Gå til innhold

Fra langrennsbukse til -jakke :P

Anbefalte innlegg

Da har jeg kjøpt langrennsbukse, og mye vil ha mer..... :P Nå tråler jeg nettet etter ei god jakke til bruk i langrennsløypa! Har en Bergansjakke jeg er fornøyd med, men kunne tenke meg noe som er litt lettere enn den - samtidig må den være varm! Skijakkene på nett ser jo sååå tynne ut... Jeg kommer til å fryse fast på fjellet :/

Noen som har anbefalinger til jakke som passer til langrennsturer sammen med ungene (da er det ikke alltid man kan gå så man svetter....)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387697-fra-langrennsbukse-til-jakke-p/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Det viktigste med en skijakke (langrenn) er at den er nesten vindtett og at den samtidig puster! Den skal ikke være varm i seg selv - varmen får du fra de lagene du har innenfor. Da er det mye lettere å tilpasse klærne til temperaturen enn med en ordentlig varm jakke.

Selv er jeg veldig glad i min over 15 år gamle Swixjakke :). Fortsatt har de mye fint fra Swix, og Dæhlie og Craft har også mye bra.

Det viktigste med en skijakke (langrenn) er at den er nesten vindtett og at den samtidig puster! Den skal ikke være varm i seg selv - varmen får du fra de lagene du har innenfor. Da er det mye lettere å tilpasse klærne til temperaturen enn med en ordentlig varm jakke.

Selv er jeg veldig glad i min over 15 år gamle Swixjakke :). Fortsatt har de mye fint fra Swix, og Dæhlie og Craft har også mye bra.

Hm... hva med hette? Jeg innbiller meg at jeg MÅ ha hette i tilfelle jeg må grave meg ned og sånt? :P

Jeg har en sånn en (Swix Star Advanced) som også er sånn passe varm når jeg tar en økt. Den er nok litt for kald når du tar en mer langsom tur, men da har du jo Bergans-jakken din :)http://www.brukassport.no/assets/img/bilder_nettbutikk/f54420c8d2f8f00bf08029486a164863-image.jpeg

Jeg har en sånn en (Swix Star Advanced) som også er sånn passe varm når jeg tar en økt. Den er nok litt for kald når du tar en mer langsom tur, men da har du jo Bergans-jakken din :)http://www.brukassport.no/assets/img/bilder_nettbutikk/f54420c8d2f8f00bf08029486a164863-image.jpeg

Har sett på denne, og den er fin... er de derre kuldegreiene jeg grubler på :P

Gjest Elextra

Hm... hva med hette? Jeg innbiller meg at jeg MÅ ha hette i tilfelle jeg må grave meg ned og sånt? :P

''Hm... hva med hette? Jeg innbiller meg at jeg MÅ ha hette i tilfelle jeg må grave meg ned og sånt? :P'''

Grave deg ned?? Langs lysløypa eller i marka?? Hahaha!

Om du tenker påskefjellet er jeg med - der bruker jeg skikkelig fjellanorakk og ikke slik langrennsjakke. Men føler ikke behov for hette når jeg er på tur i marka, har en god (tynn) lue og evt. en buff eller to.

Annonse

''Hm... hva med hette? Jeg innbiller meg at jeg MÅ ha hette i tilfelle jeg må grave meg ned og sånt? :P'''

Grave deg ned?? Langs lysløypa eller i marka?? Hahaha!

Om du tenker påskefjellet er jeg med - der bruker jeg skikkelig fjellanorakk og ikke slik langrennsjakke. Men føler ikke behov for hette når jeg er på tur i marka, har en god (tynn) lue og evt. en buff eller to.

Påskefjellet er nok mest aktuelt :)

Jeg har det med å krisemaksimere, og man kan aldri vite :P

Gjest Nickløsheletida

Den ligner på min i samme merke, bare at den rød.

Annonse

Se etter en jakke med litt for, så blir det varmt nok. Du regulerer varmen med heller å ha på flere lag under, og så kan du ønske deg en vest til å ha over. Hette trenger du ikke, det er godt nok med lue og en eller to buffer, gjerne i ull.

Jeg har en Bjørn Dæhlie-jakke og en Trimtex-jakke, begge er gode, men Trimtex-jakken puster bedre og har bedre passform til meg. Swix-jakkene er også fine, synes jeg.

Har sett på denne, og den er fin... er de derre kuldegreiene jeg grubler på :P

Når du holder litt tempo er de der supre. Enig med Elextra i at den viktigste egenskapen ikke er varme, men vindmotstand og pusteegenskap. Jeg ønsker ikke hette (bruker buff) men må ha gode lommer til bilnøkler, kort og iPhone sånn at de ikke gnager mens jeg går ;p

Jeg har en svært lett Hagløfs jakke (med hette!), som jeg for tiden er enda mer glad i enn min craft skijakke. Men den var dyr - tror den kostet ca 2000-2500,-.

Dersom du primært skal gå ganske korte turer - og ikke i ekstrem kulde+vind - så ville jeg valgt en eller annen jakke fra swix, dæhlie eller craft. Sjekk hva som finnes på tilbud akkurat nå :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...