Gå til innhold

Hva gjør jeg? Trenger råd

Anbefalte innlegg

Gjest Klolkeeslott

Jeg oppdaget at min mann skal bruke en pille når han skal feste med kompiser til helga. Dette er en pille som den ene kompisen bruker for å roe seg ned tror han lider av adhd. Jeg ble fly forbanna for i mine øyne er det dop. Dette er voksne folk med barn og familie. Han påsto det ikke er farlig, noe jeg er sterkt uenig i. Han hadde ikke tenkt å informere meg om dette, fant ut ved en tilfeldighet på tlf hans hvor de planla dette. Føler tilliten til han er svekket. Han legger seg langflat og sier han skjønner det var en dum ide. Problemet mitt er at jeg nå ikke stoler på han. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387756-hva-gj%C3%B8r-jeg-trenger-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å gi råd når du sier så lite om situasjonen rundt.. har han tidligere flørtet med rusmidler? Er kameratene i rusmiljø?

Hvor gamle er dere? Vet kona til kameraten? Hva sier mannen din om det hele? Hvorfor? osv.

Men jevnt over er det smart å kontakte en terapeut hvis man går seg fast..

''Dette er en pille som den ene kompisen bruker for å roe seg ned, tror han lider av adhd.''

Da er det vel kanskje snakk om amfetamin i form av Ritalin?

Du kan jo starte med å fortelle at amfetaminmisbruk kan utløse alt fra psykoser til alvorlig risikoøkning for fysiske sykdommer. Dessuten kan man få mye lavere tålegrense for alkohol, slik at man gjør ting i fylla som man ikke ville gjort under "normal" drikkekontroll. Det er lett å søke opp bivirkninger av amfetamin.

ADHD-medisin (eller andre medisiner for den saks skyld) skal ikke brukes av de som ikke har diagnosen.

Du sier adhd, er det snakk om Ritalin? Ritalin inneholder amfetaminer og du kan jo google dette og se hvilken effekt det har på ikke-adhd'ere. Siden han har holdt dette skjult skjønner han selv at dette ikke er riktig/ bra. Hvorfor sjekket du telefonen? Mistenker du han for andre ting også? Jeg hadde ikke latt noe sånt passere.

Gjest Klokleeslott

Du sier adhd, er det snakk om Ritalin? Ritalin inneholder amfetaminer og du kan jo google dette og se hvilken effekt det har på ikke-adhd'ere. Siden han har holdt dette skjult skjønner han selv at dette ikke er riktig/ bra. Hvorfor sjekket du telefonen? Mistenker du han for andre ting også? Jeg hadde ikke latt noe sånt passere.

Var ren tilfeldighet, min var tom for strøm og skulle låne hans, der sto meld rett foran meg. Har ikke mistenkt han for noe annet. Uff, er så skuffende, trodde han var åpen med meg om alt... Noen tips?

Annonse

Var ren tilfeldighet, min var tom for strøm og skulle låne hans, der sto meld rett foran meg. Har ikke mistenkt han for noe annet. Uff, er så skuffende, trodde han var åpen med meg om alt... Noen tips?

Skjønner. Jeg ville definitivt tatt en prat med mannen. For meg hadde det vært uaktuelt at sambo skulle eksprimentere med rus saammen med gutta i voksen alder, og hadde jeg ikke nådd gjennom med prat hadde jeg nok vurdert forholdet. Jeg ville spurt om hva han var ute etter, hvilken opplevelse rusen ga, hvor han hadde fått ideen fra, om det var første gang etc. Hvordan responderer han når du tar det opp?

Gjest Klokleeslott

Skjønner. Jeg ville definitivt tatt en prat med mannen. For meg hadde det vært uaktuelt at sambo skulle eksprimentere med rus saammen med gutta i voksen alder, og hadde jeg ikke nådd gjennom med prat hadde jeg nok vurdert forholdet. Jeg ville spurt om hva han var ute etter, hvilken opplevelse rusen ga, hvor han hadde fått ideen fra, om det var første gang etc. Hvordan responderer han når du tar det opp?

Han innrømmer alt, og la seg langflat. Lovte å aldri gjøre ser mer, sier han skjønner han har dummet seg ut. Blir bare så skuffer og redd likevel, men får vel bare stole på han videre..

Han innrømmer alt, og la seg langflat. Lovte å aldri gjøre ser mer, sier han skjønner han har dummet seg ut. Blir bare så skuffer og redd likevel, men får vel bare stole på han videre..

Da har han i grunnen gjort det han kan på dette tidspunktet, og bør framover demonstrere at det ikke bare var snakk. Han bør feks komme hjem i rett tid når han er ute med kompiser, og han bør også være temmelig presentabel. Du på din side må bestemme deg for hvorvidt du skal velge å stole på det han sier og gi han en ny sjanse. Gjør du det, må du legge dette bak deg og ikke dra det fram hver gang du blir irritert på han (for noe annet;-)

Gjest Klokleeslott

Da har han i grunnen gjort det han kan på dette tidspunktet, og bør framover demonstrere at det ikke bare var snakk. Han bør feks komme hjem i rett tid når han er ute med kompiser, og han bør også være temmelig presentabel. Du på din side må bestemme deg for hvorvidt du skal velge å stole på det han sier og gi han en ny sjanse. Gjør du det, må du legge dette bak deg og ikke dra det fram hver gang du blir irritert på han (for noe annet;-)

Ja, du har helt rett... Lurer på om det i det hele tatt finnes menn som er helt hundre prosent ærlige.. Dette er en kompis som ikke bor i samme by, så skal han nyte alkohol må han sove over. Det er hvertfall ikke aktuelt med det første.. Samtidig må jeg jo vise at jeg stoler på han... Uff. Takk for god støtte :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...