Gå til innhold

Gruppemedlem - kaste ut?

Anbefalte innlegg

Gjest omderegadd

Jeg er med i en gruppe hvor vi sammen dyrker våres lidenskap, og håper å se noen resultater etterhvert. Dette krever en del tid, i alle fall noen timer hver uke.

Vårt ene gruppemedlem er veldig mye syk, og spessielt i det siste har hun vært mye vekk p.g.a sykdom. Det ene går bare over i det andre, influensa til forkjølelse osv. Jeg forstår faktisk ikke hvordan hun kan passe arbeidet sitt, når det hele tiden er så mye galt. Men..sykdommen er egentlig ikke hovedproblemet:

Det virker også som om det skal lite til før hun ikke gidder å komme til øvelsene, eller ikke har tid. Når vi øver, kommer hun heller ikke med ideer selv, og tør/vil ikke involvere seg hundre prosent. Dette hemmer oss litt.

Vi har lenge tenkt på å kaste hun ut av gruppa, men så kommer hun plutselig i en periode hvor det går litt bedre igjen..og da blir vi enige om å vente å se...Vi har holdt et par møter hvor vi har snakket om hva vi forventer av hverandre, og hun sa ikke noe spessielt, nikket bare til hva vi sa, men jeg vet ikke om hun er enig med oss. Kanskje hun egentlig ikke orker å være med og gidder det så mye som oss?

Det er vanskelig å forholde seg til henne når vi ikke vet hvor hun står...og hun virker nærtagende.

Er det ok å spørre om hun vil stoppe- på en måte gi henne muligheten for å trekke seg?

Eller ville dere bare kastet hun tvært ut?

- Det blir jo også litt rart med en "advarsel", det er jo en voksen kvinne det er snakk om.

Uff, syns dette er så vanskelig jeg. Spesielt siden hun er gøy å være sammen med, og egentlig også en fin person.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387798-gruppemedlem-kaste-ut/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dere skal ta en ordentlig prat med henne. Kanskje hun ikke engang er klar over at hun lager trøbbel for dere andre? De fleste av oss er veldig flinke til å bagatellisere egne feil og tilkortkommelser, mens vi legger veldig godt merke til andres. Hun må vite at hun trenger å skjerpe seg for å kunne gjøre et forsøk. Uansett synes jeg det er mye mer redelig å ta en prat først, og ikke bare hive henne ut.

Siden hun er mye syk, så virker det som om hun ikke har så mye energi og overskudd som dere andre. Spørsmålet er om dere kan akseptere at ikke alle deltar like mye, men deltar etter evne. Hvis ikke, får dere ta en prat med henne. Å presse henne til å delta mer, kommer neppe til å fungere, for hvis man sliter med liten energi og blir ofte syk, så blir det ikke bedre av at man blir presset til å yte mer enn man orker.

Generelt mener jeg at det bør være rom for at livet ikke alltid går på skinner, og det er neppe tilfeldig at det ofte er i slike perioder man viser og oppdager verdien av vennskap. Nå vet jeg ikke hvor nære dere er, hva gruppen går ut på og hvor nødvendig det er at alle møter til enhver tid, men blir litt nyskjerrig på hvorvidt det _egentlig_ skaper problemer for dere andre at hun er inaktiv og litt av-og-på i en periode? Dersom ja bør dere snakke med henne, men dersom nei høres det ut som det kan være kjekt for henne å ha en litt uforpliktende tilknytning i de periodene hun har energi til det.

Annonse

Siden hun er mye syk, så virker det som om hun ikke har så mye energi og overskudd som dere andre. Spørsmålet er om dere kan akseptere at ikke alle deltar like mye, men deltar etter evne. Hvis ikke, får dere ta en prat med henne. Å presse henne til å delta mer, kommer neppe til å fungere, for hvis man sliter med liten energi og blir ofte syk, så blir det ikke bedre av at man blir presset til å yte mer enn man orker.

Det tenkte jeg også på. Jeg tenker også på, at antakelig gaper hun over for mye allerede, og er kanskje i ferd med å bli utbrent. Kanskje hun føler veldig interesse for den gruppen, og mye annet, men uten å ha helt realistisk evne til å se sine egne begrensninger.

Jeg syns dere skal ta en prat med henne, ikke en sint prat men en ivaretakende prat, men hvor dere også er tydelige på at i denne gruppen kreves det en større grad av overskudd og engasjement av hver av deltakerne, og at det virker som hun ikke har det for tiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...