Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

BSU-sparing, selv på bare 50k vil gjøre bankene mer velvillige. Det viser at du kan planlegge og spare.

Du behøver ikke sprette BSU-kontoen om du ikke må, men ha den som krisekapital om du vil.

Her får du for øyeblikket god rente.

https://www2.sparebank1.no/smn/

BSU er noe av den beste spareordningen som finnes.

mvh

BSU-sparing, selv på bare 50k vil gjøre bankene mer velvillige. Det viser at du kan planlegge og spare.

Du behøver ikke sprette BSU-kontoen om du ikke må, men ha den som krisekapital om du vil.

Her får du for øyeblikket god rente.

https://www2.sparebank1.no/smn/

BSU er noe av den beste spareordningen som finnes.

mvh

Så den kan også brukes som "vanlig" sparekonto (brukes til andre formål)?

Tusen takk for svar :) Har en sønn på 15 som tjente 70.000,- i fjor :)

Hvis en tar ut BSU-sparekontopengene og bruker de til andre ting, må en tilbakebetale skattefordelen. En kan bare opprette en BSU konto i livet.

Den kan ikke brukes til andre formål enn boligkjøp og nedbetaling av boliglån.

.

https://www2.sparebank1.no/smn/boligsparing-for-ungdom-bsu-/ia1189635548538

Men ved å spare maksbeløpet 20.000,- får man 4000,- i skattefradrag.

Er man ung er det ikke lønnsomt å spare mer enn det man vil få skattefradrag. Altså blir total skatt kun 3000,- er det ikke verdt å spare mer enn tilsvarende på BSU.

Var det i fjor han tjente pengene er det for sent å spare for skattefradrag for i fjor.

mvh

Annonse

Den kan ikke brukes til andre formål enn boligkjøp og nedbetaling av boliglån.

.

https://www2.sparebank1.no/smn/boligsparing-for-ungdom-bsu-/ia1189635548538

Men ved å spare maksbeløpet 20.000,- får man 4000,- i skattefradrag.

Er man ung er det ikke lønnsomt å spare mer enn det man vil få skattefradrag. Altså blir total skatt kun 3000,- er det ikke verdt å spare mer enn tilsvarende på BSU.

Var det i fjor han tjente pengene er det for sent å spare for skattefradrag for i fjor.

mvh

Ok. Han har vanlig sparekonto og fast jobb. Vil tjene litt mer i år.

Hvis en tar ut BSU-sparekontopengene og bruker de til andre ting, må en tilbakebetale skattefordelen. En kan bare opprette en BSU konto i livet.

Det går an å overføre en BSU-konto til en annen bank. Men man kan, som du sier, ikke avslutte sin BSU og opprette en annen senere.

mvh

Ok. Han har vanlig sparekonto og fast jobb. Vil tjene litt mer i år.

Han bør ikke spare mer på BSU enn han kan få skattefradrag for. Heller litt mindre. Så kan han nyte godt av skattefradraget et annet år.

Er det litt usikkert med inntekt/skatt går det an å spare litt fast på BSU og heller fylle opp passende beløp på BSU-kontoen på slutten av året.

mvh

Han bør ikke spare mer på BSU enn han kan få skattefradrag for. Heller litt mindre. Så kan han nyte godt av skattefradraget et annet år.

Er det litt usikkert med inntekt/skatt går det an å spare litt fast på BSU og heller fylle opp passende beløp på BSU-kontoen på slutten av året.

mvh

Jeg forstår meg ikke på dette med fradrag osv.

Han har egentlog krav på frikort, men valgte skattekort og skal betale 6% skatt. Han vil også få ca 10 000,- i feriepenger samt tilbalebetalt for skatt han betalte i fjor (han betalte 50% skatt de 2-3 siste mnd).

Ut i fra dette; hvor mye ville du anbefalt han å spare?

Kan en BSU konto opprettes på min konto eller må det være på hans? Jeg er kunde i SMN.

Tusen takk for hjelpen - det får oss i gang med noe :)

Han har egentlog krav på frikort, men valgte skattekort og skal betale 6% skatt. Han vil også få ca 10 000,- i feriepenger samt tilbalebetalt for skatt han betalte i fjor (han betalte 50% skatt de 2-3 siste mnd).

Kan en BSU konto opprettes på min konto eller må det være på hans? Jeg er kunde i SMN.

Kontoen må stå i hans navn.

Hvor mye han bør spare kommer an på hvor mye den totale skatten blir for 2013,-.

Skatten er avhengig av total inntekt, innkludert feriepenger, minus evt. fradrag for f.eks. jobbreiser. Jeg aner ikke hva skatten for ham blir.

Det han får igjen på skatten regnes ikke som inntekt. Det er jo bare penger han har betalt for mye som han får tilbake.

For hver tusenlapp han må betale i skatt, lønner det seg å spare 5000,-.

Det er bedre å spare mindre enn han kan få fradrag for enn mer. Sparer han mer vil han miste muligheten til dette fradraget.

Om du ringer banken, får du sikkert klarere og litt mindre kryptiske råd enn det jeg kan gi.

:-)

mvh

Hvor mye han bør spare kommer an på hvor mye den totale skatten blir for 2013,-.

