Gå til innhold

Mulig barnevernsak

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Øhhhhh. Nei... Trodde du var mer oppdatert enn som så... – rose23''

Øhhhh. Jo.

Med vennlig hilsen

Så sett i gang å les da... Besøk FB "ja, til systemendring", "knut.com" o.s.v... Kommer langt med google og ved å snakke med folk rundt deg, om du er interessert...

Skrevet

Så sett i gang å les da... Besøk FB "ja, til systemendring", "knut.com" o.s.v... Kommer langt med google og ved å snakke med folk rundt deg, om du er interessert...

''Så sett i gang å les da... Besøk FB "ja, til systemendring", "knut.com" o.s.v... Kommer langt med google og ved å snakke med folk rundt deg, om du er interessert... – rose23''

Du vil alltid finne eksempler på at ting gikk galt, du vil finne ting som ikke skulle bli gjort, men du vil finne langt flere historier hvor BV ventet alt for lenge før de faktisk fjernet ungen(e) hjemmefra.

Og det er klart de eksemplene dine er "fæle" - de inneholder kun ÉN side av argumentet, og kun det foreldrene ønsker at du skal lese.

Ikke vær så naiv, Rose23. BV er ikke en slags organisasjon med svarte helikoptere som kommer og fjerner tilfeldige barn midt på natten for så å transportere dem til månen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''og jeg føler at det er nærmest blitt et slags borgervern i mange situasjoner når det gjelder barn som ikke har det bra og beskyttelse mot barnevernet.''

Ja, og det gjør at mishandling, sexmisbruk og omsorgssvikt ofte får lov til å fortsette alt for lenge.

''Ja, og det gjør at mishandling, sexmisbruk og omsorgssvikt ofte får lov til å fortsette alt for lenge.''

Slike grusomme ting forekommer dessverre, og disse stakkars barna MÅ reddes fra slike hjem!

Men jeg tror selve utdannelsen til de som bli ansatt i Barnevernet må bli mye bedre. Om ikke de har den riktige utdannelsen/tyngden når de får jobb i BV så må det i alle fall påses at de får det i form av ulike kurs som bedre kan dyktiggjøre dem.

Bare slik (ved kunnskap og dyktiggjøring) kan BV lettere fatte riktige beslutninger. I sterke saker hvor det beviselig er alvorlig omsorgssvikt, må de kunne ha stor makt. I mer diffuse tilfeller og lettere saker må de ha mindre makt.

Men ved begge deler bør foreldrene ha krav på advokat, noe jeg for øvrig også tror de har.

Men løsningen på å kunne skille mellom alvorlig og mindre alvorlig går gjennom teoretisk kunnskap, men også praktisk erfaring. Jeg tror også at aktuelle jobbsøkere i Barnevernet bør gå gjennom en "egnethets-vurdering" slik lærerstudentene en gang ble utsatt for. (Mulig det er slik fremdeles for lærerstudenter). Slik blir det bedre kvalitetssikring på dem som skal jobbe med barn.

Skrevet

''Ja, og det gjør at mishandling, sexmisbruk og omsorgssvikt ofte får lov til å fortsette alt for lenge.''

Slike grusomme ting forekommer dessverre, og disse stakkars barna MÅ reddes fra slike hjem!

Men jeg tror selve utdannelsen til de som bli ansatt i Barnevernet må bli mye bedre. Om ikke de har den riktige utdannelsen/tyngden når de får jobb i BV så må det i alle fall påses at de får det i form av ulike kurs som bedre kan dyktiggjøre dem.

Bare slik (ved kunnskap og dyktiggjøring) kan BV lettere fatte riktige beslutninger. I sterke saker hvor det beviselig er alvorlig omsorgssvikt, må de kunne ha stor makt. I mer diffuse tilfeller og lettere saker må de ha mindre makt.

Men ved begge deler bør foreldrene ha krav på advokat, noe jeg for øvrig også tror de har.

Men løsningen på å kunne skille mellom alvorlig og mindre alvorlig går gjennom teoretisk kunnskap, men også praktisk erfaring. Jeg tror også at aktuelle jobbsøkere i Barnevernet bør gå gjennom en "egnethets-vurdering" slik lærerstudentene en gang ble utsatt for. (Mulig det er slik fremdeles for lærerstudenter). Slik blir det bedre kvalitetssikring på dem som skal jobbe med barn.

