Gå til innhold

Gamle bilder under 20 000,-

Anbefalte innlegg

Den dyreste bilen jeg har eid noensinne kostet meg 100 000,-

Nå har jeg bare biler til mellom 5000 og 33 000,-

Det er meget viktig at batterier med 6 utskrubare røde eller gule plastkorker (hetter) har vann som står over blyplatene.Det kan man se om man åpner en kort og kikker nedi batteriet.For gamle biler spiller det liten rolle om vannet er destilert eller ikke,bare vannet står over blyplatene i alle 6 celler.Og husk å kjøp en stor japansk eller tysk batterilader til 400-800 kr da du vil trenge kvalitetsutstyr om du reparerer bilen selv.Alt på Biltema er bra nok.Men ikke kjøp det aller billigste av skrutrekkere,men de som er litt dyrere.Ett sett med 5-10 stk til 50 kr er bortkastede penger,mens 5 stk til 100 kr bare er en investering.Å kjøpe verktøy fra sverige eller tyskland til 10x prisen er bortkastede penger.En skiftenøkkel eller hammer til 50 kr gjør den samme jobben som en til 300!,Men selfølgelig er også her den til 80-100 tilsvarende bedre.Kjøp bare hammer med spikerkløft og stålhals.Gjerne de med svart gummihåndtak.En Stanley til 200-400 er bare tull for en amatør.Går den til 50 istukker kjøper du bare den til 80 kr neste gang.Kjøp bare verktøy som er merket Crom-Vanadium Når hele verktøyet er i stål,gjerne piper eller fastnøkkler.

Om sommeren kan du trygt bruke bare vann på radiatoren og spylertanken.Brukt heller pengene på nye biltema viskere og ta gjerne litt vintervæske i tanken for å fjerne insekter.(maks 20%) Om vinteren bruker du ferdigblandet frostvæske og spylervæske,gjerne den til 20-30 kr for 4 liter på Rimi/Rema.

Mønsterdybde er viktigere enn pigg uten pigg.Minst 3 mm om vinteren og 1 om sommeren .Det er bedre med piggfrie vinterdekk om sommeren en utslitte sommerdekk.(under 1 mm på minst 20% av bredden.)

Bremser,lys og dekk er altid mye viktigere enn dyr stereo.Det hjelper lite å få jenta inn i bilen om du dreper henne i første sving i regnværet! Har sett alt for mange volvo og BMW til 10 000 med stereo til 20! (folk får ikke en helt utviklet hjerne før de er 25)

Antall kjørte km sier mye mer enn alder,dog kan en drosje fra 2010 som har kjørt 200 000 km være en bedre bil,enn fra 1995 som bare har gått 100-150 000.Men se opp for rust,det blir fort dyrt.Alle mekaniske deler kan byttes.Mens karosseri er dyrt,først må deler skaffes og monteres,så må bilen lakkeres.

Er du ikke hobbymekaniker med meget stor forståelse for biler anbefaler jeg ingen å kjøpe bil under 50 000,-.Har du far eller sønn som kan mekke,kan du gå ned til 15-20 000,- Kun meget erfarne bilmekanikere bør kjøpe biler under 15 000!

Jeg vil herved sterkt anbefale en veteranbil til 50-200 000 av tysk eller svensk merke med lav km.Det er billig forsikring og ingen eller lav årsavgift.Kjører du mye og er alene i bilen anbefaler jeg gjerne nyere varebil med diesel.Minst 150 hk.Over 100 000,- Dette er jo din arbeidsplass og du bruker bilen så mye at den MÅ være 100%.Husk kasko med best dekning.

Anbefaler ingen å kjøpe lavprofildekk,da de både er dyre og ikke tåler å kjøre over fortauskanter over 5 km/t. 16 " er maksimum! og 60% profil.

Dette MÅ du altid ha liggende i bilen: Startkabler,Slepetau,Varselstrekant,refleksvest,reservehjul,jekk,hjulkryss eller annet verktøy for hjulboltene.Ofte 17-21 mm.5 liter bensin/diesel.Lommelykt med nye batterier.en stk h4 pære tio frontlys eller tilsvarende.en skrutrekker med tverrspor og en med phillips eller pozidrev.Begge skal være medium eller 3-6 mm bredde på sporet.(Tuppen) En tang med avbiter og "flatt bitt" med rifler.Hammer,Verktøy til å fjerne hjulkapsler.

10,13,15,17 og 19 mm fastnøkkel (Helst ikke skiftenøkkel)

KJører du mye i mørke anfefaler jeg en rimelig hodelykt.Tynne hansker.

Lave sko slik at bremsingen ikke blir vanskeliggjort. (ett ekstra par sko vil før eller siden redde livet ditt)

Selv om DU bare kjører i 50,og en motkommende bil også gjør det vil en front mot front tilsvare 100 rett i en betongvegg!

Ikke fumle med kaffe eller radio mens du kjører.Stopp bilen.Programer radioen med hurtigtastene 1-9.ha den cden inne i spilleren du har planer om å spille på turen i spilleren og bruk heller knappen for bytte mellom radio og cd.

God tur,og aldri forhast deg.Bedre å bryte en avtale enn å dø.Ta deg god tid.Ikke kjør bil når du er trøtt.Er du det stopper du og sover i 15 minutter.

Orakelet i Delfi.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387782-gamle-bilder-under-20-000/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...