Skatten er avhengig av total inntekt, innkludert feriepenger, minus evt. fradrag for f.eks. jobbreiser. Jeg aner ikke hva skatten for ham blir.

Det han får igjen på skatten regnes ikke som inntekt. Det er jo bare penger han har betalt for mye som han får tilbake.

Det er bedre å spare mindre enn han kan få fradrag for enn mer. Sparer han mer vil han miste muligheten til dette fradraget.

Om du ringer banken, får du sikkert klarere og litt mindre kryptiske råd enn det jeg kan gi.

mvh

Ok.

Vi får avtale tid med rådgiver. Men det er greit å vite litt på forhånd, for som sagt forstår jeg meg ikke så mye på det - så takk for alle svar :)

Ps. Kan han opprette BSU-konto i en annen bank enn den han bruker?

Ha en fin dag :)

Annonse

mvh

''Det er bedre å spare mindre enn han kan få fradrag for enn mer. Sparer han mer vil han miste muligheten til dette fradraget.''

Hvilken regel er det du tenker på her? Jeg visste ikke at man kunne miste retten til skattefradrag selv om man ikke treffer beløpet helt nøyaktig?

Sønnen din er 16?

Man må være mellom 18 og 34 for å kunne spare i BSU. Dumt at man ikke kan spare fra man begynner å tjene penger.

Fyller han f.eks. 18 i desember, går det an å spare opp på sparekonto og overføre passende beløp (= beløp han får skattefradrag for) til BSU rett etter fødselsdagen.

Så flink han er å tjene penger.

mvh

''Det er bedre å spare mindre enn han kan få fradrag for enn mer. Sparer han mer vil han miste muligheten til dette fradraget.''

Hvilken regel er det du tenker på her? Jeg visste ikke at man kunne miste retten til skattefradrag selv om man ikke treffer beløpet helt nøyaktig?

Si at du sparer 20.000,- et år og dermed har rett på skattefradrag på 4.000,-.

Men du har ikke tjent mer det året enn at den totale skatten du skal betale er 3.000,-.

Da går du glipp av den siste tusenlappen i skattefradrag. Pengene står alt på BSU-kontoen så du kan ikke få tilbake det skattefradraget senere. Sparer man 20.000,- i året når man maksbeløpet på 7,5 år.

Tjener man så mye at man garantert kommer til å betale mer enn 4000,- i skatt etter øvrige fradrag, er det ikke noe problem.

mvh

Ok.

Vi får avtale tid med rådgiver. Men det er greit å vite litt på forhånd, for som sagt forstår jeg meg ikke så mye på det - så takk for alle svar :)

Ps. Kan han opprette BSU-konto i en annen bank enn den han bruker?

Ha en fin dag :)

Han kan opprette BSU i akkurat den banken han vil. Han har også mulighet til å overføre BSU-en til en annen bank på et senere tidspunkt. Men da er det viktig at kontoen _overføres_. Avslutter han den og starter ny konto i en annen bank, har han gjort det helt store.

mvh

Si at du sparer 20.000,- et år og dermed har rett på skattefradrag på 4.000,-.

Men du har ikke tjent mer det året enn at den totale skatten du skal betale er 3.000,-.

Da går du glipp av den siste tusenlappen i skattefradrag. Pengene står alt på BSU-kontoen så du kan ikke få tilbake det skattefradraget senere. Sparer man 20.000,- i året når man maksbeløpet på 7,5 år.

Tjener man så mye at man garantert kommer til å betale mer enn 4000,- i skatt etter øvrige fradrag, er det ikke noe problem.

mvh

OK, hvis det er risikoen for å nå det totale maksbeløpet "for tidlig" du tenker på, forstår jeg det.

OK, hvis det er risikoen for å nå det totale maksbeløpet "for tidlig" du tenker på, forstår jeg det.

Ikke risiko for å nå det totale maksbeløpet for tidlig, men du vil nå det totale maksbeløpet uten å han nytt godt av hele skattefradraget.

Poenget er at man må ta skattefradraget samme år som man sparer pengene. Sparer man 20k vil man ha rett til et fradrag på 4k. Men kan man ikke utnytte det pga lav inntekt og følgelig lav skatt, får man aldri det fradraget senere. Mens kvoten fylles opp like innmari. Da er det bedre å sette de øvrige pengene på en vanlig høyrentekonto og ta BSU-en over flere år.

Man må gjerne nå maksbeløpet på 150k i løpet av 7,5 år. Men da bør man også sørge for at man har fått utnyttet hele fradraget på 15k. Det er jo hele vitsen med å spare på BSU.

mvh

Sønnen din er 16?

Man må være mellom 18 og 34 for å kunne spare i BSU. Dumt at man ikke kan spare fra man begynner å tjene penger.

Fyller han f.eks. 18 i desember, går det an å spare opp på sparekonto og overføre passende beløp (= beløp han får skattefradrag for) til BSU rett etter fødselsdagen.

Så flink han er å tjene penger.

mvh

I hans bank kan de visst være fra 13 :)

Han har jobbet i 1,5 år og det har ikke alltid vært lett - han er jo bundet til jobben annenver helg samt noe av ferier. Ha skulle mye heller brukt den tiden på venner. Men når lønna kommer er det som regel glemt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...