Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lot min exmann prøve mitt ap i sommer. Han syntes det fungerte og fikk for en måned siden resept på det av legen sin. Før det har han altså forsynt seg av min beholdning med min velsignelse. Han forsynte seg også rimelig bra av Sobril beholdningen min i sommer. Nå har jeg gitt ham et glass med fluanxol igjen, for han har gått tom.

Er dette ulovlig? Gjør jeg noe dumt? Jeg klarer ikke å si nei når han spør om sobril, men nå manner jeg meg opp til å si det. Jeg trenger dem selv. Jeg tar det ikke ofte, men det er godt å ha dem i bakhånd.

Jeg har forøvring ikke ringt ham i dag og jeg skal ikke ringe ham heller. Deilig. I morgen skal han til legen (jeg bestilte timen) og jeg skal kjøre ham. Hvis han ikke klarer dette, får jeg konsentrere meg om å fylle ut skjema for søknad om hjemmehjelp. Jeg har bestemt meg for å ikke stå som kontaktperson. Det får moren hans gjøre. Jeg orker ikke.

Jeg var hos psykologen min i dag og vi konsentrerte oss om mitt forhold til ex. Jeg må ut av dette destruktive forholdet. Jeg må skille meg. Da først blir jeg fri.

Gjest Hulderen
Skrevet

''Er dette ulovlig? Gjør jeg noe dumt? ''

Det er vel ikke straffbart, men man skal aldri gi egen respetbelagt medisin til andre. Aldri.

Skrevet

''Er dette ulovlig? Gjør jeg noe dumt? ''

Det er vel ikke straffbart, men man skal aldri gi egen respetbelagt medisin til andre. Aldri.

Da har jeg gjort noe dumt. Jeg hadde det på følelsen. Nå tar det slutt. Han får fikse det selv. Himmel og hav så lei jeg er av den mannen!

Skrevet

''

Er dette ulovlig? Gjør jeg noe dumt? ''

Hei Gondor,

Først og fremst, det er godt du forsøker å ta tak i disse tingene. Vær stolt av det!

''

Ja, og ja.

Det er selvsagt ulovlig å gi reseptbelagte preparater til andre, og det er fryktelig dumt. Både fordi det er du som trenger medisinen du har fått, og fordi han kan bli avhengig, tatt med dine medisiner, osv.

Du har det nok bedre langt vekke fra fyren!

Med vennlig hilsen

Skrevet

''

Hei Gondor,

Først og fremst, det er godt du forsøker å ta tak i disse tingene. Vær stolt av det!

''

Ja, og ja.

Det er selvsagt ulovlig å gi reseptbelagte preparater til andre, og det er fryktelig dumt. Både fordi det er du som trenger medisinen du har fått, og fordi han kan bli avhengig, tatt med dine medisiner, osv.

Du har det nok bedre langt vekke fra fyren!

Med vennlig hilsen

Nei nå får han pokker meg skjerpe seg og komme seg til legen i morgen. Jeg skal kjøre ham, så hva er problemet? Men han sier at han ikke kan gå ut før jeg har klippet ham, men han ringer meg jo ikke! Jeg håper virkelig jeg får det med hjemmehjelp gjennom. Han hører egentlig hjemme i en omsorgsbolig.

Skrevet

Det er en grunn til at medisiner er reseptbelagte og utskrives av lege til _din_ helsetilstand, ikke andres. I så fall hadde medisinene vært reseptfrie.

Det kan være direkte farlig å gi dem videre. Dessuten nevner du Sobril som er et B-preparat - det er straffbart å omsette disse videre, uansett "salgspris".

Ikke ha skyldfølelse eller ansvarsfølelse for for andres medisinering, det er en sak mellom dem og fastlegen / behandler.

Skrevet

Uhm...Jeg gir bort valium noen ganger, men jeg vet det ikke er lov. jeg tror ikke det er sånn fengsel & bot forbudt..;) Og jeg har ikke hjerte til å si nei om noen sliter.

Jeg har til og med sagt til legen min både at jeg har gitt vekk, og at jeg har lånt av andre innimellom, og han har ikke lagd noe rabalder av den grunn, men sagt at det jo hadde vært flott om folk som trengte det fikk sin egen resept, slik at det antallet jeg spiser stemmer overens med det antallet som skrives ut :)

Skrevet

Det er en grunn til at medisiner er reseptbelagte og utskrives av lege til _din_ helsetilstand, ikke andres. I så fall hadde medisinene vært reseptfrie.

Det kan være direkte farlig å gi dem videre. Dessuten nevner du Sobril som er et B-preparat - det er straffbart å omsette disse videre, uansett "salgspris".

Ikke ha skyldfølelse eller ansvarsfølelse for for andres medisinering, det er en sak mellom dem og fastlegen / behandler.

Men hva når han ikke klarer å komme seg til legen? Jeg hadde et lønnlig håp om at han skulle bli frisk og komme seg opp fra sofaen hvor han ligger hele dagen. Men det er vel bare en illusjon. Jeg vet ikke om han vil bli frisk engang. Han sier at han ønsker permisjon fra hele livet.

