Gå til innhold

Hjelpe andre økonomisk.

Anbefalte innlegg

''Det er jeg enig i. Jeg har ingenting med hvordan andre innretter livene sine og hvordan de ønsker å ha det rundt seg.''

Det har noe med å ta ansvar for seg selv, mener jeg. Har man valgt å leve slik, så får det ofte noen konsekvenser.

''Det har noe med å ta ansvar for seg selv, mener jeg. Har man valgt å leve slik, så får det ofte noen konsekvenser.''

Men da får de også ta konsekvensene selv.

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

12

• Mandolaika

10

• Lillemus

5

• fineline

5

''Det har noe med å ta ansvar for seg selv, mener jeg. Har man valgt å leve slik, så får det ofte noen konsekvenser.''

''Men da får de også ta konsekvensene selv.''

Ja, helt enig. Jeg hadde ikke vært veldig ivrig på å hjelpe godt voksne mennesker ut av slikt.

Ja, helt enig. Jeg hadde ikke vært veldig ivrig på å hjelpe godt voksne mennesker ut av slikt.

''Men da får de også ta konsekvensene selv'' ''Ja, helt enig. Jeg hadde ikke vært veldig ivrig på å hjelpe godt voksne mennesker ut av slikt'' Jeg gjetter slikt er temmelig avhengig av familiehistorikk. Jeg kan ikke se for meg hvilke livsvalg egen eller manns familie skulle gjort for at vi ikke skulle strekke oss langt for å hjelpe. De har støttet og bidratt i oppveksten vår, så det skulle bare mangle.

''Men da får de også ta konsekvensene selv'' ''Ja, helt enig. Jeg hadde ikke vært veldig ivrig på å hjelpe godt voksne mennesker ut av slikt'' Jeg gjetter slikt er temmelig avhengig av familiehistorikk. Jeg kan ikke se for meg hvilke livsvalg egen eller manns familie skulle gjort for at vi ikke skulle strekke oss langt for å hjelpe. De har støttet og bidratt i oppveksten vår, så det skulle bare mangle.

''De har støttet og bidratt i oppveksten vår, så det skulle bare mangle.''

Men det er ikke alle som har hatt noen særlig støtte fra foreldrene sine i oppveksten...

''Jeg gjetter slikt er temmelig avhengig av familiehistorikk. Jeg kan ikke se for meg hvilke livsvalg egen eller manns familie skulle gjort for at vi ikke skulle strekke oss langt for å hjelpe. De har støttet og bidratt i oppveksten vår, så det skulle bare mangle.''

Det spørs litt hva slags økonomi man har selv også, dessuten tolker jeg ikke TS til å være en person som ikke ønsker å hjelpe. Det er også et spørsmål om det faktisk er å hjelpe man gjør her, eller om man gjør en bjørnetjeneste.

''De har støttet og bidratt i oppveksten vår, så det skulle bare mangle.''

Men det er ikke alle som har hatt noen særlig støtte fra foreldrene sine i oppveksten...

Nei, og nettopp derfor tror jeg at valget nok er mye avhengig av familiehistorikk :)

Annonse

Nei, og nettopp derfor tror jeg at valget nok er mye avhengig av familiehistorikk :)

''Nei, og nettopp derfor tror jeg at valget nok er mye avhengig av familiehistorikk :)''

Man kan ha fått masse støtte av foreldrene sine i oppveksten, og allikevel ikke ha mulighet til å hjelpe dem økonomisk.

''Jeg gjetter slikt er temmelig avhengig av familiehistorikk. Jeg kan ikke se for meg hvilke livsvalg egen eller manns familie skulle gjort for at vi ikke skulle strekke oss langt for å hjelpe. De har støttet og bidratt i oppveksten vår, så det skulle bare mangle.''

Det spørs litt hva slags økonomi man har selv også, dessuten tolker jeg ikke TS til å være en person som ikke ønsker å hjelpe. Det er også et spørsmål om det faktisk er å hjelpe man gjør her, eller om man gjør en bjørnetjeneste.

