Gå til innhold

FU: har du god råd?

Anbefalte innlegg

Jeg synes selv jeg har kjempegod råd, uten å være rik :-p Det føles deilig - og jeg vet å nyte det for jeg har stort sett vært på minusen hele livet fram til de siste par årene.

Er det bare fattiglus her eller? No offense intended - jeg har vært fattiglus selv nesten hele livet.. :-) Helt greit så lenge man har nok, men fy søren så slitsomt å ha mindre enn nok..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387744-fu-har-du-god-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nok til det jeg og mine trenger og litt til. Jeg behøver ikke snu på krona. Jeg går ikke i minus, men vi lever overhodet ikke i luksus og jeg har en helt normal inntekt (mellom 320-350 tusen i året). Hadde jeg kjøpt masse digg, brus, røyk, alkohol, ukeblader, mat på bensern og abonnert på masse jeg ikke trenger, hadde jeg ikke fått endene til å møtes. Selv om jeg ikke snur på krona så tenker jeg jo igjennom hva jeg bruker pengene på.

Jeg føler meg veldig rik og heldig, synes jeg har et godt liv, tenker da ikke bare på penger. Jeg har bil, har helsa i behold og kan delta i arbeidslivet, og mine barn og de andre nærmeste er friske.

Vet hva det til si å slite økonomisk også, da jeg gjorde dette flere år tidligere i livet.

Jeg synes helt klart jeg har god råd nå, etter å ha gått opp i stilling i løpet av de siste par årene + et par (for meg) ganske solide lønnshopp i det siste. Har nå rundt 100.000,- mer enn jeg hadde for et par år siden. :o) I tillegg er alt jeg har av lån et liiiite huslån så jeg har boutgifter på i underkant av 7000,- i mnd (husleie + lån) og det betyr at jeg kan spare en slump hver mnd også.

Og det er veldig godt å kunne kjøpe f.eks. ulltøy, gode sko og annet ungene trenger på samme lønna. :o)

Annonse

Jeg synes helt klart jeg har god råd nå, etter å ha gått opp i stilling i løpet av de siste par årene + et par (for meg) ganske solide lønnshopp i det siste. Har nå rundt 100.000,- mer enn jeg hadde for et par år siden. :o) I tillegg er alt jeg har av lån et liiiite huslån så jeg har boutgifter på i underkant av 7000,- i mnd (husleie + lån) og det betyr at jeg kan spare en slump hver mnd også.

Og det er veldig godt å kunne kjøpe f.eks. ulltøy, gode sko og annet ungene trenger på samme lønna. :o)

''Og det er veldig godt å kunne kjøpe f.eks. ulltøy, gode sko og annet ungene trenger på samme lønna. :o)''

Det må være så fælt å være mor/far og ikke kunne kjøpe til ungene sine det de trenger!

''Og det er veldig godt å kunne kjøpe f.eks. ulltøy, gode sko og annet ungene trenger på samme lønna. :o)''

Det må være så fælt å være mor/far og ikke kunne kjøpe til ungene sine det de trenger!

''Det må være så fælt å være mor/far og ikke kunne kjøpe til ungene sine det de trenger!''

Ja, det må være vondt. Jeg har ikke alltid hatt så god råd som nå, har ikke alltid hatt råd til nye vintersko + ulltøy +++ til begge ungene på samme lønna, men har aldri hatt så dårlig råd at jeg ikke har hatt råd til syvende og sist.

Og så er det gøy å ha råd til å kunne kjøpe nytt til seg selv også da - etter at ungene har fått sitt. ;o)

''Det må være så fælt å være mor/far og ikke kunne kjøpe til ungene sine det de trenger!''

Ja, det må være vondt. Jeg har ikke alltid hatt så god råd som nå, har ikke alltid hatt råd til nye vintersko + ulltøy +++ til begge ungene på samme lønna, men har aldri hatt så dårlig råd at jeg ikke har hatt råd til syvende og sist.

Og så er det gøy å ha råd til å kunne kjøpe nytt til seg selv også da - etter at ungene har fått sitt. ;o)

''har ikke alltid hatt råd til nye vintersko + ulltøy +++ til begge ungene på samme lønna''

Man kan planlegge litt hvis man ikke greier alt på én lønn også, man ser ulltøy på tilbud av og til.

