Gå til innhold

til høyre eller til venstre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en stolt han hund, en gjeter-herre-mann, når jeg blåser tiut løper han til venstre, når jeg blåser tiii løper han til høyre.

Jeg syns han gir meg mye forutsigbarhet og glede.

Med min mann er det langt mer vrient, når jeg sier feks www.xxx.ttt svarer han noe jeg ikke forstår, når jeg gjør noe helt enkelt som jeg syns han bør respondere på på en ønskelig måte, gjør han heller ikke det.

Min mann er sta,( jeg er sta selv,) men jeg har ofte tenkt det ville vært enklere hvis han løp slik min han-hund gjør dit jeg blåser/sier. Likevel er han som min nymfeparakitt like særegen etter så mange års ekteskap, ikke rart de to er blitt gode venner og har sine hyggelige morgenstunder sammen, de har i vertfall samme temperament. ( i begynnelsen var det full krangel mellom de to på badet, min mann oppfattet nymfeparakitten som en inntrenger i hans hus, etter hvert som temperament kom frem ble de gode venner, nå oppdager jeg ofte at min mann skifter vann og gir fuglefrø(jeg sier ingenting) og han klager ikke på fuglebæsj noe mer, kanskje er det kjemien mellom dem, selv om de er ulike arter som har slått til)

Neste gang vi har gjester som er redd for nymfeparakitten (han flyr løst, med en klar flybane som er uavhengig av andre) skal jeg si de heller burde være redd min mann som er kanskje 600 ganger større enn han og med samme temperament.

Men det jeg vil skrive noe om er at det er rart at man velger slike stae livsledsagere, når man selv er sta, det ville vært enklere om jeg valgte en mann som løp dit jeg blåste, istedet har jeg giftet meg med en mann som krangler med nymfeparakitter og andre dyr.

Det jeg liker ved min mann også er han han tiltrekkes av stahet, at han er blitt slik kompis med Albert kan tyde på at han er som meg,

Da jeg "reddet" Albert da hang hang fast i en krok på badet takket han ved å bite meg så blodet rant. Det minner i grunn mye om min mann.

Men hvorfor velger man så vriene og stae ektefeller og at på til elsker dem? Det fins slike som løper som min gjeterhund akkurat dit man blåser.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

17

• Bella Dotte

2

• tonie

1

• laguna1

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest saga blott
Skrevet

''Men hvorfor velger man så vriene og stae ektefeller og at på til elsker dem?''

Fordi man skal lære noe? :-)

Skrevet

''Men hvorfor velger man så vriene og stae ektefeller og at på til elsker dem?''

Fordi man skal lære noe? :-)

Hei!

:-) ja jeg har tenkt på det samme.

Har du samme erfaring? er der det som er grunnen?

Gjest saga blott
Skrevet

Hei!

:-) ja jeg har tenkt på det samme.

Har du samme erfaring? er der det som er grunnen?

Vet iallefall at jeg har lært mye, men din mann virker jo engasjert og det er jo du også. Tror min mann har asberger, det forklarer mye. Men han vil ikke utredes for dette selv, men kan tilgi han mye ved å forstå og lære noe om hvorfor han er som han er. Før ville jeg forandre han, har gitt slipp på det nå. Ting er som de er, men jeg slutter ikke å lære :)

Skrevet

Fordi man ikke blir glad i mennesker etter parametere på hvorvidt man klarer å bestemme over dem?

Fordi man ikke liker å ligge med, eller være sammen med, noe halvkastrert uten egen vilje?

For eksempel?

Skrevet

Vet iallefall at jeg har lært mye, men din mann virker jo engasjert og det er jo du også. Tror min mann har asberger, det forklarer mye. Men han vil ikke utredes for dette selv, men kan tilgi han mye ved å forstå og lære noe om hvorfor han er som han er. Før ville jeg forandre han, har gitt slipp på det nå. Ting er som de er, men jeg slutter ikke å lære :)

Hei!

Ok så din mann har asperger :-)

Har du skrevet noe om han her før evt kan du sende meg link?

Dessverre har jeg mer et tankesett som en mann (dessverre fordi jeg faller helt utenfor den vanlige kvinnesamtalen om mannen), ikke på alle områder , men på enkelte, særlig på det at jeg er ensporet, men jeg er nok mer opptatt av å tilpasse meg, være høflig og snill enn menn er/har, tror dette er litt mer nedfelt i kvinner.

Min mann ser ikke dette, men jeg ser det selv, i både meg selv og døtrene at det er en forskjell fra guttene, det er således letter å være gutt/mann.

