Gjest togli Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Jeg håper jeg aldri blir døvblind.. Men jeg tror jeg skulle gitt det en sjanse før jeg ga opp i hvert fall. Man kan i hvert fall fortsatt ha kroppskontakt :-) Det er nok relativt større sjanse for at jeg blir det enn at du blir det (bare synshemning som mangler for meg ) - men jeg ville så absolutt levd uansett ja! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/page/3/#findComment-3434902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 ''Nyansene kommer ikke alltid ut i korrekt versjon i media.'' Det tenker jeg også. Det var neppe sånn at de fikk vite at de kommer til å bli blinde om 20 år og dermed sporenstreks kontaktet dette "firmaet" som hjalp dem til å dø! Og jeg tviler på at det er så lettvint som at man bare stikker innom og får en sprøyte heller. Det har nok vært en lang prosess som media ikke har skrevet noe om her. Det tror jeg helt sikkert..... Jeg har litt lyst å spørre en venninne med Usher hva hun tenker om denne saken.. men må spørre ved en passende anledning... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/page/3/#findComment-3434903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Jeg kjenner flere som har samme diagnose som jeg antar disse brødrene hadde - ushers syndrom. Da har man nedsatt hørsel fra fødselen av, evt kan man være helt døv. I oppveksten begynner man å merke at noe er galt med synet, og etterhvert blir det mer og mer innsnevret. Enkelte blir helt blinde. For meg som er 42 år gammel er det tøft å oppleve venner som ser mindre og mindre. Jeg kan fortsatt kommunisere med dem på "vanlig" visuelt tegnspråk, men må ta hensyn til avstanden til den jeg snakker med, at jeg står rett foran dem, at det er nok lys i rommet osv. Om noen år vil trolig noen av dem være helt blinde, og jeg bør kanskje lære meg haptisk kommunikasjon... For de fleste av oss som kan tegnspråk fra før, så kan vi som regel kommunisere ved at den døvblinde holder i hendene til den som snakker.. Det er ikke vanskelig for meg å forstå at det å plutselig bli helt blind når man fra før av er døv, og totalt avhengig av synet for i det hele tatt å kommunisere -må være grusomt... Da jeg var i begynnelsen av tenåra tenkte jeg litt på det med donasjon (en nabo fikk transplantert ny lever), og min mor husker fortsatt at jeg sa at dersom jeg døde, så kunne de ta alt fra kroppen min, bortsett fra øynene Øynene var alfa og omega for meg før jeg fikk cochlea implantat. Jeg er selvsagt avhengig av øynene fortsatt for å få optimal kommunikasjon, men idag vil jeg kunne føre en normal samtale uten å se den jeg snakker med (om tilretteleggingen er tilstede). Det er helt klart grusomt at disse tvillingene valgte døden... og at de fikk den innvilget... Mange med Usher lever gode liv når de lærer seg å leve med det.... På den annen side kan jeg forstå at enkelte synes tanken på å leve som døvblind er helt umulig. En tragisk sak :/ ''Mange med Usher lever gode liv når de lærer seg å leve med det.... På den annen side kan jeg forstå at enkelte synes tanken på å leve som døvblind er helt umulig.'' Litt på sidelinja: En jeg kjenner til med denne diagnosen var nylig oppnevnt til meddommer i en rettssak. Rettsaken skulle foregå i ulike lokaler på 'tinghuset', og Hjelpemiddelsentralen jobba på høygir. Det blei også en diskusjon om dette er 'dagligliv' (= Hjelpemiddelsentralen) og 'yrkesoppdrag' (= 'tinghuset'). Vedkommende blei subtilt informert av 'tinghuset' om at det var lov å trekke seg av helsemessige årsaker (lettvint løsning), men vedkommende så ingen grunn til det og gjennomførte jobben :-) Ære være dem som orker å ta kampen igjen og igjen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/page/3/#findComment-3434911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 ''Mange med Usher lever gode liv når de lærer seg å leve med det.... På den annen side kan jeg forstå at enkelte synes tanken på å leve som døvblind er helt umulig.'' Litt på sidelinja: En jeg kjenner til med denne diagnosen var nylig oppnevnt til meddommer i en rettssak. Rettsaken