Men tror du noen gidder å jobbe i BV når de blir demonisert og skjelt ut på daglig basis, og websider settes opp for å henge dem ut personlig (med navn og adresse)?

De eneste som blir igjen da er de som er så inkompetente at de ikke får jobb et annet sted.

Selvsagt bør de få bedre trening - det gjelder alle i NAV, Likningskontoret, kommuneansatte, og stort sett alle overalt.

BV hjelper mange, redder mange, og selv om de selvsagt kan bli bedre, så hjelper en slik total svartmaling av BV kun de som misbruker barn.

Med vennlig hilsen

Skrevet

De fleste foreldre elsker sine barn. Har selv vært i situasjoner der jeg ser barn ikke har det bra og at jeg blir veldig fortvilet fordi jeg vet det ikke blir bedre av å sette i gang "et helvete". I slike tilfeller har jeg heller prøvd å rettlede foreldre, eller være "en trygg voksen".

For å stille et lignende spm: En jente i min slekt bor i fosterhjem. Hos meg fikk hun ikke bo, siden jeg var innlagt et år på psykiatrisk da jeg var 19 år... Hun er nå i sitt fjerde fosterhjem, er blitt tenåring og bor sammen med tre andre "fostersøsken". Fostermoren er en venninne av saksbehandleren i bv. Har selv sett henne flere ganger hjemme med den familien. De er stort sett greie og reale, men laaaaangt i fra perfekte. Feks. på julaften da jeg var innom var fosterfaren dirtfull og satt å brølte til "masete" unger. De fikk ikke lov å åpne lekene sine ut av embalasjen, for da ble det slikt rot. I fjor jul brølte han til kona "kan du holde kjeften din?", mens jeg hørte på.... De lider alle av alvorlig fedme, samtidig leser jeg at det er "omsorgssvikt" å la barna bli fete.

Så da spør jeg gjerne. Hva skal jeg gjøre? Saksbehandleren er venninne med fostermoren. Jeg er stemplet som "ustabil" og dette er det eneste hjemmet som har sørget for at hun får ha kontakt med familien sin... Den forrige familien gjorde ikke annet enn å "spøke" hele tiden. Den store humoren sto i taket, samtidig som ungen luktet konstant røyk fordi fosterfaren dampet sigarer innendørs. Når jeg en sjelden gang fikk komme på besøk lå den en tykk skodde i stua.

Hva kan jeg gjøre med dette???? Hva lønner seg? Kan ramse opp mange andre episoder med denne familien som jeg reagerer på. Men hva f. hjelper det?

''De fleste foreldre elsker sine barn. ''

Ja, nesten alle foreldre elsker barna sine. Men det å elske dem holder ikke i de tilfellene hvor foreldrene ikke kan holde barna trygge over tid eller sørge for barnas basale behov.

''Har selv vært i situasjoner der jeg ser barn ikke har det bra og at jeg blir veldig fortvilet fordi jeg vet det ikke blir bedre av å sette i gang "et helvete". I slike tilfeller har jeg heller prøvd å rettlede foreldre, eller være "en trygg voksen". ''

Det er jo flott hvis du kan være en sånn voksen som klarer å få foreldre som bedriver omsorgssvikt til å endre seg ved hjelp av samtale eller rettleding. Da burde jo du være den som jobba i barnevernet. Dessverre er ikke alle foreldre sånn at de endrer seg ved hjelp av rettleding, og noen barn har det så ille hjemme at de trenger mer enn "en trygg voksen" som ser dem utenom familien.

Hva foreslår du da, hvis du mener barnevernet uansett ikke bør regnes med? Noen barn har ikke annet. Og noen barn har såkalt trygge voksne som er alt annet enn trygge. Hvem kontakter vi da?

Det er jo ikke sånn at de fleste som kontakter barnevernet mister barnet sitt - snarere tvert om.

'' I løpet av 2011 vart det registrert til saman nærare 118 000 aktive barnevernstiltak. Det tiltaket som auka mest i bruk frå 2010 til 2011 var bustad med oppfølging, som gjekk opp med nesten 24 prosent. Likevel var det tiltaket råd og rettleiing som vart mest nytta, med heile 19 600 aktive tiltak i løpet av året.''

Råd og rettleiing, altså.

