Gå til innhold

Selge leiligheten min eller leie ut

Anbefalte innlegg

Gjest Auroria
Skrevet

Har en leilighet som er verdt rett i overkant av 2 mill. Om jeg skulle leid den ut ville jeg fått ca 12 tusen i mnd.

Har bodd alene i flere år, men nå funnet meg en kjæreste som bor i en mye større og flottere leilighet enn meg, så planen er å flytte inn dit.

Spørsmålet er hvorvidt jeg skal selge leiligheten min og kjøpe meg inn hos ham. Eller om jeg skal leie leiligheten min ut.

Hva er fordelen og ulempen med disse to altenativene? Og er det noen lover jeg bør ta hensyn til? Feks ift hvorvidt jeg må betale renter eller ei?

Skrevet

Dersom forholdet til kjæresten din er forholdsvis nytt så hadde jeg valgt å leie ut en tid først for å se an hvordan forholdet går. Går det så det suser så selger du og evt. kjøper deg inn hos ham. :o)

Skrevet

Tenker du å kjøpe deg inn hos kjæresten eller ikke? Dersom ikke ville jeg beholt leiligheten for å få avkastning på boligmarkedet, selv om du sannsynligvis ikke vil tjene så mye på det umiddelbart (du må skatte 28% av inntekten). Likevel er det mye bedre å være innenfor en utenfor boligmarkedet.

Dersom du skal kjøpe deg inn vil summen ved salg komme godt med vil jeg tro? Hva sier kjæresten? :)

Gjest Auroria
Skrevet

Unnskyld meg: men hva har dette med psykriatri?

Det var en bommert. Har gitt beskjed til webmaster.

Gjest Auroria
Skrevet

Tenker du å kjøpe deg inn hos kjæresten eller ikke? Dersom ikke ville jeg beholt leiligheten for å få avkastning på boligmarkedet, selv om du sannsynligvis ikke vil tjene så mye på det umiddelbart (du må skatte 28% av inntekten). Likevel er det mye bedre å være innenfor en utenfor boligmarkedet.

Dersom du skal kjøpe deg inn vil summen ved salg komme godt med vil jeg tro? Hva sier kjæresten? :)

Må du skatte 28% helt fra starten?

Har hørt noe om at det finnes smutthull og måter å slippe å skatte..

Skrevet

Jeg mener reglene er slik at man må skatte 28% av gevinsten (altså om du får mer for leiligheten enn du betalte for den) om du ikke har bodd der en viss tid i løpet av de siste 5 årene? Men jeg er ikke helt sikker på dette.

Skrevet

Dette kan nok andre her inne mye bedre enn meg, men jeg mente at det var et krav om at man bor i samme hus som utleieandelen og dessuten leier ut mindre enn 50% for at det skal være skattefritt.

Skrevet

Jeg mener reglene er slik at man må skatte 28% av gevinsten (altså om du får mer for leiligheten enn du betalte for den) om du ikke har bodd der en viss tid i løpet av de siste 5 årene? Men jeg er ikke helt sikker på dette.

Jo det stemmer. Man må skatte 28% av det man tjener på salget om man ikke har bodd der ett år. Og motsatt: Dersom man taper penger kan man føre tapet som fradrag.

Skrevet

Unnskyld meg: men hva har dette med psykriatri?

Nuvel mr påpasser. Ditt innlegg "Livet er kjemi" hadde vel ikke så mye med psykiatri å gjøre det heller... ;-)

Skrevet

Hei,

Begge alternativ har for- og ulemper. Boligmarkedet har vokst enormt de siste 10- 11 år, og spørsmålet er om dette vil fortsette med samme tempo.

Hva skjer om/ viss bobbla sprekker?

Det enkleste er å selge nå og ta ut gevinst helt skattefritt viss du er "husvarm og trygg" på din samboer.

Fortsetter veksten i boligmarkedet er det trolig mest lønnsomt å leige ut selv om du må betale 28 % skatt på leigeinntektene.