Gjest Ladytron

Jeg er student så har ikke så god råd, men sparte opp en del penger før jeg begynte å studere. Opplever derfor at jeg kan unne meg litt mer enn mange andre i min situasjon. Har alltid hatt et moderat pengeforbruk, er ikke så glad i å kjøpe ting. Betaler heller for opplevelser.

Annonse

''har ikke alltid hatt råd til nye vintersko + ulltøy +++ til begge ungene på samme lønna''

Man kan planlegge litt hvis man ikke greier alt på én lønn også, man ser ulltøy på tilbud av og til.

''Man kan planlegge litt hvis man ikke greier alt på én lønn også, man ser ulltøy på tilbud av og til.''

Høh. Ulltøy blir for smått over natten. Sånn er det bare. Og da er man uforberedt. Alltid.

Skjønt jeg har de siste dagene kjøpt 3 longser, en tynn lue og 2 trøyer (alt i ull) til halv pris. :o)

Jeg har gitt opp å handle ting til neste sesong på salg. Ungen min vokser som en bønnestengel i perioder. Jeg har ikke tall på hvor mange plagg som har vist seg å være altfor små når han skulle ta dem i bruk året etter! Eller klassikeren: når vinterskoene endelig passer er det blitt vår, og så vokser føttene en halvmeter i løpet av sommeren, og da er det bare til å kjøpe nye igjen....:)

Jeg har gitt opp å handle ting til neste sesong på salg. Ungen min vokser som en bønnestengel i perioder. Jeg har ikke tall på hvor mange plagg som har vist seg å være altfor små når han skulle ta dem i bruk året etter! Eller klassikeren: når vinterskoene endelig passer er det blitt vår, og så vokser føttene en halvmeter i løpet av sommeren, og da er det bare til å kjøpe nye igjen....:)

''Jeg har ikke tall på hvor mange plagg som har vist seg å være altfor små når han skulle ta dem i bruk året etter"''

Samme her. Poden fikk en ulltrøye til jul i 2011, denne ble ikke brukt i fjor vinter, men jeg tok den frem nå, den er jo i str. 14 år og han ble 14 i høst og han er ganske normalstor for alderen. *haha* Skjorta nådde knapt navlen og ermene gikk til midt på underarmene omtrent...! Kanskje jentungen vil ha den.

''Jeg har ikke tall på hvor mange plagg som har vist seg å være altfor små når han skulle ta dem i bruk året etter"''

Samme her. Poden fikk en ulltrøye til jul i 2011, denne ble ikke brukt i fjor vinter, men jeg tok den frem nå, den er jo i str. 14 år og han ble 14 i høst og han er ganske normalstor for alderen. *haha* Skjorta nådde knapt navlen og ermene gikk til midt på underarmene omtrent...! Kanskje jentungen vil ha den.

Får håpe det:) Her går alle bomkjøpene rett til gjenbruksbutikken, for vi har ingen som kan arve.

Jeg er student så har ikke så god råd, men sparte opp en del penger før jeg begynte å studere. Opplever derfor at jeg kan unne meg litt mer enn mange andre i min situasjon. Har alltid hatt et moderat pengeforbruk, er ikke så glad i å kjøpe ting. Betaler heller for opplevelser.

Så flink du har vært :)

Jeg har hatt noen knalltøffe år når det gjelder økonomien. En skilsmisse satte meg mange år tilbake i tid.

Jeg orker ikke å gå så detaljert inn i det. Men i hvertfall så var det så tøft at vi knapt hadde mat på bordet, og jeg klarte ikke å betale unna regningene. De hopet seg opp, og jeg fikk stadig flere inkassokrav.

Til slutt måtte jeg være ydmyk og søke råd og hjelp hos gjeldsrådgiver. Det var redningen for meg.

Jeg husker ungene spurte meg; "er vi fattige, mamma?". Vi manglet både klær og mat.

Nå har både min mann og jeg kommet oss ut i arbeidslivet og i nesten 100 % stilling og fått fast jobb, og inntekten er pga dette nesten doblet. Så nå har vi god råd. Det er så godt å slippe å telle på hver krone når jeg er på butikken og handler. Vite at vi kan kjøpe litt dyrere og mer næringsrik mat også. Vi mangler heller ingenting, og vi ligger foran når det gjelder regninger.

Tre ting har denne tøffe perioden lært meg/oss; ikke ta opp kreditter - bruke penger vi ikke har, ikke kjøpe unødvendige ting og å spare.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...