Gå til innhold

NHD- 13 åring som reagerer voldsomt..

Anbefalte innlegg

Gjest mora hennes
Skrevet

Min datter på 13 år har blitt hysterisk redd for edderkopper og små insekter. Hvis f,eks hun ser et lite innsekt på badet skriker hun, løper vekk, virker fra seg og oftest begynner å gråte..

Hun sier hun aldri kan bo på landet.. Men det er jo ikke til å unngå at det dukker opp et lite kryp her i byen heller.. ;-) Gruer meg til våren og sommeren for da tror jeg det kommer til å bli en vanskelig tid for dattra mi. Hvis dette vedvarer.. Hun hadde også en episode på skolen der hun ble overrasket av et lite innsekt og reagerte veldig urasjonelt også der..

Jeg prøver å prate til henne at hun må forsøke å koble inn fornuften, puste rolig ol.

Hva mer kan jeg/vi gjøre?? Bør dette taes seriøst?

( Jeg lider selv av angstlidelse og fått behandling for det, men er ikke akkurat redd for insekter..)

Dattra mi er ellers ei blid, sosial og skoleflink jente.

Gjest knowhow
Skrevet

Kjøp en edderkopp og et akvarium for den å være i. Når hun ser den hver dag, vil hun bli kvitt angsten.

Skrevet

Mitt råd: ha is i magen og ikke sammenlign din angst med hennes utbrudd.

Ikke uvanlig at jenter i den alderen reagerer kraftig på "småting" - har en 13-åring (jente) her i huset også, og her kaller vi lyden bare "edderkoppalarm". Hun (min altså) har også noen andre ting for seg som av og til får meg til å stusse, men ikke av den invalidiserende typen enda. Hun konfronterer det (unntatt edderkopper), men liker det dårlig.

Jeg har is i magen, og hun evner etterhvert også aldersadekvat å mentalisere. Det stopper ikke hyl og skrik, men vi kan etterhvert le av det alle sammen - også hun.

Skrevet

Hei,

Noen er redd for mus, andre for hoggorm, og noen er redd for innsekter.

Men hvordan denne redselen slår inn varierer vel.

Selv er jeg livredd for hoggorm, men det er vel det eneste jeg er redd for bortsett fra store folkemengder på lite område. Om noen hadde sagt eg må bli vandt med hoggorm, hadde eg vært lite samarbeidsvillig.

Muligens det avtar litt etter den verste "hormonperioden" for dattera di.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...