skulle foregå i ulike lokaler på 'tinghuset', og Hjelpemiddelsentralen jobba på høygir. Det blei også en diskusjon om dette er 'dagligliv' (= Hjelpemiddelsentralen) og 'yrkesoppdrag' (= 'tinghuset'). Vedkommende blei subtilt informert av 'tinghuset' om at det var lov å trekke seg av helsemessige årsaker (lettvint løsning), men vedkommende så ingen grunn til det og gjennomførte jobben :-) Ære være dem som orker å ta kampen igjen og igjen! Flott det ordna seg og at vedkommende ikke ga opp! (jeg tror kanskje jeg vet hvem han er også ) Har en bekjent med Usher som har opptrådt mye i media i det siste, og hun kjemper for sin rett til å få tolk når hun trenger det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/page/3/#findComment-3434923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
berreundrar Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 Jeg synes ikke en artikkel i en avis gir oss noe som helst grunnlag for å mene noe om hvorvidt avgjørelsen de har tatt er riktig. Jeg antar at deres liv neppe har vært noen dans på roser siden de har valgt å avslutte det. Mulig du er uendig i det og mener at det å velge døden er for lett. Altså at de hadde det greit, men allikevel valgte døden? Jeg tror ikke mange mennesker velger døden om ikke livet er forsøkt med mindre det er et utfall av en impulshandlng (det skjer der og da feks ved et samlivsbrudd eller andre ting som rammer hardt og brutalt). Jeg kjenner en som hang seg kort tid etter et brudd. Han rakk med andre ord ikke å motta noen behandling. Han ville ikke leve uten henne og slik ble det. Det er mulig jeg tar feil og at dette er et resultat av en impulshandling. Jeg håper at man ikke kan "kjøpe seg" døden på impuls. At det i dette systemet med aktiv dødshjelp finnes kvalifiserte som er med på å avgjørde om det er riktig at det innvilges i hvert enkelt tilfelle som vurderes. ''Mulig du er uendig i det og mener at det å velge døden er for lett. Altså at de hadde det greit, men allikevel valgte døden?'' Nei, de hadde det nok ikke greit. Men det er jo trist at budskapet da kan bli at det er ok å velge døden hvis man ikke har det så greit. Slikt kan det bli mange selvmord av. Men det jeg reagerer på her er _hvorfor_ de må ha andre til å drepe seg når bare kan gjøre det selv? Hvorfor må de la andre ta på seg "skylden" for at de dør? Som sagt tidligere, jeg hadde aldri kunnet gjøre noe slikt. Men har skjønt etter hvert her nå 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/page/3/#findComment-3434942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 ''Mulig du er uendig i det og mener at det å velge døden er for lett. Altså at de hadde det greit, men allikevel valgte døden?'' Nei, de hadde det nok ikke greit. Men det er jo trist at budskapet da kan bli at det er ok å velge døden hvis man ikke har det så greit. Slikt kan det bli mange selvmord av. Men det jeg reagerer på her er _hvorfor_ de må ha andre til å drepe seg når bare kan gjøre det selv? Hvorfor må de la andre ta på seg "skylden" for at de dør? Som sagt tidligere, jeg hadde aldri kunnet gjøre noe slikt. Men har skjønt etter hvert her nå ''Hvorfor må de la andre ta på seg "skylden" for at de dør?'' Jeg tror det var av "sikkerhetsgrunner" - for å sikre at de virkelig døde, uten for mye ubehag. Å ende opp lam i tillegg til døv og blind er vel ikke noe å trakte etter, og da blir det i tilegg *enda* vanskeligere å ta livet av seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/page/3/#findComment-3435035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulkert Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Det er nok relativt større sjanse for at jeg blir det enn at du blir det (bare synshemning som mangler for meg ) - men jeg ville så absolutt levd uansett ja! Preventiv eutanasi i tilfelle man får det forferdelig, og den tilstanden som venter ikke utelukker kommunikasjon, er i hvert fall en dårlig løsning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387626-hvorfor-kunne-de-ikke-bare-drept-seg-selv/page/3/#findComment-3435080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.