De fleste setter seg nok ikke i økonomisk fare for å avhjelpe nei, men poenget mitt er at jeg - som har vokst opp i min familie - ikke ville tenkt at mamma eller manns foreldre måtte ta konsekvesene av egne dårlige valg heller. Jeg ville avhjulpet (dersom det ikke var gang 100 selvfølgelig). Men igjen, vi har vokst opp i våre familier, jeg kjenner ikke ts manns bakgrunn, og det er derfor jeg sier at dette nok avhenger mye av familiehistorikk - eller familieforhold om du vil :)

''Nei, og nettopp derfor tror jeg at valget nok er mye avhengig av familiehistorikk :)''

Man kan ha fått masse støtte av foreldrene sine i oppveksten, og allikevel ikke ha mulighet til å hjelpe dem økonomisk.

Så klart, og i svaret til deg sier jeg at man selvfølgelig ikke bør sette egen kjernefamilies økonomi i fare :)

De fleste setter seg nok ikke i økonomisk fare for å avhjelpe nei, men poenget mitt er at jeg - som har vokst opp i min familie - ikke ville tenkt at mamma eller manns foreldre måtte ta konsekvesene av egne dårlige valg heller. Jeg ville avhjulpet (dersom det ikke var gang 100 selvfølgelig). Men igjen, vi har vokst opp i våre familier, jeg kjenner ikke ts manns bakgrunn, og det er derfor jeg sier at dette nok avhenger mye av familiehistorikk - eller familieforhold om du vil :)

Ja, jeg er tilhenger av å hjelpe, men også av å la individet tenke selv. Hvis man selv velger å jobbe svart i mange år, er konsekvensen at man betaler lite skatt og får mindre i trygd. Det er noe jeg forventer at folk selv tar konsekvensen av.

''Vi har tenkt å spørre om litt lån til dette men er usikker i forhold til å kausjonsforpliktelsene vil påvirke låneevnen slik at vi ikke kan låne til oppussing. Vi vil være bundet opp de neste 6-7 årene av en kausjonsavtale.''

Dette vil påvirke hva dere ellers kan låne i større eller mindre grad, ja. Sjekk med banken hvilke konsekvenser det får.

Ikke gjør dette om økonomien og/eller relasjonen ikke tåler at dere ender opp med å betale hele kalaset. Det er alltid en fare for at man blir sittende med svarteper. Ellers hadde ikke banken krevd kauksjonist.

mvh

Det blir vanskelig å sette spørsmåltegn ved andres mennesker levemåte. Dette bestemmer de selv. Hvis du irriterer deg over slikt må du tenke deg godt om. Jeg hadde reagert sterkt hvis en partner kritiserte familien min pga. vedlikehold på hus og slikt.

''Det blir vanskelig å sette spørsmåltegn ved andres levemåte. Dette bestemmer de selv. Hvis du irriterer deg over slikt må du tenke deg godt om. Jeg hadde reagert sterkt hvis en partner kritiserte familien min pga. vedlikehold på hus og slikt.''

Hvordan man ordner seg praktisk og økonomisk er en privatsak helt til man ber andre ordne opp. De man ber risikere å ta støyten har så absolutt noe med hvordan man gjør ting.

mvh

Enig. Det øyeblikket man gjør egne problem til andres har man også gjort de meningsberettiget.

mvh

Annonse

Det er ikke lett. Vi har vært i samme situasjon, en søsken av mannen min ønsket at vi skulle kausjonere. Jeg syntes det var vanskelig og ville ikke være den som nektet mannen å hjelpe familien.

Vi valgte til slutt å si nei, både fordi vi selv hadde planer om å ta lån for å pusse opp huset, og fordi mannen min har måttet betale ut et lån han kausjonerte for tidligere.

Det er jo en grunn til at man ikke får lån uten kausjon, det er fordi bankens vurdering er at det er en risiko for at man ikke klarer å betale tilbake. Man bør derfor ha råd til å tape pengene man kausjonerer for hvis man skal gå med på en slik avtale.

''Man bør derfor ha råd til å tape pengene man kausjonerer for hvis man skal gå med på en slik avtale.''

Hjertens enig. Og siden dette ofte dreier seg om nær familie og personer man skal fortsette å forholde seg til, bør man tenke gjennom i hvilken grad man vil hode det mot den andre om man blir sittende med regninga.

mvh

Hvis han kan betale trenger han vel ikke gå veien om enda ett lån? Da betaler han regningene sine, de han ikke rekker over på denne "lønna" ber han om utsettelse på. Om han ikke klarer å betale ned det private lånet han har til sin samboer (?), hvorfor skulle han da klare å betale ned lånet til sin sønn?

