Gå til innhold

Smakløst å skrive dette om en savnet

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2013/01/24/nyheter/savnet/etterlyst/25286948/

Jeg reagerer på at de skriver detaljer om at han tidligere var kriminell og hva han har gjort. Dette har da ingen noe med, jeg syns det er taushetsbrudd. Sakene ligger tilbake i tid, og trener ikke å ha noe som helst med mannens forsvinning i dag å gjøre.

Fortsetter under...

Nå er ikke Dagbladet kjent verken for sin smakfullhet eller saklighet.

Det er ikke sikkert det er politiet som har opplyst til Dagbladet at mannen har rulleblad.

Politien må selvsagt se på alle forhold ved en person som har forsvunnet.

Håper han blir funnet i god behold.

mvh

Gjest Scarlet O'Hara

Det er ganske vesentlig i forhold til en savnet mann, det kan si noe om årsakene til at han er vekk - (holder seg vekk). Dessuten er det ikke noe brudd på taushetsplikt; han er straffedømt og har soner, slike ting er offentlig informasjon.

Dessuten synes jeg det er litt befriende at man er litt mer ærlig i slike saker, som regel er savnede og drepte mennesker verdens flotteste, mest omtenksomme og minst skumle menneske du noensinne kan treffe på her i livet (noe som nok i mange tilfeller er en sannhet med modifikasjoner).

Det er ganske vesentlig i forhold til en savnet mann, det kan si noe om årsakene til at han er vekk - (holder seg vekk). Dessuten er det ikke noe brudd på taushetsplikt; han er straffedømt og har soner, slike ting er offentlig informasjon.

Dessuten synes jeg det er litt befriende at man er litt mer ærlig i slike saker, som regel er savnede og drepte mennesker verdens flotteste, mest omtenksomme og minst skumle menneske du noensinne kan treffe på her i livet (noe som nok i mange tilfeller er en sannhet med modifikasjoner).

''33-åringen er straffedømt flere ganger, blant annet for biltyveri, og har sonet flere kortere fengselsstraffer. Disse sakene ligger noe tilbake i tid og politiet knytter dem etter det Dagbladet kjenner til ikke til forsvinningen.''

Det er rått parti å annonsere en manns rulleblad sammen med bilde på en slik måte. Her ser det heller ikke ut til å være vesentlig for saken.

På hvilken måte mener du det blir lettere å finne mannen ved å eksponere ham på denne måten?

mvh

Annonse

Gjest Scarlet O'Hara

''33-åringen er straffedømt flere ganger, blant annet for biltyveri, og har sonet flere kortere fengselsstraffer. Disse sakene ligger noe tilbake i tid og politiet knytter dem etter det Dagbladet kjenner til ikke til forsvinningen.''

Det er rått parti å annonsere en manns rulleblad sammen med bilde på en slik måte. Her ser det heller ikke ut til å være vesentlig for saken.

På hvilken måte mener du det blir lettere å finne mannen ved å eksponere ham på denne måten?

mvh

''Politiets hovedteori er at han holder seg skjult. Men de er ikke sikre og vet ikke hvorfor han skulle gjøre det.''

Ergo er det viktig at det klarlegges noe om mannens tidligere liv, og at han er/har vært kriminell kan være vesentlig i den forbindelse. At han ikke er straffedømt den senere tid, betyr ikke at han ikke har begått kriminalitet. Ulykke, selvmord og utsatt for en kriminell handling er teorier som er lite sannsynlige ifølge politiet - dermed står "egen fri vilje" tilbake...

''Politiets hovedteori er at han holder seg skjult. Men de er ikke sikre og vet ikke hvorfor han skulle gjøre det.''

Ergo er det viktig at det klarlegges noe om mannens tidligere liv, og at han er/har vært kriminell kan være vesentlig i den forbindelse. At han ikke er straffedømt den senere tid, betyr ikke at han ikke har begått kriminalitet. Ulykke, selvmord og utsatt for en kriminell handling er teorier som er lite sannsynlige ifølge politiet - dermed står "egen fri vilje" tilbake...