''Det kjem fram at 38 prosent av alle barn med tiltak i løpet av 2011 fekk råd og rettleiing. Andre mykje brukte tiltak er besøksheim og økonomisk hjelp, som høvesvis 22 og 20 prosent av barna mottok.''

''Om lag 9 per 1 000 barn og unge mellom 0-22 år var såleis plassert.''

Ni av tusen (altså ni promille) - sannsynligvis burde det vært flere.

At noen fosterhjem er altfor dårlige er ingen grunn til å la være å kontakte barnevernet. Da får man evt kontakte dem flere ganger, for det er klart (men ikke greit) at det kan skje feilvurderinger, ettersom fosterhjem ideelt sett skal speile befolkningen for øvrig.

Skrevet

Men tror du noen gidder å jobbe i BV når de blir demonisert og skjelt ut på daglig basis, og websider settes opp for å henge dem ut personlig (med navn og adresse)?

De eneste som blir igjen da er de som er så inkompetente at de ikke får jobb et annet sted.

Selvsagt bør de få bedre trening - det gjelder alle i NAV, Likningskontoret, kommuneansatte, og stort sett alle overalt.

BV hjelper mange, redder mange, og selv om de selvsagt kan bli bedre, så hjelper en slik total svartmaling av BV kun de som misbruker barn.

Med vennlig hilsen

''Men tror du noen gidder å jobbe i BV når de blir demonisert og skjelt ut på daglig basis, og websider settes opp for å henge dem ut personlig (med navn og adresse)?''

Det er vel likt med NAV-ansatte, lærere, leger, osv. også. Leit at det skal finnes slike "lister", men man skal ikke se bort ifra at det av og til kan være nyttig.

''BV hjelper mange, redder mange, og selv om de selvsagt kan bli bedre, så hjelper en slik total svartmaling av BV kun de som misbruker barn.''

... Det siste du skrev der gjorde meg direkte kvalm! Man kan da sette et kritisk søkelys på Barnevernet uten å bli mistenkt for å misbruke barn! På samme måte kan man sette kritisk søkelys på NAV uten å være system-misbruker, osv., osv.

Alle sektorer trenger ofte å gåes nærmere etter i sømmene. Det gjelder alle i NAV, Likningskontoret, kommuneansatte, og stort sett alle overalt, som du selv nevnte og så riktig påpekte.

Skrevet

''Men tror du noen gidder å jobbe i BV når de blir demonisert og skjelt ut på daglig basis, og websider settes opp for å henge dem ut personlig (med navn og adresse)?''

Det er vel likt med NAV-ansatte, lærere, leger, osv. også. Leit at det skal finnes slike "lister", men man skal ikke se bort ifra at det av og til kan være nyttig.

''BV hjelper mange, redder mange, og selv om de selvsagt kan bli bedre, så hjelper en slik total svartmaling av BV kun de som misbruker barn.''

... Det siste du skrev der gjorde meg direkte kvalm! Man kan da sette et kritisk søkelys på Barnevernet uten å bli mistenkt for å misbruke barn! På samme måte kan man sette kritisk søkelys på NAV uten å være system-misbruker, osv., osv.

Alle sektorer trenger ofte å gåes nærmere etter i sømmene. Det gjelder alle i NAV, Likningskontoret, kommuneansatte, og stort sett alle overalt, som du selv nevnte og så riktig påpekte.

''

Alle sektorer trenger ofte å gåes nærmere etter i sømmene. Det gjelder alle i NAV, Likningskontoret, kommuneansatte, og stort sett alle overalt, som du selv nevnte og så riktig påpekte. – berreundrar''

Ingen har sagt at ikke BV skal granskes osv. på linje med alle andre, men det som ble diskutert her var å unnlate å varsle BV, og det kan åpenbart føre til at f. eks. misbruk av barn fortsetter.

Samtidig skal man ikke være naive - det er menneskelig at en del uegnede foreldre heller skylder på et påstått "inkompetent" BV fremfor å innrømme at ungene ble fjernet fordi det foregikk omsorgssvikt eller misbruk.