''Om han ikke klarer å betale ned det private lånet han har til sin samboer (?), hvorfor skulle han da klare å betale ned lånet til sin sønn?''

Godt spørsmål.

mvh

Jeg forsto det slik at han skulle samle flere smålån på et sted. Det er vanlig for da blir det mer oversiktlig og enklere å betale en sum i måneden.

Sønnen skal ikke låne faren sin penger, men kausjonere. Det betyr at hvis ikke far kan betale lånet så plikter sønnen seg til å gjøre det. Jeg må si at jeg synes at det kan sønnen bestemme for seg selv. Det er han som skal vurdere risikoen for at far ikke betaler lånet.

''Jeg må si at jeg synes at det kan sønnen bestemme for seg selv. Det er han som skal vurdere risikoen for at far ikke betaler lånet.''

Alle som blir berørt av konsekvensene må da ha rett til å være med på avgjørelsen.

mvh

Om dere allerede har 80% belåning på huset, vil dere neppe få de 60.000,- bakt inn i boliglånet om dere må ta smellen. Hva vil i så fall dette gjøre med de månedlige utgiftene deres?

Innenfor visse grenser er det ikke hvor stort lån man har, men hvor mange som avgjør om det brister eller bærer.

Vet dere om dere kan overta nedbetallingsplanen eller om det hele må innfris på en gang?

Et kompromiss kan være at han låner for å rydde opp i smågjelden minus det han skylder samboeren. Hvorfor skal sønnen ta en belastning samboeren ikke er villig til?

Har dere ikke råd til å tape pengene, har dere ikke råd til å kauksjonere heller.

mvh

Ja, jeg er tilhenger av å hjelpe, men også av å la individet tenke selv. Hvis man selv velger å jobbe svart i mange år, er konsekvensen at man betaler lite skatt og får mindre i trygd. Det er noe jeg forventer at folk selv tar konsekvensen av.

Jeg er også tilhenger av å motivere til individuell mestring, men det skulle som sagt en del til før jeg overlot mine eller manns foreldre til verferdsstaten framfor å avhjelpe selv. Regner forøvrig med at når en far har behov for kausjonist på et såpass lite lån som 60' så er det fordi det har ballet seg skikkelig til. Det ville vært rarere om alt var på stell for å si det sånn...

Gjest vanskelig spørsmål.

Om dere allerede har 80% belåning på huset, vil dere neppe få de 60.000,- bakt inn i boliglånet om dere må ta smellen. Hva vil i så fall dette gjøre med de månedlige utgiftene deres?

Innenfor visse grenser er det ikke hvor stort lån man har, men hvor mange som avgjør om det brister eller bærer.

Vet dere om dere kan overta nedbetallingsplanen eller om det hele må innfris på en gang?

Et kompromiss kan være at han låner for å rydde opp i smågjelden minus det han skylder samboeren. Hvorfor skal sønnen ta en belastning samboeren ikke er villig til?

Har dere ikke råd til å tape pengene, har dere ikke råd til å kauksjonere heller.

mvh

Et annet moment er også, hva skjer med forholdet hvis vi sier nei. Sier vi ja er det fordi samboer ikke føler han kan si nei.

Et annet moment er også, hva skjer med forholdet hvis vi sier nei. Sier vi ja er det fordi samboer ikke føler han kan si nei.

Det er et veldig viktig spørsmål.

Hva skjer mellom dere om samboer ikke klarer å si nei og du lar deg presse til det? Vil du da bebreide ham om dere ikke får lån til å pusse opp eller blir sittende med hele regninga?

Om du er rimelig sikker på at du vil holde negative konsekvenser mot samboeren din, er det viktig at han vet om det. Han må vite om det er med din velsignelse eller misbilligelse du evt. går med på det.

Det beste er om dere blir helhjertede enige slik at dere bærer konsekvensene sammen enten det blir slik eller så.

Har dere ikke råd til å tape pengene, må dere ikke gjøre det.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...