Gå til innhold

De spinnville konspirasjonsteorier

Anbefalte innlegg

Interessant artikkel av Øyvind Strømmen: "Den stigmatiserte kunnskapens fare" - http://www.minervanett.no/den-stigmatiserte-kunnskapens-fare/

''Rare ideer opptrer ofte sammen. Det kan man le av. Men i blant er det mer fristende å gråte.

I midten av november meldte Ingunn Røiseland seg ut av Norge. Hun oppsøkte ordføreren i Skien og leverte fra seg pass, personnummer og en erklæring om at hun bryter med landet. Røiseland har erklært seg som «frikvinne» og påstår at Staten forholder seg til henne som en «fiktiv juridisk person», som kan omsettes på børsen. I en artikkel på sine egne nettsider grunngir hun utmeldingen videre. Ifølge Røiseland er vi alle slaver som bruker livene våre på «å finansiere et oligarki som trekker i trådene bak kulissene, og som vi ikke ser eller hører om».

Som journalisten John Færseth har påpekt nevnte ikke Røiseland hvor røttene befinner seg. De er nemlig å finne i et amerikansk, høyreekstremt konspirasjonsmiljø av den virkelig ubehagelige sorten.

Man kan ikke stole på VG, man kan ikke stole på regjeringen og man kan ihvertfall ikke stole på USA. Hva kan man da stole på? Kilder utenfor mainstream. Man må da ha et åpent sinn! Dermed kan Gadaffi bli et eksempel på en lysende demokrat, Norge et eksempel på et totalitært regime, og skrudde forestillinger fra amerikansk høyreekstremisme kan finne veien til helt andre typer miljøer i Europa.

Men her er en grunn til å ikke le: Disse miljøene – man snakker i realiteten om flere forskjellige – er i vekst. I Oslo-politiets ferskeste, offentlig trendrapport heter det: «[Konspirasjonsteoretikere] har vært aktive i mange år, men har hatt en merkbart økt rekruttering de siste to årene».''

Strømmen viser hvordan det er forbindelser mellom de mest uskyldige engletilbedelser og mørkebrun nazisme. Illustrert med Ingunn Røiselands utmeldelse av samfunnet, begrunnet i strømninger med røtter i amerikansk fascisme.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387754-de-spinnville-konspirasjonsteorier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hører hjemme i psykiatrien dette...

Det stopper ikke der. Ingunn Røyseland har argumentert en stund nå for at skolemasakeren i Connecticut før jul ikke var virkelig men iscenesatt av Obama. De sørgende foreldrene var i virkeligheten skuespillere sier hun. Samme dame benekter (selvfølgelig) også holocost. Jeg dro på smilebåndet da hun meldte seg ut av Norge i fjor, men hun er nok langt farligere enn jeg først trodde denne damen.

http://www.vepsen.no/2013/01/lenker-til-holocaustbenektere/

Det stopper ikke der. Ingunn Røyseland har argumentert en stund nå for at skolemasakeren i Connecticut før jul ikke var virkelig men iscenesatt av Obama. De sørgende foreldrene var i virkeligheten skuespillere sier hun. Samme dame benekter (selvfølgelig) også holocost. Jeg dro på smilebåndet da hun meldte seg ut av Norge i fjor, men hun er nok langt farligere enn jeg først trodde denne damen.

http://www.vepsen.no/2013/01/lenker-til-holocaustbenektere/

Farlig. Hun hører definitivt hjemme i psykiatrien, men jeg tror det er vanskelig å få gitt slike behandling.

Farlig. Hun hører definitivt hjemme i psykiatrien, men jeg tror det er vanskelig å få gitt slike behandling.

Enig. Hun er neppe en ny ABB, men det skumle er påvirkningen hun kan ha på en av hans fans. Jeg håper og gjetter at hun følges tett for å si det sånn :-/

Enig. Hun er neppe en ny ABB, men det skumle er påvirkningen hun kan ha på en av hans fans. Jeg håper og gjetter at hun følges tett for å si det sånn :-/

Enig, jeg tror ikke hun er farlig, men hun kan ha en farlig påvirkning på andre ja.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...