''Ulykke, selvmord og utsatt for en kriminell handling er teorier som er lite sannsynlige ifølge politiet - dermed står "egen fri vilje" tilbake...''

Men - med mindre det er en grunn (økonomisk eller noe annet) til at noen MÅ ha tak i ham, hvorfor da lete etter ham? Det er da helt frivillig hvorvidt man må være tilgjengelig eller ikke? Hadde jeg hatt mat, lesestoff, fritidssyssel og radio skulle jeg gjerne vært på hytta i mange uker jeg.

Gjest Scarlet O'Hara

''Ulykke, selvmord og utsatt for en kriminell handling er teorier som er lite sannsynlige ifølge politiet - dermed står "egen fri vilje" tilbake...''

Men - med mindre det er en grunn (økonomisk eller noe annet) til at noen MÅ ha tak i ham, hvorfor da lete etter ham? Det er da helt frivillig hvorvidt man må være tilgjengelig eller ikke? Hadde jeg hatt mat, lesestoff, fritidssyssel og radio skulle jeg gjerne vært på hytta i mange uker jeg.

''hvorfor da lete etter ham?''

Det må du nesten spørre politiet om, ikke meg...

På hvilken måte mener du at å utlevere mannen slike til hele landet vil gjøre at han enklere/raskere blir funnet?

Sikkert kjekt for ungene hans, om han har noen, å se blide av pappa i avisa med en slik tekst.

Sikkert fint for mannen å komme tilbake på jobb etter dette.

De som trenger å vite dette, vet det alt. Helt uten at det annonseres av Dagbladet.

mvh

Det handler vel om at når man ikke _vet_ hvor noen er, er det viktig å finne dem i tilfelle de ikke er på hytta og koser seg, men kanskje ligger i skogen med brukket bein.

Etter som man ikke vet hvor han er, må man ta høyde for alt selv om noe regnes som mer sannsynlig enn andre ting.

mvh

Annonse

Jeg synes det er relevante opplysninger som sier noe om hvorfor og evt hvordan vedkommende er borte.

Dessuten ser jeg ingen grunn til vern av kjeltringer.

Når man har sona ferdig har man faktisk sona ferdig : dvs gjort opp for seg!

Det skulle være SÆRLIG gode og relevante årsaker i forbindelse med forsvinningen som, om mulig, skulle gjøre dette alt annet en kritikkverdig og smakløst.

Dessuten, alle har krav på et personvern, og rulleblad og tidligere kriminalitet er spesielt ømtåelige temaer, der skånsomhet rundt opplysninger burde være et både selvfølgelig og juridisk faktum. (med mindre det dreier seg om overgripere som søker barnehage jobb etc...)

Om en mener at "kjeltringer" ikke fortjener beskyttelse, personvern og demokratisk behandling, synes jeg man er en moralsk kjeltring selv, som oppfordrer til å bryte med de retningslinjene, og den etiske forståelsen, som gjør at vi kan kalde oss siviliserte, og et verdimessig kultivert sammfun.

I tillegg er det stokk dumt. :S

Når man har sona ferdig har man faktisk sona ferdig : dvs gjort opp for seg!

Det skulle være SÆRLIG gode og relevante årsaker i forbindelse med forsvinningen som, om mulig, skulle gjøre dette alt annet en kritikkverdig og smakløst.

Dessuten, alle har krav på et personvern, og rulleblad og tidligere kriminalitet er spesielt ømtåelige temaer, der skånsomhet rundt opplysninger burde være et både selvfølgelig og juridisk faktum. (med mindre det dreier seg om overgripere som søker barnehage jobb etc...)

Om en mener at "kjeltringer" ikke fortjener beskyttelse, personvern og demokratisk behandling, synes jeg man er en moralsk kjeltring selv, som oppfordrer til å bryte med de retningslinjene, og den etiske forståelsen, som gjør at vi kan kalde oss siviliserte, og et verdimessig kultivert sammfun.

I tillegg er det stokk dumt. :S

Jeg reagerte på at politiet kom og spurte etter en person og oppga grunnen til hvorfor de lette etter vedkommede..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...