Det er alltid enklest å skylde på BV.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, mange som heldigvis begynner å innse dette og jeg føler at det er nærmest blitt et slags borgervern i mange situasjoner når det gjelder barn som ikke har det bra og beskyttelse mot barnevernet. Jeg husker det som det var i går, den dagen jeg var 5 år og mamma raste ut av huset og sverget ovenfor pappa at hun aldri mer kom tilbake etter en krangel med pappa. Hun kom tilbake etter noen timer, men hjelpe min Gud hvor traumatisk det må være å bli revet ut av et hus av fremmede og puttet i en fremmed hjem....

vet feks en venninne av meg ha barna sine i en fosterhjem med ei dame som jobber som helsesøster. Ingen i bygda liker henne. Barna blir svært sjeldent observert utendørs, men det som er mest ille er at hun selv har to døttre som vokste opp med sin tante, fordi hun ikke greide å ta vare på dem selv!!! Så, ja. Det er alt for enkelt å bli fosterforeldre i dag. Tror det er lettere å åpne en pølsebod, for å si det slik...

''Det er alt for enkelt å bli fosterforeldre i dag.''

DET er jeg ikke enig i. Man må gjennomføre et PRIDE-kurs for å bli godkjent som fosterforeldre, se f.eks. her: http://www.fosterhjem.no/Din_lokale_fosterhjemstjeneste/Region_Sor/Kristiansand/kurs-og-moter/PRIDE---et-godt-grunnlag-for-a-bli-fosterforeldre/

At det på små steder eller helt unntaksvis kan blir noen uten denne kursingen er forståelig, men jevnt over er det ikke noen hvem-som-helst som får bli.

Jeg syns du er unødvendig unyansert i din framstilling av barnevernet. Utrolig mange har fått svært god hjelp, men det er vel helst historiene der det gikk galt vi får høre om...

Skrevet

''Hjelper lite å varsle et innkompetent barnevern. – rose23''

Det hjelper mer enn ikke å varsle!

Det er dessverre ikke alltid slik Sør. I mange tilfelle får barna det mye vanskeligere når barnevernet kommer inn. Det er svært mange kommuner der barnevernet fungerer altfor dårlig.

Skrevet

Det er dessverre ikke alltid slik Sør. I mange tilfelle får barna det mye vanskeligere når barnevernet kommer inn. Det er svært mange kommuner der barnevernet fungerer altfor dårlig.

''Det er dessverre ikke alltid slik Sør. I mange tilfelle får barna det mye vanskeligere når barnevernet kommer inn. Det er svært mange kommuner der barnevernet fungerer altfor dårlig. – ekte nick''

Hei,

Selvsagt skjer det feil i BV også, som alle andre steder. Når det skjer hos BV så har det ofte store konsekvenser. Det er ofte veldig vanskelig å vite om det foregår misbruk, og i tillegg er barn vanligvis ekstremt lojale ovenfor foreldre, selv om de misbruker dem.

På toppen av det hele blir BV hengt ut, er underbemannet og underbetalt - slik at de har en veldig stor gjennomstrømning av personer.

Men på tross av alt dette så mener jeg at det rette er å melde fra til BV, fordi man plikter å sørge for at unger som blir misbrukt får det bedre.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, nesten alle foreldre elsker barna sine. Men det å elske dem holder ikke i de tilfellene hvor foreldrene ikke kan holde barna trygge over tid eller sørge for barnas basale behov.

''Har selv vært i situasjoner der jeg ser barn ikke har det bra og at jeg blir veldig fortvilet fordi jeg vet det ikke blir bedre av å sette i gang "et helvete". I slike tilfeller har jeg heller prøvd å rettlede foreldre, eller være "en trygg voksen". ''

Det er jo flott hvis du kan være en sånn voksen som klarer å få foreldre som bedriver omsorgssvikt til å endre seg ved hjelp av samtale eller rettleding. Da burde jo du være den som jobba i barnevernet. Dessverre er ikke alle foreldre sånn at de endrer seg ved hjelp av rettleding, og noen barn har det så ille hjemme at de trenger mer enn "en trygg voksen" som ser dem utenom familien.

Hva foreslår du da, hvis du mener barnevernet uansett ikke bør regnes med? Noen barn har ikke annet. Og noen barn har såkalt trygge voksne som er alt annet enn trygge. Hvem kontakter vi da?

Det er jo ikke sånn at de fleste som kontakter barnevernet mister barnet sitt - snarere tvert om.

'' I løpet av 2011 vart det registrert til saman nærare 118 000 aktive barnevernstiltak. Det tiltaket som auka mest i bruk frå 2010 til 2011 var bustad med oppfølging, som gjekk opp med nesten 24 prosent. Likevel var det tiltaket råd og rettleiing som vart mest nytta, med heile 19 600 aktive tiltak i løpet av året.''

