Gå til innhold

Et år i Spania eller Italia?

Anbefalte innlegg

Gjest svar på en oppgave

Kjenner du et av dise landene godt?

Kan du si noe om positive og negative sider ved hvert av disse landene, politisk, økonomisk, sosialt, helsemessig, skolemessig, osv. Hvordan er situasjonen for kvinner i disse to landene?

Hvis du skulle bodd et år i enten Italia eller i Spania, hvilket av landene ville du da valgt å bo i, og hvorfor?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387799-et-%C3%A5r-i-spania-eller-italia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror mange har det tøft der nå.

Når jeg har en slitsom og stressende dag på jobb, sender jeg en tanke til de arbeidsledige i Spania og henter frem takknemlighet over at jeg faktisk har en jobb, som gir mat på bordet og tak over hodet.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.10876479

Det avhenger jo helt om du snakker om Nord-Italia eller Sør-Italia, om du tenker på Madrid eller Baskerland, osv. Forskjellen mellom de to landene er ikke nødvendigvis så stor, men forskjellen innenfor landene kan være veldig stor.

Det sagt, jeg ville uten tvil valgt Spania hvis hensikten din er å lære språk, for da lærer du et språk du kan bruke i store deler av Latin-Amerika. Italiensk snakkes stort sett kun i Italia.

Med vennlig hilsen

Gjest svar på en oppgave

Det avhenger av hva formålet med oppholdet er. Hva skal du gjøre dette året, og hva er dine interesser?

Det kom visst ikke tydelig nok fram, bortsett fra i mitt nick, at det er i forbindelse med en oppgave jeg skal skrive, forskjellen mellom de to landene (Spania og Italia), på de områdene jeg skrev. Oppgaven er delvis formulert som "hvor ville du valgt å bodd i et år".

Det er altså ikke slik at jeg har tenkt å bo i noen av landene ;-)

Jeg bare ville ha litt stikkord som jeg kan bruke til oppgaven, og håpet at noen her kjente godt til et av landene.

Gjest svar på en oppgave

Det avhenger jo helt om du snakker om Nord-Italia eller Sør-Italia, om du tenker på Madrid eller Baskerland, osv. Forskjellen mellom de to landene er ikke nødvendigvis så stor, men forskjellen innenfor landene kan være veldig stor.

Det sagt, jeg ville uten tvil valgt Spania hvis hensikten din er å lære språk, for da lærer du et språk du kan bruke i store deler av Latin-Amerika. Italiensk snakkes stort sett kun i Italia.

Med vennlig hilsen

Det kom visst ikke tydelig nok fram, bortsett fra i mitt nick, at det er i forbindelse med en oppgave jeg skal skrive, forskjellen mellom de to landene (Spania og Italia), på de områdene jeg skrev. Oppgaven er delvis formulert som "hvor ville du valgt å bodd i et år".

Jeg bare ville ha litt stikkord som jeg kan bruke til oppgaven, og håpet at noen her kjente godt til et av landene.

Annonse

Skjønner :) Da kan ikke jeg hjelpe deg egentlig, for jeg ville nok valgt sted ut fra formål.

Om man skal si noe generelt om de to landene er begge land rammet av den økonomiske krisen, og folk har fått det tøffere. Arbeidsledigheten er høy, og siden de ikke har samme gode velferdsordninger som vi har i Skandinavia får dette stor betydning. Kulturmessig opplever jeg dem som så like og samtidig ulike som jeg oppfatter Norge og Sverige, der Italia er mer preget av formalitet og historie enn Spania. Begge byr på mye god mat, god vin og har mange fine byer/ tettsteder. I tillegg har begge store variasjoner innenfor egne landegrenser. Utdanningstilbudet er godt, og om jeg skulle utveksle er det flere universiteter som hadde vært interessante i begge land.

Du spør også etter helse- og likestillingspolitikk, og der er forskjellene større. I Italia jobber færre kvinner etter at de har giftet seg, til tross for at de ofte har høy og god utdannelse. Menn bor lenger hjemme hos sine foreldre (les: mor), og når de gifter seg forventes kona å ta rollen i hjemmet som mor har hatt fram til da. Italienske kvinner føder også færre barn enn de spanske, til tross for at støtteordningene ikke er særlig mye dårligere. Håper dette kom tidsnok og var til nytte :)

Gjest trådstarter

Skjønner :) Da kan ikke jeg hjelpe deg egentlig, for jeg ville nok valgt sted ut fra formål.

Om man skal si noe generelt om de to landene er begge land rammet av den økonomiske krisen, og folk har fått det tøffere. Arbeidsledigheten er høy, og siden de ikke har samme gode velferdsordninger som vi har i Skandinavia får dette stor betydning. Kulturmessig opplever jeg dem som så like og samtidig ulike som jeg oppfatter Norge og Sverige, der Italia er mer preget av formalitet og historie enn Spania. Begge byr på mye god mat, god vin og har mange fine byer/ tettsteder. I tillegg har begge store variasjoner innenfor egne landegrenser. Utdanningstilbudet er godt, og om jeg skulle utveksle er det flere universiteter som hadde vært interessante i begge land.

Du spør også etter helse- og likestillingspolitikk, og der er forskjellene større. I Italia jobber færre kvinner etter at de har giftet seg, til tross for at de ofte har høy og god utdannelse. Menn bor lenger hjemme hos sine foreldre (les: mor), og når de gifter seg forventes kona å ta rollen i hjemmet som mor har hatt fram til da. Italienske kvinner føder også færre barn enn de spanske, til tross for at støtteordningene ikke er særlig mye dårligere. Håper dette kom tidsnok og var til nytte :)

Tusen tusen takk, det var til veldig god hjelp for meg! Takk for at du tok deg tid til å svare på spørsmålene mine!

Jeg har vært i Spania ørten ganger og der kan du kjøpe en liters kartong med vin til 1 EURO! og du kan få Imovane uten resept... Rimelige tattoveringer, og de har melk som ikke trenger å stå i kjøleskap i butikkene og de er gjerne holdbare i en måned og smaker som Lettmelk ;-)

Ellers bor det nesten 100.000 nordmenn der, og de har egne kolonier med norske baren, sjømannskirken, norske skoler og behandlingssenter, Skandinaviske legekontor, Viking-posten (avis) og jeg har opplevd å bli solbrent i ansiktet der i februar! Og spaniolene er gjestfrie langs Costa Blanka-kysten, og de roper "hora" på 17. mai, og mener egentlig "hurra"... Prisene på ferieboliger har stupt siste par årene, og kommer sikkert til å falle enda mer.

Minussidene, som jeg vet om, er at kriminaliteten er ganske høy og brutal i disse koloniene av skandinavere og briter... I juli er det grusomt varmt der... Svir i huden når du går i solen, og en hopper gjerne etter skygger langs gatene...

Ellers er de ganske elendige i engelsk de fleste stedene... En gang i Cartagena prøvde jeg å mime at jeg trengte en varmluftsvifte, og da hentet de blant annet en føner og så et flipperspill :-D

Jeg elsker Spania! Men Italia har jeg aldri vært....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...