Gå til innhold

Egenmelding og sykemelding

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Lurer veldig på dette

Tja... Vet ikke om det går an å skrive ut sykemelding fra dager før legetimen..

Det går an for det har jeg opplevd, men ble nektet det av en legesekretær i dag. Har derfor byttet fastlege (og legesenter) igjen etter to måneder.

Annonse

Det går an for det har jeg opplevd, men ble nektet det av en legesekretær i dag. Har derfor byttet fastlege (og legesenter) igjen etter to måneder.

Hvorfor ikke ta dette opp med legen? Legesekretæren har da ikke noe å si i dette. Jeg har alltid fått sykemelding datert av legen fra den dagen jeg har meldt fra at jeg er syk. Legen er klar over at hen ikke alltid kan tilby time den aktuelle dagen. Med mindre legen går inn for å være firkantet burde dette enkelt la seg gjøre.

Gjest Lurer veldig på dette

Tror det har blitt nye regler her, slik at legen ikke kan tilbakedatere sykmeldingen. Og ikke har lov å skrive ut sykmelding før legen har undersøkt deg

Det høres helt vanvittig ut når en ikke får time hos lege og ikke har rett til egenmelding. Tror ikke dette stemmer.

Hovedregelen er at legen ikke kan tilbakedatere sykemeldingen, men det finnes unntak og ditt eksempel ser ut til å være et slikt.

''Fra hovedregelen om at en sykmelding ikke kan godtas for tidsrom før pasienten ble undersøkt av sykmelder, finnes det en unntaksbestemmelse som praktiseres strengt. To vilkår må være oppfylt:

pasienten har vært forhindret fra å få kontakt med sykmelder, eksempelvis:

–et par dagers ventetid ''

Se mer her hos Helsedirektoratet:

http://sykmelderveileder.helsedirektoratet.no/grunnleggende-sykmelding/tilbakedatering/Sider/default.aspx

Ja den legen og legesekretæren kan ikke være helt opplyst. Se den linken Kalevaala viser til over. Den viser at du har rett. Men jeg ville heller tatt det opp med legen først, enn bare å bytte fastlege, med mindre det er andre grunner også til at du er misfornøyd.

Annonse

Da jeg hadde influensa ved nyttår, ringte jeg legen da hverdagene startet. Fullt kaos, så klart. Jeg trengte sykemelding, ringte torsdag, men da var det fullt, så jeg fikk time på fredag. Sekretæren sa at jeg selvfølgelig ville få sykemeldingen fra torsdag dersom legen mente at sykemelding var på sin plass (det er jo legen som bestemmer det)

Fikk sykemelding (hadde jo nesten 40 i feber) fra torsdagen uten problemer på fredagen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...