1 år før du planlegger salg bør du si opp utleigeavtalen, og bo der selv for å sleppe skatt på gevinsten av eigedommen ( desse reglane kan endes i framtida- men neppe til det verre ).

Gjest Auroria
Skrevet

Hei,

Begge alternativ har for- og ulemper. Boligmarkedet har vokst enormt de siste 10- 11 år, og spørsmålet er om dette vil fortsette med samme tempo.

Det enkleste er å selge nå og ta ut gevinst helt skattefritt viss du er "husvarm og trygg" på din samboer.

Fortsetter veksten i boligmarkedet er det trolig mest lønnsomt å leige ut selv om du må betale 28 % skatt på leigeinntektene.

1 år før du planlegger salg bør du si opp utleigeavtalen, og bo der selv for å sleppe skatt på gevinsten av eigedommen ( desse reglane kan endes i framtida- men neppe til det verre ).

Takk for godt og oversiktlig svar!

Gjest Auroria
Skrevet

Jeg hadde gjort det!

Solgt eller leid ut?

Hvorfor hadde du valgt hva?

Gjest Betalerminskattmedglede
Skrevet

Hei,

Det er ikke helt utenkelig at gevinst på bolig kommer til å bli beskattet i framtiden.. Dette er et virkemiddel enkelte økonomer mener kan være med på å stoppe den ukontrollerte realprisveksten i boligmarkedet som både kan føre til større forskjeller i samfunnet (det sosialistiske argument) og til bobler som sprekker (det kapitalistiske argument).

Skrevet

Om forholdet er ferskt, er det like godt å drøye med å selge og heller leie ut. Du må betale skatt på overskuddet av leieinntektene.

Om du bestemmer deg for å selge og kjøpe deg inn hos samboer, så sørg for all del for at dere skriver en solid samboerkontrakt. Få gjerne hjelp av en jurist slik at alt blir på stell.

mvh

Skrevet

Det er ikke helt utenkelig at gevinst på bolig kommer til å bli beskattet i framtiden.. Dette er et virkemiddel enkelte økonomer mener kan være med på å stoppe den ukontrollerte realprisveksten i boligmarkedet som både kan føre til større forskjeller i samfunnet (det sosialistiske argument) og til bobler som sprekker (det kapitalistiske argument).

Hei,

Det er mulig det skjer, men med SV i regjering skulle en tro det som skattes bør, allerede var skattlagt.

Å skattlegge gevinst av bolig vil også ramme etablerere som klatrer på "boligkarrieren" frå 1-2 soverom og opp til "familiebolig med 3-4 soverom".

Men dagens skattesystem favoriserer helt klart eiendomsinvestering framfor andre "aktiva".

Det er den lave renta og lav boligbygging som har presset opp boligprisene. Hva skjer med kronekursen og eksportindustrien om renta økes?

Det er ikke sannsynlig med sosialistisk regjering med det første, så jeg tror heller ikke på skatt på gevinst på bolig i "overskuelig framtid".

Skrevet

Hei!

Man pleier å gi slike råd ut i fra om det er kjøpers marked eller ikke.

Akkurat nå er boligmarkedet feks i Oslo stabilt og ventet å øke.

Da er det gunstigst å leie ut, men...

Har du bodd i leiligheten din mer enn 12 mnd selger du uten skatt. Leier du ut må du da bo der igjen for å slippe å bli skattlagt ved salg.

På utleie må du skatte hvis mer enn 50 % av bolig leies ut.

Det er veldig etterspørsel etter små leiligheter i de store byene.

Så lett å leie ut. De fleste jeg vet om leier ut bolig nr 2, derfor er nok det mest gunstig i de store byene.

Jeg tror det fins bedre forumer å spørre på eks hegnar.no

bankene og meglere har ikke den beste kompetansen.

Gjest Problemløser
Skrevet

Solgt eller leid ut?

Hvorfor hadde du valgt hva?

Leid ut. Hvis du selger og skyter det inn i hans leilighet, og det blir slutt, da kan det bli problemer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...