Gå til innhold

10 sekker ved.Hva hadde du gjort?

Anbefalte innlegg

Ved kan man på landet få kjøpt for ca 60 kr for ca 60 liter.

Bør jeg spare mest mulig på veden,og bare fyre når det er under 0 grader eller -5?.

I fjellandet Norge har vi noen ganger så mye snøfall eller vind at trær eller snø river ned ledningsnettet noen steder i landet.Jeg ser da at det er smart å fyre med en moderne ovn.Ved er en organisk fornybar type energi,som vannkraft.Men leveringen er ekstern og ofte over meget store avstander.

Ild er det aller eldste varmegiveren vi har og mennesket har vel hatt den i 5000 år? 10 000 år?

Vurderer å brenne veden så lite eller sparsommelig som mulig så jeg har 4-5 sekker igjen i november.Kjøper 10 nye sekker da min bondenabo fremdeles selger de for bare 600 kr.Man får ikke strøm for en hel vinter for bare 600 kr,mens 10 sekker pleier å holde for meg.

Så mitt spørmål blir bør jeg bruke ved ved bare -10 eller alt under -5C? Jeg bor alene og klarer meg fint med 16-17 grader inne året rundt.Datarommet blir min oppholdsplass når tempen i stua passerer 35 grader.Forsøker å lufte minst mulig nå som det er ca 20 blå.

Spare på veden,eller bruk alt som nødvendig da sikkert landets strømnett er belastet nok som det er?

Tror det er slik at de aller største strømkrevende industrier blir spurt om de kan stanse fabrikken i januar og februar,eller bare jobbe kl 18-06.00

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387906-10-sekker-vedhva-hadde-du-gjort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger i hvert fall ikke trekke inn hensynet til belastningen på strømnettet på landsbasis. Huset ditt er ikke akkurat noen aluminiumsfabrikk.

Jeg ville brukt ovnstermostater med senkingsfunksjon, stilt dem inn på en temperatur jeg kunne leve med (dvs. mer enn 16 grader), vurdert type senking i hvert rom (dag- i tillegg til nattsenking i rom jeg nesten ikke brukte), og supplert med ved i de kaldeste periodene.

Du trenger i hvert fall ikke trekke inn hensynet til belastningen på strømnettet på landsbasis. Huset ditt er ikke akkurat noen aluminiumsfabrikk.

Jeg ville brukt ovnstermostater med senkingsfunksjon, stilt dem inn på en temperatur jeg kunne leve med (dvs. mer enn 16 grader), vurdert type senking i hvert rom (dag- i tillegg til nattsenking i rom jeg nesten ikke brukte), og supplert med ved i de kaldeste periodene.

Jeg skrur av alle panelovner ca den 1 april,og skrur de på ca 1 oktober.Fyrer med ved ved ca -10 grader eller mer?

(Heter det mer kuldegrader eller lavere temperatur? høyere/mer er jo mer enn lavere)

Jeg hadde ikke sittet og frosset og haddet 16-17 grader inne! Jeg hadde fyrt så lenge det var nødvendig. Om ti sekker ved til 600,- holder hele vinteren kan du sikkert kjøpe det dobbelte og ha det varmt også.

Feite folk med masse klær på fryser ikke når det er 15 varmegrader eller mer.Bare tull at man skal ha 20-24 grader på jobben bare fordi noen ikke gidder å kle på seg.Hadde jeg ikke fått lov å bestemme at det skulle være maks 20/22 grader hadde jeg møtt opp i singlet og shorts.Å ha over 22 grader inne er jo også dyrt for bedriften.

Annonse

Feite folk med masse klær på fryser ikke når det er 15 varmegrader eller mer.Bare tull at man skal ha 20-24 grader på jobben bare fordi noen ikke gidder å kle på seg.Hadde jeg ikke fått lov å bestemme at det skulle være maks 20/22 grader hadde jeg møtt opp i singlet og shorts.Å ha over 22 grader inne er jo også dyrt for bedriften.

''Hadde jeg ikke fått lov å bestemme at det skulle være maks 20/22 grader hadde jeg møtt opp i singlet og shorts.''

