Gå til innhold

Har du god hukommelse? Kunnskap?

Anbefalte innlegg

Husker du noe eller alt fra videregående eller gymnas?

Det virker nesten som om de under 30 er dummere enn de over.Vi hadde ikke eletronisk kalurator før ca 1975.De kadde lysende røde tall.De første kostet ca 3-400 kr.Min aller første var en Sinclair.Jeg har også eid en regnestav,som sikkert ligger nedpakket ett sted.

Har man dysleksi eller ADHD i dag kan man få hjelp.Man visste lite eller ingenting om dette før ca 1990.

Når jeg var barn var vi veldig mye ute så lenge det ikke regnet.Vi sykklet,jentene hoppet strikk eller paradis.(Husker du duringer?)

Man kunne kjøpe små fly på butikken med strikkpropell,jeg hadde flere av disse på Lambertseter i 4. klasse.Dette var ca 1967/68.Tror at flaskepanten ble innført på denne tiden?

Vi spiste kjærlighet på pinne og fikk rød tunge.Hold man en løvetann opp mot halsen og det "lyste gult" likte man smør.Bug kom ut rundt denne tiden og vi koste oss med Fox,Stupedame og PP.Gutta i gata hadde Apache og Tomahawk sykkel,mens jeg ville ha en stor svart "herre-

sykkel" på 22 tommer med 3 Stumey-Acher gir.Jeg kjøpte den selv av egne penger og gikk med Aftenposten på Vestli.(fra 1969-77 bodde jeg på Haugenstua)

Nå for tiden klarer ikke de under 30 å regne i hodet og de leter panisk eller en kalkulator eller mobilen sin med innebygget.

Jeg var meget stolt over at jeg fikk 13 meget i 8 klasse og innkasserte 1300 kr av far (brukte jeg noe av dette på sykkel,eller kjøpte jeg den før?)

I Norge dyrkes middelmådigheten i så stor grad at om man er mongo blir man stadigvekk omtalt i media,men er man så (u)heldig å være født geni,blir det stille,om man ikke har 2 glupe foreldre da og en far som fostrer opp Magnus med sjakk fra 5 års alder.

Det eneste man har lov til å være god i i Norge er sport.

På mediafronten og spesielt hos mange journalister under 30 har man store hull både innfor mange fagområder og norsk bokmål.

"I say yes to this dress",blir oversatt med "Denne kjolen sier ja"!

I forrige uke påsto en kvinne i NRK at en elg hadde havnet på frontruten.Det hadde den IKKE,bare på panseret.Det er jo ett tydelig bilde av en rød Caravelle/Transporter med bulka panser.Ruta var hel,ikke EN sprekk.

Kunnskap er viktig for fremtiden om vi har planer om å overleve.Jentene ser ut til i alt for stor grad overta høyere utdannelse.Hadde det bare værst snakk om 60% hadde jeg ikke sagt noe,men det er nærmere 70 eller 80%.Er guttene dummere? Nei,men dagens fag ser ut til å være skreddersydd for de som klarer å sitte stille og ikke kjeder seg.Husker fremdeles at jeg og Fred på Vahl Gymnas (1974-77) lekte "romskipet lander på månen" med en Hewelett Pachard kalkulator.Det var en slik en som tålte å bli overkjørt av en bil

Det ble desverre mye utenomprat,men tar også imot tilbakemeldinger på ting jeg skrev utenom hukommelse og kunnskap.

.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387691-har-du-god-hukommelse-kunnskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Det eneste man har lov til å være god i i Norge er sport.''

Jeg må bare svare på denne også.

Da jeg gikk på barne - og ungdomsskolen havnet de aller flinkeste litt utenfor klassegjengen. Det var ikke kult å være over gjennomsnittet god på skolen.

Nå har jeg inntrykk av at dette er i ferd med å snu. Det er fint å være flink, og de beste i klassen blir sett opp til og er veldig populære.

''Det virker nesten som om de under 30 er dummere enn de over''

What? Jeg opplever at barna mine (9 og 12 år) og vennene deres er en god del mer reflekterte og smartere enn jeg og de fleste av mine klassekamerater var på den alderen.

Let me refrase: Det kan virke som om de mellom 13 og 30 VIRKER dummere enn alle de andre.Eller om man kaller de grunne.Barn kan være ekstremt smarte,men får lite hjelp om de har ADHD eller dysleksi.Det har nok blitt mye bedre etter år 2000,så 12 åringer kan vel egentlig overraske ganske mye...

''Det virker nesten som om de under 30 er dummere enn de over.''

Det stemmer ikke. Ungdomsgenerasjonen har faktisk en høyere gjennomsnittlig IQ-score enn din generasjon. http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/070827/vi-blir-stadig-smartere

Riktignok er de ikke så drevne på pugging og papegøye-gjengiving av faktakunnskaper (noe som innenfor enkelte felt kan være fordel), men de er til gjengjeld svært dyktige på problemløsning, refleksjon og kildekritikk - milevis over det nivået jeg selv var på da jeg gikk på videregående (og jeg fikk gode karakterer).

Jeg husker både dueringene og mye av godteriet fra 60-tallet. Vi hoppet veldig mye strikk i friminuttene på skolen. Jeg husker en god del fra skoleårene også, men ikke nødvendigvis det mest nyttige. Jeg ville f.eks. gjort det fantastisk i en "kan du sangteksten"-konkurranse for gamliser, men det er jo ikke så etterspurt kunnskap akkurat.

Hoderegning er en treningssak. Er man nødt, slik man var i mange jobber på den tiden, blir man bedre. Jeg føler meg som en skikkelig dinosaur når jeg forteller dagens unge om hvordan vi stimlet sammen rundt pulten til gutten som hadde vært med faren sin på industrimesse i Tyskland og kjøpt lommekalkulator på turen. Det var første året på gymnaset. Siste året het det vgs og alle hadde kalkulator.

''Har man dysleksi eller ADHD i dag kan man få hjelp.Man visste lite eller ingenting om dette før ca 1990.''

Tja. Ragnar Baartvedt hadde en TV-serie om ordblindhet på 70-tallet. Den handlet nettopp om at det var varierende kunnskap om dette på skolene. Noen steder fikk man hjelp, andre steder ble man ansett som dum. ADHD- og ADD-betegnelsene er nok fra nyere tid, "alt" ble kalt MBD tidligere.

Det er ikke noe rart at måling av skoleflinkhet og kunnskap forandrer seg i takt med samfunnsutviklingen. Man trenger ikke huske "alt" når leksikonet er på telefonen i lomma. Men det stiller store krav til at man kan bruke kilder og har visse basiskunnskaper. I arbeidslivet trenger man andre ferdigheter enn bare fakta og hukommelse.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...