''Det kjem fram at 38 prosent av alle barn med tiltak i løpet av 2011 fekk råd og rettleiing. Andre mykje brukte tiltak er besøksheim og økonomisk hjelp, som høvesvis 22 og 20 prosent av barna mottok.''

At noen fosterhjem er altfor dårlige er ingen grunn til å la være å kontakte barnevernet. Da får man evt kontakte dem flere ganger, for det er klart (men ikke greit) at det kan skje feilvurderinger, ettersom fosterhjem ideelt sett skal speile befolkningen for øvrig.

Godt oppsummert.

Skrevet

''Det er alt for enkelt å bli fosterforeldre i dag.''

DET er jeg ikke enig i. Man må gjennomføre et PRIDE-kurs for å bli godkjent som fosterforeldre, se f.eks. her: http://www.fosterhjem.no/Din_lokale_fosterhjemstjeneste/Region_Sor/Kristiansand/kurs-og-moter/PRIDE---et-godt-grunnlag-for-a-bli-fosterforeldre/

At det på små steder eller helt unntaksvis kan blir noen uten denne kursingen er forståelig, men jevnt over er det ikke noen hvem-som-helst som får bli.

Jeg syns du er unødvendig unyansert i din framstilling av barnevernet. Utrolig mange har fått svært god hjelp, men det er vel helst historiene der det gikk galt vi får høre om...

Det nekter jeg å tro! og jeg har hørt masse om disse Pride-kursene! og det er derfor jeg sier at de er alt for enkelt å bli fosterforeldre...

Skrevet

Hva sier det om samfunnet vårt har 10.000 barn i fosterhjem og institusjoner?

Skrevet

''Så sett i gang å les da... Besøk FB "ja, til systemendring", "knut.com" o.s.v... Kommer langt med google og ved å snakke med folk rundt deg, om du er interessert... – rose23''

Du vil alltid finne eksempler på at ting gikk galt, du vil finne ting som ikke skulle bli gjort, men du vil finne langt flere historier hvor BV ventet alt for lenge før de faktisk fjernet ungen(e) hjemmefra.

Og det er klart de eksemplene dine er "fæle" - de inneholder kun ÉN side av argumentet, og kun det foreldrene ønsker at du skal lese.

Ikke vær så naiv, Rose23. BV er ikke en slags organisasjon med svarte helikoptere som kommer og fjerner tilfeldige barn midt på natten for så å transportere dem til månen.

Med vennlig hilsen

Naiv? Det er vel heller du/dere som er!!!!

Skrevet

Det nekter jeg å tro! og jeg har hørt masse om disse Pride-kursene! og det er derfor jeg sier at de er alt for enkelt å bli fosterforeldre...

Jeg har gått PRIDE-kurs... Det var slett ikke noen enkel oppgave, for å si det forsiktig.

Skrevet

Hva sier det om samfunnet vårt har 10.000 barn i fosterhjem og institusjoner?

''Hva sier det om samfunnet vårt har 10.000 barn i fosterhjem og institusjoner? – rose23''

HVIS "samfunnet vårt har 10.000 barn i fosterhjem og institusjoner" så betyr det at det er 10000 foreldrepar som er uegnet (sannsynligvis mange flere, ettersom BV ikke vet om alle, og slettes ikke fjerner ungene i alle slike hjem).

Det sier også at BV er meget nødvendig.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Hva sier det om samfunnet vårt har 10.000 barn i fosterhjem og institusjoner? – rose23''

HVIS "samfunnet vårt har 10.000 barn i fosterhjem og institusjoner" så betyr det at det er 10000 foreldrepar som er uegnet (sannsynligvis mange flere, ettersom BV ikke vet om alle, og slettes ikke fjerner ungene i alle slike hjem).

Det sier også at BV er meget nødvendig.

Med vennlig hilsen

http://www.nkmr.org/statistikk_og_barnevern.htm

Selvfølgelig trenger vi et barnevern!!! Men et helt annet system og kvalifiseringsløp, enn slik det foregår i dag!!! De greier ikke støtte, oppmuntre og heie på foreldre. I stedet driver de med overvåking, kritikk og lar det ofte gå prestisje i omsorgsovertakelse. Det er så nitrist hele greia..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...