Uansett er det vanskligere å være asperger mann som voksen, de må fri til oss kvinner og det klarer de ikke, vi kvinner kan bare la oss forsørge, så lenge det fins menn som føler jeg kallet til det, er det nok lettere å være en asperger kone enn en asperger mann :-)

handikappet setter noen begrensinger, de ferreste klarer seg selv.

Skrevet

Fordi man ikke blir glad i mennesker etter parametere på hvorvidt man klarer å bestemme over dem?

Fordi man ikke liker å ligge med, eller være sammen med, noe halvkastrert uten egen vilje?

For eksempel?

Hei!

Hm det var en uventet måte å se saken på.

Gjest saga blott
Skrevet

Hei!

Ok så din mann har asperger :-)

Har du skrevet noe om han her før evt kan du sende meg link?

Dessverre har jeg mer et tankesett som en mann (dessverre fordi jeg faller helt utenfor den vanlige kvinnesamtalen om mannen), ikke på alle områder , men på enkelte, særlig på det at jeg er ensporet, men jeg er nok mer opptatt av å tilpasse meg, være høflig og snill enn menn er/har, tror dette er litt mer nedfelt i kvinner.

Min mann ser ikke dette, men jeg ser det selv, i både meg selv og døtrene at det er en forskjell fra guttene, det er således letter å være gutt/mann.

Uansett er det vanskligere å være asperger mann som voksen, de må fri til oss kvinner og det klarer de ikke, vi kvinner kan bare la oss forsørge, så lenge det fins menn som føler jeg kallet til det, er det nok lettere å være en asperger kone enn en asperger mann :-)

handikappet setter noen begrensinger, de ferreste klarer seg selv.

Har skrevet om det før, men å finne gamle innlegg er jeg ikke god på :)

Men jeg tror han har asberger, min sønn har også det og jeg ser mange likheter. Er ikke så viktig å sette merkelapp på han, men jeg forstår mer av det.

Lærer også mye av å lese ting du skriver, men det er nok forskjell på asberger jenter og gutter. Det ser jeg jo.

Skrevet

Har skrevet om det før, men å finne gamle innlegg er jeg ikke god på :)

Men jeg tror han har asberger, min sønn har også det og jeg ser mange likheter. Er ikke så viktig å sette merkelapp på han, men jeg forstår mer av det.

Lærer også mye av å lese ting du skriver, men det er nok forskjell på asberger jenter og gutter. Det ser jeg jo.

Hei!

''Har skrevet om det før, men å finne gamle innlegg er jeg ikke god på :)''

Syns jeg også.

Ja jeg ser det mer og mer at selv om en viss tenkning er veldig lik, så er man forskjellige :-)

Skrevet

Hei!

Hm det var en uventet måte å se saken på.

''Hm det var en uventet måte å se saken på.''

Skal jeg være helt ærlig syntes jeg din måte å se saken på var adskillig mere "rar"....

;)

Skrevet

''Hm det var en uventet måte å se saken på.''

Skal jeg være helt ærlig syntes jeg din måte å se saken på var adskillig mere "rar"....

;)

Hei!

Ok, takk

Jeg tror du har rett, min erfaring forteller meg det.

Likevel får jeg lure videre :-)

Gjest saga blott
Skrevet

Hei!

''Har skrevet om det før, men å finne gamle innlegg er jeg ikke god på :)''

Syns jeg også.

Ja jeg ser det mer og mer at selv om en viss tenkning er veldig lik, så er man forskjellige :-)

Blir du av andre oppfattet som annerledes pga asberger diagnosen?

Det er noe min sønn sliter med, folk tror "det er noe med han". Kan tilegne han egenskaper han ikke har, det er sårt å se når han blir missopfattet. Han kan ikke være andre enn seg selv, i mine øyne er han ikke rar og jeg aksepterer han. Jeg aksepterer min mann og, for ingen kan være andre enn de er. Men ikke alltid omverden er enig med meg i det.

Skrevet

Blir du av andre oppfattet som annerledes pga asberger diagnosen?

Det er noe min sønn sliter med, folk tror "det er noe med han". Kan tilegne han egenskaper han ikke har, det er sårt å se når han blir missopfattet. Han kan ikke være andre enn seg selv, i mine øyne er han ikke rar og jeg aksepterer han. Jeg aksepterer min mann og, for ingen kan være andre enn de er. Men ikke alltid omverden er enig med meg i det.

Hei!

Ikke utseendemessig, men det er særlig ting jeg sier, vinklingen på saker som kan forundre andre, Samt at jeg har dager der jeg ikke vil bli sett på, det betyr at jeg unngår øyekontakt mange dager det kan bli feiloppoppfattet.

