de aldri har hørt hverandre. Deg om det. Det er bare en subjektiv mening. Og ikke grunn nok til at Belgia ikke bør tilby aktiv dødshjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulkert Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Helt greit at du vil forherlige din egen alderdom. La oss håpe det blir slik. For mange finnes det overhodet ikke noe herlig ved å bli gammel, selv om man blir ivaretatt om det trenges. Jeg husker godt min egen bestemor og hennes fortvilelse over å bære andre til bry hele tiden pga sykdommer. Jeg er, i motsetning til deg, for aktiv dødshjelp. Og det selv om jeg, som deg, kan se frem til pleie på ett eller annet "hjem" om det skulle kreves. Takke meg til å kunne velge å trekke ut proppen på en okei måte (få ei sprøyte) om jeg skulle få for meg at det ikke var noen vits å sitte syk time etter time og avvente døden. Grøss! Om de ville fått dette for seg et annet sted, det at de ville ta livet sitt eller ikke blir bare spekulasjoner. Du er sikker på at de heller ville valgt livet som døve og blinde og ikke kunne se hverandre i tillegg til at de aldri har hørt hverandre. Deg om det. Det er bare en subjektiv mening. Og ikke grunn nok til at Belgia ikke bør tilby aktiv dødshjelp. Hvis jeg ikke vil leve lenger, så skal jeg fint klare å ta mitt eget liv. Det er ingen problem å få tak i verken spøyter eller piller som kan ordne dette. Som sagt, jeg er ikke imot passiv dødshjelp på samme måte som aktiv dødshjelp (i hvert fall i den forferdelige form som foregår i Belgia). Det bør i det minste være et krav at den som får hjelp, selv utfører den dødbringende handling som andre har lagt til rette for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest golop Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Hvis jeg ikke vil leve lenger, så skal jeg fint klare å ta mitt eget liv. Det er ingen problem å få tak i verken spøyter eller piller som kan ordne dette. Som sagt, jeg er ikke imot passiv dødshjelp på samme måte som aktiv dødshjelp (i hvert fall i den forferdelige form som foregår i Belgia). Det bør i det minste være et krav at den som får hjelp, selv utfører den dødbringende handling som andre har lagt til rette for. ''Det bør i det minste være et krav at den som får hjelp, selv utfører den dødbringende handling som andre har lagt til rette for.'' Nå vet jeg ikke om de setter sprøytene selv eller ikke, men hvorfor skulle de det? Det er vel viktig at kyndige gjør dette slik jeg ser det. Og det er vel slik at ingen tvinges til denne type jobb. Eller tar jeg feil? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Jeg kjenner flere som har samme diagnose som jeg antar disse brødrene hadde - ushers syndrom. Da har man nedsatt hørsel fra fødselen av, evt kan man være helt døv. I oppveksten begynner man å merke at noe er galt med synet, og etterhvert blir det mer og mer innsnevret. Enkelte blir helt blinde. For meg som er 42 år gammel er det tøft å oppleve venner som ser mindre og mindre. Jeg kan fortsatt kommunisere med dem på "vanlig" visuelt tegnspråk, men må ta hensyn til avstanden til den jeg snakker med, at jeg står rett foran dem, at det er nok lys i rommet osv. Om noen år vil trolig noen av dem være helt blinde, og jeg bør kanskje lære meg haptisk kommunikasjon... For de fleste av oss som kan tegnspråk fra før, så kan vi som regel kommunisere ved at den døvblinde holder i hendene til den som snakker.. Det er ikke vanskelig for meg å forstå at det å plutselig bli helt blind når man fra før av er døv, og totalt avhengig av synet for i det hele tatt å kommunisere -må være grusomt... Da jeg var i begynnelsen av tenåra tenkte jeg litt på det med donasjon (en nabo fikk transplantert ny lever), og min mor husker fortsatt at jeg sa at dersom jeg døde, så kunne de ta alt fra kroppen min, bortsett fra øynene Øynene var alfa og omega for meg før jeg fikk cochlea implantat. Jeg er selvsagt avhengig av øynene fortsatt for å få optimal kommunikasjon, men idag vil jeg kunne føre en normal samtale uten å se den jeg snakker med (om tilretteleggingen er tilstede). Det er helt klart grusomt at disse tvillingene valgte døden... og at de fikk den innvilget... Mange med Usher lever gode liv når de lærer seg å leve med det.... På den annen side kan jeg forstå at enkelte synes tanken på å leve som døvblind er helt umulig. En tragisk sak :/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Jeg har kjennskap til systemet i Belgia fordi jeg har bodd der. Ja, det er allerede et utilbørlig press der om ikke å være en byrde. Det konkrete tilfellet kjenner jeg bare til fra media, men ut ifra opplysningene som kommer frem der hadde jeg heller tilbudt dem terapi enn aktiv dødshjelp. Jeg har ikke skrevet noe om jernbanespor så her blander du. Tilbudet burde absolutt ikke ha vært til i den formen det er i Belgia. Vil folk absolutt dø så ta livet selv. Klarer de ikke det så vil de det ikke nok. Det eneste jeg er enig med deg i, er at de burde blitt tilbudt terapi framfor dødshjelp. Ellers har jeg full forståelse for at de valgte å få hjelp til å dø. Jeg vil tro det føles mer "etisk riktig" å gjøre det på den måten i et land der dette faktisk er lovlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulkert Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 ''Det bør i det minste være et krav at den som får hjelp, selv utfører den dødbringende handling som andre har lagt til rette for.'' Nå vet jeg ikke om de setter sprøytene selv eller ikke, men hvorfor skulle de det? Det er vel viktig at kyndige gjør dette slik jeg ser det. Og det er vel slik at ingen tvinges til denne type jobb. Eller tar jeg feil? Som sagt; jeg er ikke kategorisk imot verken aktiv dødshjelp eller selvmord, og jeg påstår på ingen måte at alle liv er verdt å leve. Men i Belgia er det å føle seg som en byrde noe som fører til et utilbørlig press mot å velge eutanasi. Det er også en altfor enkel vei ut, og krever forferdelig lite. Hva hvis datteren din på 18 plutselig kommer hjem og sier at hun har bestemt seg for å motta aktiv dødshjelp "bare" fordi hun har kjærlighetssorg? Nå skal de til og med endre reglene så mennesker _under_ 18 skal kunne be om aktiv dødshjelp. Terskelen for å ta sitt eget liv er MYE høyere enn å be noen om å ta livet ditt. Jeg driter i den som har jobben med å ta livet til noen og tror ikke den lider noen overlast. Men jeg vil ikke ha et samfunn hvor det er akseptert med denne enkle universalløsningen som krever ingenting. De pårørende har ingenting de skulle ha sagt. Jeg ønsker også at suicidale skal få hjelp, men ikke hjelp til å ta livet sitt. Hvis de virkelig vil, er det ingen problem å få det til. Du avfeier argumentet om at de mest sannsynlig aldri ville kommet på tanken med å ta livet sitt om de bodde i eksempelvis Norge som spekulasjoner, men det er i høyeste grad relevante spekulasjoner som må diskuteres hvis denne saken i det hele tatt skal snakkes om. Det blir fullstendig meningsløst å diskutere den uten å ta høyde for kulturpåvirkningen i denne saken. Mange sier de ville tatt sitt eget liv hvis de ble lamme, men det er svært få lamme som ønsker å dø. De fleste finner mening i livet, og det er til og med en del som reiser rundt og forteller om at livet ble MER meningsfylt! Hadde de enda BLITT blinde først så kunne de kanskje sagt med en berettighet at livet ikke lenger var verdt å leve, men å ta livet av noen i forkant i tilfelle livet ikke lenger kommer til å bli verdt å leve er LANGT over grensene for hva jeg kan godta av aktiv dødshjelp. Har du sett hvordan aktiv dødshjelp foregår? De kan i det minste trykke på knappen selv som skyter inn den dødelige dosen. For meg er det å gjøre den endelige handlingen en sterk indikasjon på at personen faktisk ønsker å dø. Det er ikke for å spare legen for å måtte gjøre det. Det er så få på verdensbasis som ønsker å dø, men som ikke er fysisk i stand til selv å ta en dødelig overdose morfin at hver og en av de havner i nyhetene. Jeg vil IKKE ha et samfunn hvor det er greit å bare bestemme seg for å dø, og det å dø ikke krever at man selv tar den siste utløsende bevegelsen, uten at man i hvert fall må PRØVE å ta imot hjelp og se om livet fortsatt kan være verdt å leve. Jeg er imot at man skal fortsette å leve smertefulle liv som ikke er verdt å leve bare for å være snill mot sine pårørende, men hadde jeg vært pårørende, kanskje så nært pårørende som far eller bror eller sønn for den saks skyld, til en som SKULLE bli blind og derfor valgte å motta aktiv dødshjelp i FORKANT, hadde jeg vært forbanna på det samfunnet som gjorde dette meningsløse dødsfallet mulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/#findComment-3434492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.