Gå til innhold

NHD eksperthjelp.no

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Får jeg mer utdypende svar fra deg hvis jeg spør på eksperthjelp.no?

Kan jeg skrive informasjon og spørsmål i et word dokument som jeg legger ved?

Hvor langt kan det i tilfelle være?

Skrevet

Hvorfor kan du ikke bruke din egen lege?

Hvis det er meg du sikteer til; er jeg hos ekspert på sykehuset en gang i mnd.

Skrevet

Hvis det er meg du sikteer til; er jeg hos ekspert på sykehuset en gang i mnd.

Hvordan i all verden kan du tro det er deg jeg sikter til når jeg det er bølger jeg svarer?

Skrevet

Hei bølger.

Det er ikke lenge siden du fikk et ganske utfyllende svar fra nhd i forhold til hvor langt han kan gå i rådgivning av deg over nettet. Det virker som om du sliter med å huske at nhd ikke er din psykiater. Du er nødt til å rette din aktivitet mot de behandlerne du har i RL, og selv om du har sjeldne timer hos både psykiater og psykolog, så er det de du må ta disse diskusjonene med. Dersom du virkelig trenger svar før neste time, så kan du prøve å sende din psykiater et brev.

Det å kunne holde ut vanskelige følelser, er og blir vanskelig, men jeg tror allikevel at du nesten er nødt til å øve på å gjøre det. Din måte å forholde deg til deg selv på i perioder med mye indre uro, virker nesten som å være at du "mater" uroen din i stedet for å forsøke å stoppe den. Du blir nok kvitt en del spenning gjennom krisemaksimering/selvskading/bruk av dol - men varigheten av denne formen for behovstilfredsstillelse er uhyre kortvarig.

Skrevet

Hei bølger.

Det er ikke lenge siden du fikk et ganske utfyllende svar fra nhd i forhold til hvor langt han kan gå i rådgivning av deg over nettet. Det virker som om du sliter med å huske at nhd ikke er din psykiater. Du er nødt til å rette din aktivitet mot de behandlerne du har i RL, og selv om du har sjeldne timer hos både psykiater og psykolog, så er det de du må ta disse diskusjonene med. Dersom du virkelig trenger svar før neste time, så kan du prøve å sende din psykiater et brev.

Det å kunne holde ut vanskelige følelser, er og blir vanskelig, men jeg tror allikevel at du nesten er nødt til å øve på å gjøre det. Din måte å forholde deg til deg selv på i perioder med mye indre uro, virker nesten som å være at du "mater" uroen din i stedet for å forsøke å stoppe den. Du blir nok kvitt en del spenning gjennom krisemaksimering/selvskading/bruk av dol - men varigheten av denne formen for behovstilfredsstillelse er uhyre kortvarig.

'' Dersom du virkelig trenger svar før neste time, så kan du prøve å sende din psykiater et brev''

Det var et godt forslag.

Gjest bølger
Skrevet

Hei bølger.

Du har nok rett i mye av det du skriver. Det var tøft for meg å lese det.

Skrevet

Du har nok rett i mye av det du skriver. Det var tøft for meg å lese det.

Jeg synes ikke det er rart om du syntes det var utfordrende å lese det jeg skrev til deg. Å tåle sine egne følelser kan være kjempevanskelig og du trenger bedre strategier enn de du nå bruker når du har det vanskelig.

Jeg lurer på om du - i tillegg til tradisjonell behandling - vil kunne ha nytte av å lære mindfulness (som jeg nevnte for noen dager siden), samt finne ut litt mer om det som kalles self-compassion (selvmedfølelse). Kan du ikke prøve å google self-compassion (eller den norske oversettelsen) og se om du får noen aha-opplevelser.

Gjest bølger
Skrevet

Hei bølger.

''Det å kunne holde ut vanskelige følelser, er og blir vanskelig, men jeg tror allikevel at du nesten er nødt til å øve på å gjøre det''

Men jeg orker det ikke. I hele etter middag har uroen vært intens samtidig som jeg har vært mer eller mindre deprimert i et par mnd. nå. Har ingen grunn for å være deprimert.

Hvis det er BP som er årsaken så er det vel ingenting å gjøre med det.

Skulle ønske medisinene begynner å virke snart.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg synes ikke det er rart om du syntes det var utfordrende å lese det jeg skrev til deg. Å tåle sine egne følelser kan være kjempevanskelig og du trenger bedre strategier enn de du nå bruker når du har det vanskelig.

Jeg lurer på om du - i tillegg til tradisjonell behandling - vil kunne ha nytte av å lære mindfulness (som jeg nevnte for noen dager siden), samt finne ut litt mer om det som kalles self-compassion (selvmedfølelse). Kan du ikke prøve å google self-compassion (eller den norske oversettelsen) og se om du får noen aha-opplevelser.

Ser de har en lydbok på itunes om mindfulness av Ivar Vehler som jeg lurte på om jeg skal laste ned.

Har googlet litt på selvfølelse. Jeg har nok ikke så stor selvfølelse.

Gjest bølger
Skrevet

''Mennesker som har kommet seg ut av alvorlige psykiske lidelser forteller ofte at veien paradoksalt nok begynte med at de ga opp kampen om å bli bedre. For i kampen om å bli bedre lå forakten og skamfølelsen de følte mot seg selv for den de var i øyeblikket. I det de sluttet å klandre seg selv for at angsten styrte så mye av livet deres, at depresjonen hadde satt dem utav stand til å arbeide, eller at barndommens misbruk hadde fått dem til å miste selvtilliten, så fant de fram til en ny omsorg og godvilje mot seg selv. Kanskje fortjente de likevel bedre… Kanskje kunne de slippe mer straff… Kanskje kunne de få lov å være seg selv og være bra nok uansett… Kanskje hadde de gode sider og kunne bidra med noe meningsfullt''

Har tenkt en del på dette. Når jeg ikke er god må jeg begynne å trene, men når jeg likevel ikke blir bra så er grunnen at jeg ikke trener nok. Føler kampen for å bli bra aldri er god nok så lenge jeg ikke blir bra. Det er hele tiden mer jeg bør gjøre. Jeg må ta tak i livet mitt, noe jeg gjør. Men når jeg likevel ikke blir frisk, så har jeg ikke gjort nok. Da kommer selvforakten frem.

Skrevet

Ser de har en lydbok på itunes om mindfulness av Ivar Vehler som jeg lurte på om jeg skal laste ned.

Har googlet litt på selvfølelse. Jeg har nok ikke så stor selvfølelse.

''Har googlet litt på selvfølelse. Jeg har nok ikke så stor selvfølelse.''

Jeg mente å foreslå at du skulle google "selvmedfølelse" og ikke "selvfølelse".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...