Gjest Bli ny bil snart Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Jeg har en opel 98. Jeg kjørte til jobb i dag og alt var ok. Da jeg skulle hjem virket ikke varmen i bila. Jeg kjørte ei stund men så ble det så mye dugg og vanskelig å se. Hva kan det være? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387770-vet-du-noe-om-bil/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nord og ned Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Sånn i all enkelhet, det kan være mange årsaker: Gikk vifta? Hvis nei, sjekk sikringen. Hvis ja, sjekk beholderen for kjølevæske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387770-vet-du-noe-om-bil/#findComment-3435721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis37 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Termostaten som er gåen kanskje... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387770-vet-du-noe-om-bil/#findComment-3435726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HHP58 Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Er alt i orden med bilen og det er kaldt ute,må du regne med at bilen må gå i 10-15 minutter for varmeapparatet virker. Som du kanskje vet brukes det vann og frostvæske (Ca 50-80% vann og resten frostvæske alt etter om det blir -4 eller -40 på denne tiden.I søreuropa der er aldri blir kuldegrader brukes bare vann.) på biler for å kjøle ned motoren som skal ha en arbeidstemperatur på ca 70-90 grader.Når bilen er kald og det er mange minusgrader ute vil det ta lang tid før motoren får over 70 grader og termostaten åpnes og det varme vannet slippes gjennom radiatoren.Når det varme vannet når ca 40 grader vil varmeapparetet virke.Det er ett instrument som viser om vannet er kaldt elelr varmt.Pilen står ofte helt nede når bilen er kald og stiger mot rødt når den blir varmere.Er pilen ca 25% (1/4) mot det røde vil ofte motoren være varm nok til at varmeapparatet vil virke.Når pila nærmer seg det røde "koker motoren" og det er en lekkasje i systemet eller det er for mye vann slik at væsken har frosset.IS vil da lage en propp i systemet så bare en liten del av væsken koker og is stenger en del av systemet.En vannpumpe skal normalt sette væsken i bevsgelse så væsken går mellom motoren og varmeapparatet så lenge den holder ca 70 gr (Det finnes termostater både for vinter og sommer.Om vinteren bør termostaten åpnes før 75 gr,så da er den merket med 65-75.Er det en sommertermostat er den merket ca 75-90 gr.) Hjelper ikke noe av dette er det en feil på motoren eller kjølesystemet som gjør at væsken ikke sirkulerer normalt.Tåler frostvæsken -20 til-30 gr,er det enten feil på termostaten eller vannpumpa.Eller det kan være en lekkasje i systemet,oftest en svart tykk slange eller i selve radiatoren. Alle bensinstasjoner selger både frostvæske og radiatortett,ett hjelpemiddel som oppløst i frostvæske vil skape en propp ved kontakt med luft. Tåler frostvæsken -30 grader og du vet sikkert at du aldri vil kjøre steder med unde 15 kalde,kan du blande denne frostvæsken 50/50 med vann. Er bilen 100% iorden,er det bare å la motoren gå i 5-20 minutter før du skal avsted eller kjøpe en kupeevarmer til under 300 kr.Bilen må da stå innen 10 meter fra 220 volt,og du vil trenge en skjøteledning på minst 10 meter.Sett kupevarmeren som bare er en vifteovn på fult enten 2 eller 3 hvis den har en bryter.Etter 15-30 minutter vil rutene være isfrie,om du på forhånd har feid vekk all snø fra rutene.Setter du alle vinduspussere i "ut stilling" vil ikke den svarte gummien fryse fast om natten og du sparer da 100-150 kr per visker (Type Bosch kjøpt på bensinstasjon,eller 20-60 på Biltema.Bare ta med den gamle da de fleste biler i dag har universalkobling og det altid følger med svarte plast deler som skal passe til de fleste biler.Ta altså med den gamle til butikken da lengden kan variere fra ca 45 til ca 70 cm. God tur i vinterkulda.Det er bare 15 blå her i Høland! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387770-vet-du-noe-om-bil/#findComment-3435809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ny bil snart Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Er alt i orden med bilen og det er kaldt ute,må du regne med at bilen må gå i 10-15 minutter for varmeapparatet virker. Som du kanskje vet brukes det vann og frostvæske (Ca 50-80% vann og resten frostvæske alt etter om det blir -4 eller -40 på denne tiden.I søreuropa der er aldri blir kuldegrader brukes bare vann.) på biler for å kjøle ned motoren som skal ha en arbeidstemperatur på ca 70-90 grader.Når bilen er kald og det er mange minusgrader ute vil det ta lang tid før motoren får over 70 grader og termostaten åpnes og det varme vannet slippes gjennom radiatoren.Når det varme vannet når ca 40 grader vil varmeapparetet virke.Det er ett instrument som viser om vannet er kaldt elelr varmt.Pilen står ofte helt nede når bilen er kald og stiger mot rødt når den blir varmere.Er pilen ca 25% (1/4) mot det røde vil ofte motoren være varm nok til at varmeapparatet vil virke.Når pila nærmer seg det røde "koker motoren" og det er en lekkasje i systemet eller det er for mye vann slik at væsken har frosset.IS vil da lage en propp i systemet så bare en liten del av væsken koker og is stenger en del av systemet.En vannpumpe skal normalt sette væsken i bevsgelse så væsken går mellom motoren og varmeapparatet så lenge den holder ca 70 gr (Det finnes termostater både for vinter og sommer.Om vinteren bør termostaten åpnes før 75 gr,så da er den merket med 65-75.Er det en sommertermostat er den merket ca 75-90 gr.) Hjelper ikke noe av dette er det en feil på motoren eller kjølesystemet som gjør at væsken ikke sirkulerer normalt.Tåler frostvæsken -20 til-30 gr,er det enten feil på termostaten eller vannpumpa.Eller det kan være en lekkasje i systemet,oftest en svart tykk slange eller i selve radiatoren. Alle bensinstasjoner selger både frostvæske og radiatortett,ett hjelpemiddel som oppløst i frostvæske vil skape en propp ved kontakt med luft. Tåler frostvæsken -30 grader og du vet sikkert at du aldri vil kjøre steder med unde 15 kalde,kan du blande denne frostvæsken 50/50 med vann. Er bilen 100% iorden,er det bare å la motoren gå i 5-20 minutter før du skal avsted eller kjøpe en kupeevarmer til under 300 kr.Bilen må da stå innen 10 meter fra 220 volt,og du vil trenge en skjøteledning på minst 10 meter.Sett kupevarmeren som bare er en vifteovn på fult enten 2 eller 3 hvis den har en bryter.Etter 15-30 minutter vil rutene være isfrie,om du på forhånd har feid vekk all snø fra rutene.Setter du alle vinduspussere i "ut stilling" vil ikke den svarte gummien fryse fast om natten og du sparer da 100-150 kr per visker (Type Bosch kjøpt på bensinstasjon,eller 20-60 på Biltema.Bare ta med den gamle da de fleste biler i dag har universalkobling og det altid følger med svarte plast deler som skal passe til de fleste biler.Ta altså med den gamle til butikken da lengden kan variere fra ca 45 til ca 70 cm. God tur i vinterkulda.Det er bare 15 blå her i Høland! Takk. Det virker nå. Var nok bare kulden 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387770-vet-du-noe-om-bil/#findComment-3435904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.