Gå til innhold

Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Jeg har noen plager som min lege ikke finner ut av. Eller.. De har funnet ut at jeg har D-vitamin mangel og har hatt jernmangel(som nå er stabilisert). Jeg har vært slapp, uten krefter og utmattet i 7 Mnd nå. Jeg klarer ikke ha humøret oppe og jeg klarer ikke en vanlig dag på jobb lengre. Jeg var vært 50% sykemeldt i 5 uker men nå må jeg tilbake i 100%. Jeg er svimmel veldig mange ganger om dagen, men varer bare i noen sekunder. Spesielt når jeg snur meg eller bøyer meg ned. Jeg har også svak prikking og nummenhet i høyre arm, høre fot (av og til i venstre) og i høyre side av ansiktet. Rundt munnen og kinnet . Jeg er heeeelt utmattet. Jeg blir ikke bedre av å hvile, og jeg klarer ikke gjøre noe annet enn å ligge på sofaen når jeg kommer hjem. Jeg har hatt kyssesyken iløpet av 2012. Ingen vet når .

Gjest valg 2013
Skrevet

Kyssesyken kan sitte i veldig lenge. Min datter er ikke bra enda, fikk den i 2006. Det har gått gradvis oppover.

Anbefaler deg å ta opp dette med legen din. Tror ikke du blir bedre om du anstrenger deg for mye. Du må få noen til å lære deg tilpasning mellom aktivitet og hvile. Det er veldig viktig for å bli bra/bedre.

Gjest Tiriltk
Skrevet

Kyssesyken kan sitte i veldig lenge. Min datter er ikke bra enda, fikk den i 2006. Det har gått gradvis oppover.

Anbefaler deg å ta opp dette med legen din. Tror ikke du blir bedre om du anstrenger deg for mye. Du må få noen til å lære deg tilpasning mellom aktivitet og hvile. Det er veldig viktig for å bli bra/bedre.

Hei igjen. Takk for svar.

Så du tror det er kyssesyken enda ? Hvordan kan jeg gjøre det i forhold til jobb da ? Jeg er lærling og kan ikke være borte mer fra arbeidsplassen. Jeg presser meg selv så hardt at jeg noen ganger begynner å gråte . Vil bare legge meg ned i et stille rom...

Skrevet

Utmattelse - alt fra "svakhetsfølelse" til ME-diagnose - er en kjent komplikasjon ved mononukleose. Se f.eks. her:

http://www.doktoronline.no/lex/m/kyssesyke.html

Hvis legen din ikke har erfaring med dette, burde du kanskje gå til en annen? Jeg har dessverre ingen konkrete råd.

Takk for svar ! Er det sannsynlig at jeg har noe slags utmattelsessyndrom ?

Er så trist at jeg ikke klarer å fullføre en hel arbeidsdag normalt ...

Gjest valg 2013
Skrevet

Hei igjen. Takk for svar.

Så du tror det er kyssesyken enda ? Hvordan kan jeg gjøre det i forhold til jobb da ? Jeg er lærling og kan ikke være borte mer fra arbeidsplassen. Jeg presser meg selv så hardt at jeg noen ganger begynner å gråte . Vil bare legge meg ned i et stille rom...

Jeg skal ikke påstå at det er kyssesyken hos deg, men det ligner ihvertfall på sånn som min datter var. Hun fikk tilpasset skole/fritid slik at hun kunne greie det. Fikk legeærklæring på at hun var for syk til å delta i gymmen, være alle dagene på skolen. Hun konsentrerte seg kun om skolen i disse årene. Kuttet ut venner og fritidsaktiviteter. Etterhvert har hun blitt gradvis bedre, men tror enda ikke hun er helt frisk.

Jeg tror du kan ta en prat med legen din. Kanskje er det mulig å ta den lærlingetiden din over lengre tid? Det er jo bedre det, enn at du dropper helt ut pga for stor belastning. Ønsker deg lykke til, jeg vet hvor slitsomt dette kan være.

Skrevet

Takk for svar ! Er det sannsynlig at jeg har noe slags utmattelsessyndrom ?

Er så trist at jeg ikke klarer å fullføre en hel arbeidsdag normalt ...

Det er ikke mange som får nedsatt kapasitet så lenge og med så kraftige symptomer at det kan defineres som noe syndrom. Men det er relativt vanlig at det tar lang tid å komme seg etter denne sykdommen. Derfor er det viktig at du får hjelp av noen som har erfaring med disse ettervirkningene og som kan gi deg råd om hvor mye du kan forsøke å gjøre, uten at det blir verre.

Ta en ordentlig prat med legen din og spør om du bør ta noen flere prøver. NB: Jeg er absolutt ingen fagperson.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...