Gå til innhold

Selge leiligheten min eller leie ut

Anbefalte innlegg

Gjest Auroria

Har en leilighet som er verdt rett i overkant av 2 mill. Om jeg skulle leid den ut ville jeg fått ca 12 tusen i mnd.

Har bodd alene i flere år, men nå funnet meg en kjæreste som bor i en mye større og flottere leilighet enn meg, så planen er å flytte inn dit.

Spørsmålet er hvorvidt jeg skal selge leiligheten min og kjøpe meg inn hos ham. Eller om jeg skal leie leiligheten min ut.

Hva er fordelen og ulempen med disse to altenativene? Og er det noen lover jeg bør ta hensyn til? Feks ift hvorvidt jeg må betale renter eller ei?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387774-selge-leiligheten-min-eller-leie-ut/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis ingenting har forandret seg siden jeg leide ut min leilighet,så kanman leie ut 6 månederom året uten skatt. DVS att man kan leie ut fra juli- juni året etter. Så lenge man bor der resten av året.

Om hva som lønner seg vet jeg ikke, slik boligmarkedet er nå, er det vanskelig å si. Det kommer vel an på hvor mye du har i gjeld og hvor sterkt forholdet er osv.

Gjest Zignatur

Ulempen er at om du skal selge leiligheten senere så må du skatte av

overskuddet. Du må ha bodd i leiligheten siste året du selger leiligheten for å slippe å skatte nemlig.

Og du må dessuten skatte av leieinntekten som serenity777 skriver.

Så sånn sett lønner deg seg kanskje å selge leiligheten nå - om du vet at du kommer til å selge den en eller annen gang uansett,

men sånn sett så har du jo ingenting da - om det skulle skjære seg i det nye forholdet.

Det er jo litt skummelt å kjøpe seg inn - også skjærer deg seg.

Sånn jeg gjorde det var at jeg bodde "gratis" hos kjæresten min en stund,

jeg slapp å betale på lånet, for det var hans, men delte faste utgifter.

Så når jeg solgte leiligheten min kjøpte vi oss et hus felles - der vi

noterte nøye hva hvem hadde gitt.

Det er greit å ha klart for seg om en må skatte av gevinsten ved salg av leilighet, hvis en ikke har bodd i den i de siste tolv månedene før salget.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3833#kapitteltekst

Det er greit å ha klart for seg om en må skatte av gevinsten ved salg av leilighet, hvis en ikke har bodd i den i de siste tolv månedene før salget.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3833#kapitteltekst

Feil. Man må ha bodd i den i minst 12 måneder av de siste to årene. Dermed kan hun godt leie den ut i et år og så selge den. (Eller kanskje lurere: leie den ut i 10 mnd og starte salgsprosessen mot slutten av den tiden).

Annonse

Feil. Man må ha bodd i den i minst 12 måneder av de siste to årene. Dermed kan hun godt leie den ut i et år og så selge den. (Eller kanskje lurere: leie den ut i 10 mnd og starte salgsprosessen mot slutten av den tiden).

Hva er feil?

Du skriver akkurat det samme og linken, jeg la ut, viser til skatteetatens egne sider som forteller om krav til eiertid.

Hva er feil?

Du skriver akkurat det samme og linken, jeg la ut, viser til skatteetatens egne sider som forteller om krav til eiertid.

D skriver "en må skatte av gevinsten ved salg av leilighet, hvis en ikke har bodd i den i de siste tolv månedene før salget."

Dette er feil. Slik det står i linken, må man ha bodd der 12 av de siste 24 månedene. Altså ikke nødvendigvis de siste tolv månedene før salget.

D skriver "en må skatte av gevinsten ved salg av leilighet, hvis en ikke har bodd i den i de siste tolv månedene før salget."

Dette er feil. Slik det står i linken, må man ha bodd der 12 av de siste 24 månedene. Altså ikke nødvendigvis de siste tolv månedene før salget.

ok

Jeg hadde aldri solgt leiligheten min for en mann. Behold begge to og betal deres egne regninger, men heller vær hos hverandre så mye som mulig.

''Jeg hadde aldri solgt leiligheten min for en mann'' Ikke jeg heller, men jeg kunne funnet på å selge den for kjærligheten ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...