Gjest Forvilet datter Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 Hei. Jeg er en jente på 28 år. Fra jeg var 16 år har moren min innimellom slitt med depresjon. Jeg husker tre-fire lengre perioder fra jeg var 16. Siste perioden var for ca. tre år siden. Jeg bor jo ikke hjemme lenger, men jeg merket det godt på hun i telefonen og når jeg var på besøk. I disse periodene demper hun depresjonen med vin, og tabletter. Det ble flere triste opplevelser i disse periodene, jeg kunne for eksempel komme hjem og mamma lå i sengen helt forsløvet, datt ned trappen, pappa gråt osv. Hun kom seg igjen, og lovet meg og mine søsken at dette aldri skulle skje igjen. (Men selvfølgelig kan man ikke love at en depresjon skal holde seg unna..) Nå er dette altså tre år siden, men nå merker jeg det på hun igjen. Jeg merker det på stemmen, den er sløv, hun snakker saktere, snubler i ordene. Merker at hun prøver å snakke normalt.. Jeg tror ikke det er pga alkohol, men pga tabletter hun tar mot en ny depresjon. Noen som kan fortelle meg hvilke depresjonstabletter som har disse virkningene? sløv, "snublende" tale.. det høres ut som hun er full, men jeg er ganske sikker på at det ikke er det. Noen råd om hva jeg bør gjøre? jeg utsetter å prate til min far om det dessverre, fordi han er VELDIG presset i jobben om dagen, han har en krevende jobb. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 Det er ingen anerkjente antidepressiva som virker slik. Kan det være benzo/Valiumlignende stoffer/tabletter? 0 Siter
Gjest villevi Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 Ingen "depresjonstabletter" har denne virkningen. Trolig alkohol eller større doser benzo (beroligende tabletter). Leit å høre historien din og leit at din mamma skal igjennom dette igjen. 0 Siter
Gjest Forvilet datter Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 Det er ingen anerkjente antidepressiva som virker slik. Kan det være benzo/Valiumlignende stoffer/tabletter? Det aner jeg ikke, er det farlig å ta dette? Tusen takk for svar! 0 Siter
EnolaGay Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 http://no.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepin http://www.mestringshusene.no/tema/pillemisbruk/ 0 Siter
amalie37 Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 Kjære deg! Dette høres ikke hyggelig ut! Det høres ut, som de andre skriver, at det er beroligende tabletter hun tar, og som gjør at stemmen blir sløv/at hun snøvler. Det er ingen heldig kombinasjon å forsøke å selvmedisinere seg gjennom en vanskelig periode, særlig hvis hun velger å sløve seg ned på beroligende frem til antidepressiva fungerer. Det kan ofte ta 2-4 uker før disse får full effekt. Har hun blitt behandlet for depresjon hos en psykiater, eller er det fastlegen som skriver ut medisinen? Det ville nok vært lurt om du kunne forsøke å snakke med din mor, spørre henne hva hun tar av medikamenter og kanskje foreslå at hun søker hjelp til å håndtere den vanskelige situasjonen? Føler virkelig med deg, og synes vel ikke det skal være din jobb å håndtere denne situasjonen. Forstår det er kan være vanskelig å "bry far", men i en sånn situasjon, så tror jeg det kan være godt for dere alle at dere snakker om det. Er sikker på din far også går og bekymrer seg for det, selvom han ikke sier noe... 0 Siter
lealaus Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 Seroquel virka sånn på meg den første tiden. Type bivirkninger. Folk sa jeg så dopa ut, og jeg strevde med å plassere en enorm tunge (føltes det ut som) i en knusktørr gane. Det var helt forferdelig, og jeg orket ikke møte flere folk enn de jeg måtte gjennom jobben. Det hjalp da jeg gikk over til seroquel depot - skjønt enda måtte jeg tåle et par uker med bivirkninger før hodet og kroppen fungerte mer normalt igjen. Jeg tar S som tilleggsmedisin til litium (ift bipolar lidelse) - jeg siftet fra ssri til denne og fikk et mye mer stabilt liv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.