For mine sønner er dette lite problem, for mine døtre er det sosiale en større utfordring, de blir litt oppfattet som nerder, noe de er på enkelte områder, men som er mer forbeholdt gutter tror jeg.

Så svaret er vel både ja og nei, det er ingen konflikter rundt meg, men jeg holder meg nok mer for meg selv, og når jeg velger noe annet blir jeg oppfattet som ikke helt gjennomsnittlig i vertfall ikke når mine meninger om ting kommer frem. helt til da kan det gå bra .-)

Gjest saga blott
Skrevet

Hei!

Ikke utseendemessig, men det er særlig ting jeg sier, vinklingen på saker som kan forundre andre, Samt at jeg har dager der jeg ikke vil bli sett på, det betyr at jeg unngår øyekontakt mange dager det kan bli feiloppoppfattet.

For mine sønner er dette lite problem, for mine døtre er det sosiale en større utfordring, de blir litt oppfattet som nerder, noe de er på enkelte områder, men som er mer forbeholdt gutter tror jeg.

Så svaret er vel både ja og nei, det er ingen konflikter rundt meg, men jeg holder meg nok mer for meg selv, og når jeg velger noe annet blir jeg oppfattet som ikke helt gjennomsnittlig i vertfall ikke når mine meninger om ting kommer frem. helt til da kan det gå bra .-)

De kan ikke se noe på utseende til min sønn heller, det er nok måten han oppfører seg på. Han sliter med sosiale spilleregler, han hater seg selv for at han ikke klarer å være "normal". Spør meg hva han skal gjøre, men han er jo som han er. Det må han få lov til, uten at folk trekker feil konklusjoner-.

Skrevet

De kan ikke se noe på utseende til min sønn heller, det er nok måten han oppfører seg på. Han sliter med sosiale spilleregler, han hater seg selv for at han ikke klarer å være "normal". Spør meg hva han skal gjøre, men han er jo som han er. Det må han få lov til, uten at folk trekker feil konklusjoner-.

Hei!

Ja selv kunne jeg sagt/skrevet det samme.

Jeg trekker feil konklusjoner.

og det er noe av det typiske ved asperger sier min psykiater, da har nok også din sønn bare asperger.

Jeg svarer mer senere må gå nå .

:-)

Gjest rettetang
Skrevet

''Det fins slike som løper som min gjeterhund akkurat dit man blåser''

Slike tendenserer til å oppfattes som kjedelige. Det betyr vel at de aller fleste setter mer pris på en partner som utfordrer én selv litt. En partner som evner å overraske, forundre. En partner man kan utforske og med tiden bli klokere på :) Jeg tror kjærligheten mellom mennesker, for at den skal bestå, må tilføre noe nytt og noe man er nysgjerrig på. En "gjetermann" er forutsigbar og med det like kjedelig som min frokost til tider :)

Gjest Hulderen
Skrevet

Mener du for alvor at du ønsker å kontrollere din mann?

Skrevet

Det er slike innlegg jeg syns du ikke skal skrive Madelenemie. Å si at din mann takker deg på samme måten som din fugl, dvs ved å bite deg (av), er ikke særlig fint å si.

Om du lurer på hvorfor man velger den eller den partneren med de eller de egenskapene kan du fint spørre om dét uten å være privat og utlevere din manns personlighetstrekk (sett med dine øyne), reaksjoner o.l.

Så svar på ditt spørsmål: Jeg tror de færreste som ikke trenger forutsigbarhet på samme nivå som deg ønsker en partner de kan kontrollere (eller bli kontrollert av). De fleste ønsker en likestilt partner man kan snakke, le, elske, ja - leve sammen med. Man ønsker å bli overrasket, man ønsker å bli møtt, sett og respektert, og selv om man må lære seg å leve med en annens personlighet ønsker man ikke at samvokstheten skal utvikles via dressur. Har du noengang sett tv-serien om Hyacinth Bucket? http://en.wikipedia.org/wiki/Hyacinth_Bucket Hun prøver å dressere omgivelsene og mannen sin, og det ser ganske komisk ut :)

Skrevet

''Det fins slike som løper som min gjeterhund akkurat dit man blåser''

Slike tendenserer til å oppfattes som kjedelige. Det betyr vel at de aller fleste setter mer pris på en partner som utfordrer én selv litt. En partner som evner å overraske, forundre. En partner man kan utforske og med tiden bli klokere på :) Jeg tror kjærligheten mellom mennesker, for at den skal bestå, må tilføre noe nytt og noe man er nysgjerrig på. En "gjetermann" er forutsigbar og med det like kjedelig som min frokost til tider :)

Hei!

Ja okey.

Vrien, men med andre fordeler, altså.

Takk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...