Nå har han nettopp ringt meg. Han skal ringe meg i morgen kl 10 og komme over halv elleve slik at jeg får klippet ham før jeg kjører ham til legen. Han ber meg om å vente på ham slik at han slipper å gå hjem. Men jeg har en viktig avtale og må bare dra hvis det lakker og lir.

Skrevet

Men hva når han ikke klarer å komme seg til legen? Jeg hadde et lønnlig håp om at han skulle bli frisk og komme seg opp fra sofaen hvor han ligger hele dagen. Men det er vel bare en illusjon. Jeg vet ikke om han vil bli frisk engang. Han sier at han ønsker permisjon fra hele livet.

Nå har han nettopp ringt meg. Han skal ringe meg i morgen kl 10 og komme over halv elleve slik at jeg får klippet ham før jeg kjører ham til legen. Han ber meg om å vente på ham slik at han slipper å gå hjem. Men jeg har en viktig avtale og må bare dra hvis det lakker og lir.

''Men hva når han ikke klarer å komme seg til legen?''

Det er ikke ditt ansvar. Det må du gjenta for deg selv om og om igjen helt til du selv tror på det :-)

Gjest Nemlig Hemlig
Skrevet

Jeg jadde ikke gitt bort b-preparater til en ex.

Jeg gir min far noen rivotril når han spør, men dette er skjeldent. Ca 10 tabletter i året. Han er for flau til å spørre om å få det av legen sin, den generasjonen er vel litt redd for å innrømme angst.

Skrevet

Tro meg, jeg skjønner at det er vanskelig! Du bryr deg oppriktig om han og dere har felles barn. Men du må gi slipp, både for din del, barnas del og hans del. Det er lettere sagt enn gjort, men det er nødvendig.

Ikke bli en 'muliggjører' til miseren, google f.eks 'enabler':

http://www.google.no/search?q=enabler&rlz=1C1TEUA_enNO494NO508&aq=f&oq=enabler&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ønsker deg alt godt og lykke til :-)

Skrevet

Tro meg, jeg skjønner at det er vanskelig! Du bryr deg oppriktig om han og dere har felles barn. Men du må gi slipp, både for din del, barnas del og hans del. Det er lettere sagt enn gjort, men det er nødvendig.

Ikke bli en 'muliggjører' til miseren, google f.eks 'enabler':

http://www.google.no/search?q=enabler&rlz=1C1TEUA_enNO494NO508&aq=f&oq=enabler&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ønsker deg alt godt og lykke til :-)

Takk for linken! Interessant og tankevekkende. Kjenner meg veldig godt igjen.

Skrevet

Du sier nei, at du trenger dem selv, og at han sikkert får egne om han gidder å ta det opp med legen. Så skriver du episonen på en lapp og legger i krukken ;-) Artig å lese om psykologtimen i dag forresten - dette går rette vegen :)

Skrevet

Nei nå får han pokker meg skjerpe seg og komme seg til legen i morgen. Jeg skal kjøre ham, så hva er problemet? Men han sier at han ikke kan gå ut før jeg har klippet ham, men han ringer meg jo ikke! Jeg håper virkelig jeg får det med hjemmehjelp gjennom. Han hører egentlig hjemme i en omsorgsbolig.

Hvorfor skal du kjøre ham? Og hvorfor skal du klippe ham? Han er da ikke ditt ansvar?? Har han ingen mor/far/søsken som kan ta ansvar for ham?

Jeg fatter ikke at du gidder!

Skrevet

Dette er ikke gjort på 1-2-3, Gondor. Men jeg vil som Kayia gi deg ros fordi du er på rett vei; Du gjør stadig noen grep i riktig retning, og du viser fremgang :)

Jeg heier på deg :)

Skrevet

Du sier nei, at du trenger dem selv, og at han sikkert får egne om han gidder å ta det opp med legen. Så skriver du episonen på en lapp og legger i krukken ;-) Artig å lese om psykologtimen i dag forresten - dette går rette vegen :)

Jeg benytter meg av krukken. Den står lagelig til og lapper har jeg nok av. I morgen skal jeg på trening og titte på flotte, spreke menn. Mmmm...

Skrevet

Ps. Jeg har vært igjennom mye av det samme som det du er inne i og skal igjennom. Jmfr linken som jeg selv fikk i sin tid. Så jeg snakker av erfaring :)

Skrevet

Jeg benytter meg av krukken. Den står lagelig til og lapper har jeg nok av. I morgen skal jeg på trening og titte på flotte, spreke menn. Mmmm...

Go girl! Artig å lese innleggene dine for tiden :)

Skrevet

Vil bare si at jeg også følger deg med spenning, og heier på deg! :-)

Skrevet

Ps. Jeg har vært igjennom mye av det samme som det du er inne i og skal igjennom. Jmfr linken som jeg selv fikk i sin tid. Så jeg snakker av erfaring :)

Ja da vil jeg gjerne lytte til dine erfaringer. Dette er et vanskelig prosjekt. Vanskelig, men veldig spennende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...