Gå til innhold

Ut av dissosiasjon - strategier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke strategier bruker dere som dissosierer for å komme tilbake til "her-og-nå"?

Jeg trenger å lære noen nyttige grep som kan brukes.

Alle forslag tas imot med takk :o)

Gjest saga blott
Skrevet

Skal hjelpe å slå og klype seg selv, samt gå ut i naturen og holde rundt et tre :-)

Eller lage mat og gjøre husarbeid, ha virkelig fokus på hva du holder på med. Leve i nuet.

Skrevet

Du kan fokusere på pusten. Da er du ihvertfall i øyeblikket. Du kan jo ikke puste verken i fortid eller framtid ;-)

Skrevet

Er ikke dette noe det er nærliggende å diskutere med din psykolog? Jeg tror du trenger å lære deg noen konkrete metoder og øve mye på disse,jeg har ingen tro på at man kan "shoppe planløst her og litt der".

Be psykologen lære deg noen metoder.

Skrevet

Er ikke dette noe det er nærliggende å diskutere med din psykolog? Jeg tror du trenger å lære deg noen konkrete metoder og øve mye på disse,jeg har ingen tro på at man kan "shoppe planløst her og litt der".

Be psykologen lære deg noen metoder.

Jeg diskuterer for tiden nettopp dette med min psykolog. Det er det prosjektet jeg er inne i nå.

Min oppgave til neste time er å finne frem til nyttige strategier.

Jeg har laget en liste selv, og ønsket å forhøre meg i dol-samfunnet om andre har gode forslag og erfaringer de ville dele.

Jeg er fortsatt åpen for forslag.

Skrevet

1.) Skaff deg en liten notatbok og før korte notater hele dagen, hver dag. Hold orden på hva folks sier til deg, ting du skal gjøre, planer for dagen. Når du våkner skriver du umiddelbart hvilken dag det er, skriv også klokkeslettet foran hvert notat. -Dette drar deg med i hverdagen, det tvinger deg til å være tilstede, til å lytte og følge med.

2.) Bryte de vanlige rutinene dine i hverdagen. Unngå å gå på autopilot. Jeg snakker ikke om å snu opp ned på livet ditt men eks: gå en annen vei til butikken, lytt på annen type musikk enn du pleier, lag noe helt nytt til middag. -Dette tvinger deg også til å følge med, til å delta i dagliglivet, til å bli klar over forandringer og å forstå at du selv gjør forandringene.

3.) Jeg kan ikke si det mange nok ganger, fysisk aktivitet hjelper også her men styr unna yoga og meditasjon, legg vekt på at du skal bruke hele kroppen din: boksing, løping, spinning.

4.) Om du har mulighet: allier deg med noen. Dette må være et menneske (eller flere, du bestemmer) du stoler på, som vet om din lidelse og som er villig til å hjelpe deg. Ring vedkommende når du kjenner symptomene kommer,dersom du gjennkjenner dem. Be vedkommende om å snakke om noe du tidligere har vært opptatt av eks- sport, bøker, filmer.

5.) Dra inn din behandler aktivt på dette området. Din behandler kan i timene gjøre deg klar over når det skjer, fortelle deg hvordan hun merker det og hente deg tilbake. Vedkommende kan vil også kunne overføre kunnskapen til deg slik at du etterhvert kanskje kan lære hvordan du skal få mer kontroll på dette og iverksette egne tiltak slik at du forhindrer å "forsvinne".

Skrevet

1.) Skaff deg en liten notatbok og før korte notater hele dagen, hver dag. Hold orden på hva folks sier til deg, ting du skal gjøre, planer for dagen. Når du våkner skriver du umiddelbart hvilken dag det er, skriv også klokkeslettet foran hvert notat. -Dette drar deg med i hverdagen, det tvinger deg til å være tilstede, til å lytte og følge med.

2.) Bryte de vanlige rutinene dine i hverdagen. Unngå å gå på autopilot. Jeg snakker ikke om å snu opp ned på livet ditt men eks: gå en annen vei til butikken, lytt på annen type musikk enn du pleier, lag noe helt nytt til middag. -Dette tvinger deg også til å følge med, til å delta i dagliglivet, til å bli klar over forandringer og å forstå at du selv gjør forandringene.

3.) Jeg kan ikke si det mange nok ganger, fysisk aktivitet hjelper også her men styr unna yoga og meditasjon, legg vekt på at du skal bruke hele kroppen din: boksing, løping, spinning.

4.) Om du har mulighet: allier deg med noen. Dette må være et menneske (eller flere, du bestemmer) du stoler på, som vet om din lidelse og som er villig til å hjelpe deg. Ring vedkommende når du kjenner symptomene kommer,dersom du gjennkjenner dem. Be vedkommende om å snakke om noe du tidligere har vært opptatt av eks- sport, bøker, filmer.

5.) Dra inn din behandler aktivt på dette området. Din behandler kan i timene gjøre deg klar over når det skjer, fortelle deg hvordan hun merker det og hente deg tilbake. Vedkommende kan vil også kunne overføre kunnskapen til deg slik at du etterhvert kanskje kan lære hvordan du skal få mer kontroll på dette og iverksette egne tiltak slik at du forhindrer å "forsvinne".

Tusen, tusen takk for nyttig og fyldig svar!!!

Særlig pkt. 3, 4 og 5 tenker jeg er veldig relevant for meg.

Jeg har begynt å trene og tenker at det å kjenne kroppen kan ha en god effekt, men at jeg må klare å ikke falle ut igjen ved opplevelse av "smerte"/kroppslig ubehag men klare å tolke den type stimuli på en konstruktiv måte.

Jeg har alltid visst inni meg at yoga og meditasjon er farlig for meg. Det ene er dissosiasjon, men jeg har vært redd for å gå over i et grensepsykotisk modus...noe som jo er litt i samme gate som dissosiasjon. Det er i alle fall å forsvinne ut i sfæren og miste grepet om her-og-nå.

På listen min har jeg også skrevet dette med å snakke med noen og det å få øyenkontakt. Begge deler får meg tilbake slik at jeg føler at jeg lever.

Jeg synes det er vanskelig å jobbe med traumer. Mye følelses-kaos, men slik er nå det. Jeg føler at jeg har en god allianse med min behandler.

Igjen takk for svaret ditt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...