Gå til innhold

Er egentlig jenter flinkere på skolen enn gutter

Anbefalte innlegg

http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/jobb/Navnet-pavirker-karakterene-3105671.html

En kan lure når en leser slike undersøkelser. Det hadde jo også forklart hvorfor gutter er flinkere i matematikk der svaret enten er rett eller feil (ingen tolkning), mens jenter er flinkere i bl.a. norsk der det er rom for mer tolkning.

Kanskje på tide med anonyme besvarelser på både vanlige prøver og ikke minst eksamener (på alle alderstrinn, ikke kun universitetene der de har det i dag).

Fortsetter under...

''Det hadde jo også forklart hvorfor gutter er flinkere i matematikk der svaret enten er rett eller feil (ingen tolkning), mens jenter er flinkere i bl.a. norsk der det er rom for mer tolkning.''

Jeg har for mye mannlige kjønnshormoner tror jeg. Det er da mye enklere med rett eller feil-svar enn med disse evindelige tolknings-oppgavene! Jeg tolker alltid i alle retninger og endrer mening underveis og kommer aldri til noen konklusjon, det blir bare rot. :o)

Etter min erfaring er jentene mer arbeidsomme enn guttene, så i fag som premierer ekstra innsats scorer jentene bedre. Av og til skulle jeg ønske jentene lærte av gutta og ga litt mer f og ikke jobbet vannet av seg for små, ubetydelige forbedringer. På det nivået jeg møter dem ser vi ikke forskjellen på jenter/ gutter og realfag som undersøkelser på lavere trinn påviser.

Har de ikke anonym eksamen på vgs lenger? Det hadde vi i min tid - alt ble merket med et nr. kombinert med et geografisk navn. Jeg husker mitt stedsnavn fremdeles ;-)

Får håpe de har anonym eksamen både på vgs og de andre skolene fortsatt. Men de har kanskje ikke så mange eksamener. Prøvene/tentamenene som læreren rettet var det jo alltid navn på.

Mitt inntrykk er at jentene var flinkest de første skoleårene, også i matte (men jeg kommer fra en liten utkantskole, så jeg har ike så stort sammenligningsgrunnlag). Guttene tok oss igjen, når de nærmet seg voksen alder. Jeg tror at guttene brydde seg mindre enn jentene, og på noen skoler var det tøft å ikke være skoleflink.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...