Gå til innhold

Teorier og spekulasjoner

Anbefalte innlegg

Gjest Spektisk

Jeg har ofte meninger om feks ulike mulige årsaker til hvorfor mennesker oppfører seg som de gjør eller.

Noe har jeg blitt inspirert av ting jeg har lest. Andre ganger er det bare ting jeg har fundert over og kommet fram til selv.

Kan jeg si "dette er en- eller min teori"? eller er dette "bare spekulasjoner"

Hva skiller disse to begrepene tydelig fra hverandre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387776-teorier-og-spekulasjoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innen vitenskapen beskriver en teori en antatt sammenheng mellom noen fenomen, som deretter testet systematisk og enten falsifiseres (defineres som usann) eller verifiseres (defineres som sann). I hverdagsspråket brukes vel teori mer det du beskriver, nemlig en slags ubegrunnet antagelse om hvordan ting henger sammen. Jeg stusser aldri når folk sier at "jeg har en teori om det der..." selv om jeg til daglig forholder meg til den vitenskapelige betydningen av begrepet :)

Gjest Spektisk

Innen vitenskapen beskriver en teori en antatt sammenheng mellom noen fenomen, som deretter testet systematisk og enten falsifiseres (defineres som usann) eller verifiseres (defineres som sann). I hverdagsspråket brukes vel teori mer det du beskriver, nemlig en slags ubegrunnet antagelse om hvordan ting henger sammen. Jeg stusser aldri når folk sier at "jeg har en teori om det der..." selv om jeg til daglig forholder meg til den vitenskapelige betydningen av begrepet :)

Ok, så jeg kan godt bruke begrepet teori når jeg snakker om min egen "forsking"?

Når blir det så riktig å bruke begrepet spekulasjoner?

Ok, så jeg kan godt bruke begrepet teori når jeg snakker om min egen "forsking"?

Ja, det kan du godt :) Det vil uansett komme fram at du ikke har vitenskapelig belegg for teorien om noen blir kranglete av teorien din ;-)

Annonse

Din teori er spekulasjoner om du ikke har håndfaste bevis.Jeg tror mer på Eric von Däniken enn på Gud.

Mennesker er onde og bør straffes FØR de dør.Det heter å tro ikke å vite.Jeg klarer ikke å tro på en Gud som sender ett eneste menneske til helvete,selv om mange fortjener det.

Jeg er i dag humanist og ateist.Jeg ønsker alikevel å stemme H til høsten.

Kle på deg og ha en god vinter!

Jeg anser en teori for å være mer logisk og velbegrunnet enn en spekulasjon. En teori bygger på fakta og erfaringer som kan sannsynliggjøre en konklusjon. Spekulasjoner er løsrevne slutninger uten god begrunnelse.

I praksis er det en flytende overgang mellom teori og spekulasjon:

Jeg vet.

Du har en teori.

H*n spekulerer.

;-)

mvh

Om noen sier noe sånn som: "Jeg har en teori om at,..." oppfatter jeg det som en understrekning av at dette er hjemmesnekrede tanker som ikke er verifiserte påstander.

I mine ører blir dette en mer ydmyk og mindre påståelig måte å legge det fram på enn; "Det er sikkert,..."

Men en del teorier kan man selvsagt med hell holde for seg selv. Spesielt om de handler om sårbare og svært personlige ting hos andre.

mvh

Annonse

Språkbruk.

Man kan kalle en og samme idé for spekulasjon eller teori, utelukkende basert på om man opp- eller nedvurderer idéen.

''Språkbruk.

Man kan kalle en og samme idé for spekulasjon eller teori, utelukkende basert på om man opp- eller nedvurderer idéen.''

Nettopp, ord er makt. Jeg kan f.eks referere det du skriver som

"Bella Dotte skriver at / opplyser at / hevder at / påstår at...".

Ordvalget mitt har betydning for hvordan budskapet ditt oppfattes, og ikke minst er det uttrykk for min oppfatning av budskapet ditt ;-)

Språkbruk.

Man kan kalle en og samme idé for spekulasjon eller teori, utelukkende basert på om man opp- eller nedvurderer idéen.

Enig. Jeg hører aldri noen bruke begrepet "spekulasjon" når de refererer til egne ideer hehe, kun når de ønsker å degradere eller latterliggjøre andres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...