Jeg er veldig glad for at du ikke bestemmer. :o) Vi har det ikke så varmt på jobben altså, vanligvis, men noen dager vil man gjerne ha f.eks. 24 grader, andre dager holder det med 18.

Hei,

Jeg er i nesten samme situasjon som deg. Jeg bor alene, og har tilgang på ved og varmepumpe samt diverse elektriske radiatorovner og varmekabler på badet.

Jeg har ikke brukt radiatorovnene enda denne vinteren, de står igjen etter at farmor bodde her :-)

Min løsning er varmepumpe i stua og varme på bad, resten av huset uten varme. Nå er det 1-2 grader på kjøkkenet og 20 i stua. Vil eg ha litt "kos", fyrer eg på i ovnen. Hadde det blitt ei kald natt til hadde jeg satt opp en ovn på kjøkkenet. Det er litt tullete om vannet fryser.

Det virker som du også har funnet en god "rutine" som passer deg.

På soverommet på loftet er det minus, men jeg har "Svalbard" tjukk dun-dyne :-)

Fyr i vei :) Ad industriens tilgang på strøm tar du feil. Det er svært, svært unntaksvis at strømforsyning skal gå ut over normal produksjon, og de har langt gunstigere og langsiktige avtaler på strøm. Sånn må det være om vi skal opprettholde produksjonsarbeidsplasser i dette kalde landet :)

Gjest lurer veldig på det, altså

Hei,

Jeg er i nesten samme situasjon som deg. Jeg bor alene, og har tilgang på ved og varmepumpe samt diverse elektriske radiatorovner og varmekabler på badet.

Jeg har ikke brukt radiatorovnene enda denne vinteren, de står igjen etter at farmor bodde her :-)

Min løsning er varmepumpe i stua og varme på bad, resten av huset uten varme. Nå er det 1-2 grader på kjøkkenet og 20 i stua. Vil eg ha litt "kos", fyrer eg på i ovnen. Hadde det blitt ei kald natt til hadde jeg satt opp en ovn på kjøkkenet. Det er litt tullete om vannet fryser.

Det virker som du også har funnet en god "rutine" som passer deg.

På soverommet på loftet er det minus, men jeg har "Svalbard" tjukk dun-dyne :-)

''Nå er det 1-2 grader på kjøkkenet''

Tar du på deg yttertøy før du lager mat da?

Annonse

''Nå er det 1-2 grader på kjøkkenet''

Tar du på deg yttertøy før du lager mat da?

Hei,

Ja, det er et godt spørsmål. Jeg har relativt mye klær på meg i stuen også, også spiser jeg ikke på kjøkkenet, men i stuen.

Det tar ikke lange tiden å lage mat, også er det jo varmt og godt i stuen.

Jeg bor som sagt alene nå, men har planer om vannbåren varme i gulvet i stua senere når det lager seg til at vi blir fleire her inne. Jeg vil bore etter jordvarme og sette inn vann til vann varmepumpe.

Huset er ca 170 år gammelt, dårlig isolert, men det "puster" og har god luftkvalitet, og er av bygningsteknisk meget god kvalitet selv om "mange" sier det burde rives og bygges nytt.

Det er ingen som behøver å fryse i dette huset hverken nå eller i framtida :-)

Du må fuktighetsteste den før du kjøper den. Våt ved = pipebrann!

Hei,

Et trent "øye" merker fort om veden er fuktig og brenner dårlig. Det er meget lite sannsynlig at denne "bonden på landet" selger fuktig ved.

Og enda mindre sannsynlig at trådstarter ville kjøpt "tvilsom" ved :-)

Men for å spare på spørsmålet ditt. Jeg hadde kjøpt 10, 20 el 30 sekker til med ved og "fyrt" mindre med strøm og jeg ikke hadde mulighet to å hogge veden selv.

Siden jeg har 8+ sekker igjen og det er meldt mildvær,er jo problemet løst.så lenge vi ikke får ALL snøen i mars da?

Tipper jeg jeg kjøper 1000 liter neste gang til ca 1500 kr.eller var det 900? Jeg får det tilkjørt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...