Gå til innhold

NHD: Fluanxol-spørsmål.

Anbefalte innlegg

Gjest valg 2013
Skrevet

1. Beskytter fluanxol mot mani/hypomani?

2. Kan den bruker som stemningsstabiliserende?

3. Ved doser opptil 3 mg, er den veldig vektøkende?

4. Kan man ta denne over lang tid, snakker om år? Er det trygt?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

S: Ja.

S: Kan - ja. Men det havner langt ned på lista. En bør helst ikke bruke 1.generasjons AP til dette da det kan gi økt antall depressive perioder,

S: Veldig - nei. Men det er individuelt. Da jeg brukte det mye på 80 og 90-tallet, kan jeg ikke huske at noen klaget på vektoppgang. Nå for tiden virker det som om noen legger på seg av enhver medisin. (slipper de kontrollen og skylder på medisinen?)

S: Ja, det kan man. Like trygt som med andre 1. gen AP. Husk dog risikoen for tardive dyskinesier.

Gjest saga blott
Skrevet

S: Kan - ja. Men det havner langt ned på lista. En bør helst ikke bruke 1.generasjons AP til dette da det kan gi økt antall depressive perioder,

S: Veldig - nei. Men det er individuelt. Da jeg brukte det mye på 80 og 90-tallet, kan jeg ikke huske at noen klaget på vektoppgang. Nå for tiden virker det som om noen legger på seg av enhver medisin. (slipper de kontrollen og skylder på medisinen?)

S: Ja, det kan man. Like trygt som med andre 1. gen AP. Husk dog risikoen for tardive dyskinesier.

''Nå for tiden virker det som om noen legger på seg av enhver medisin. (slipper de kontrollen og skylder på medisinen?)''

Er det det du tror?

Javel...

Gjest valg 2013
Skrevet

''Ja, det kan man. Like trygt som med andre 1. gen AP. Husk dog risikoen for tardive dyskinesier.''

Ja, dette bekymrer jo meg litt, men jeg har valget mellom å være veldig syk, eller å bruke AP. Solian er kanskje den som kunne være aktuell blant de nye. Er det veldig sannsynlig at man får igjen de samme bivirkningene om man forsøker samme medisin en gang til? Jeg ble veldig redd når jeg strartet med denne medisinen, hadde jo ingen andre bivirkninger. Kanskje hadde dette gitt seg om jeg hadde hatt mere "is i magen"?

Jeg har prøvd de fleste 2.generasjons APène og alle er vektøkende for min del, der er jeg ikke i tvil. På de gamle har jeg ikke hatt vektoppgang i det hele tatt. Derfor vurderer jeg nå fluanxol. Solian vet jeg jo ikke om, jeg brukte den ikke så lenge at jeg rakk å legge på meg %)

Skrevet

Det med vektøkning: Har det utviklet seg en karakterbrist fra 80 -90 tallet og frem til vår tid? Ulvehunger er jammen ikke lett å kontrollere selv om man vil. Jeg er en av dem som har lagt på seg. Ca 13 fortvilede kilo. Nå har jeg støvsugd helsekost for å finne noe som hemmer apetitten og funnet Reductol. Det har ikke funket frem til i går. I dag har jeg ikke vært sulten og har måttet tvinge i meg mat. Håper det fortsetter! Jeg tenkte å kjøpe meg en ny bikini hvis jeg kommer ned på det nivået jeg trives med.

Skrevet

En kommentar til ditt spørsmål i punkt 3:

Når en er deprimert - gir en ikke da f i hvordan en ser ut (og at en legger på seg)?

Jeg la på meg 40 kg under min depresjon.

Gjest valg 2013
Skrevet

Det med vektøkning: Har det utviklet seg en karakterbrist fra 80 -90 tallet og frem til vår tid? Ulvehunger er jammen ikke lett å kontrollere selv om man vil. Jeg er en av dem som har lagt på seg. Ca 13 fortvilede kilo. Nå har jeg støvsugd helsekost for å finne noe som hemmer apetitten og funnet Reductol. Det har ikke funket frem til i går. I dag har jeg ikke vært sulten og har måttet tvinge i meg mat. Håper det fortsetter! Jeg tenkte å kjøpe meg en ny bikini hvis jeg kommer ned på det nivået jeg trives med.

Reductol: Pris, hvor kjøpes det, gikk det lang tid før du fikk effekt? Meget interessert :-)

Gjest valg 2013
Skrevet

''Nå for tiden virker det som om noen legger på seg av enhver medisin. (slipper de kontrollen og skylder på medisinen?)''

Er det det du tror?

Javel...

Jeg tror dette må føles på kroppen. Du tror det ikke før du ser det, er det noe som heter...

Gjest valg 2013
Skrevet

En kommentar til ditt spørsmål i punkt 3:

Når en er deprimert - gir en ikke da f i hvordan en ser ut (og at en legger på seg)?

Jeg la på meg 40 kg under min depresjon.

Jeg har vært deprimert mere og mindre i snart 11 år nå, 11 år av livet mitt. Faktisk bryr jeg meg enda ganske mye om hvordan jeg ser ut, blir ikke mindre deppa av å være tung og feit. Det blir jo også mye tyngre å bevege seg, alt blir mye tyngre.

Har greid å gå ned snart 10 kilo (har 10 kilo igjen), jeg vil ikke legge disse på meg igjen. Jeg kommer til å gjøre alt for å holde vekta når jeg nå skal skifte medisin.

Skrevet

Jeg har vært deprimert mere og mindre i snart 11 år nå, 11 år av livet mitt. Faktisk bryr jeg meg enda ganske mye om hvordan jeg ser ut, blir ikke mindre deppa av å være tung og feit. Det blir jo også mye tyngre å bevege seg, alt blir mye tyngre.

Har greid å gå ned snart 10 kilo (har 10 kilo igjen), jeg vil ikke legge disse på meg igjen. Jeg kommer til å gjøre alt for å holde vekta når jeg nå skal skifte medisin.

Forstår.

Men for mitt vedkommede hadde jeg null selvtillit og så meg selv som stygg og feit (selv da jeg var tynn) - jeg kunne ikke.bli styggere likevel.

Maten var min måte å takle vanskelige følelser på..

Gjest valg 2013
Skrevet

Forstår.

Men for mitt vedkommede hadde jeg null selvtillit og så meg selv som stygg og feit (selv da jeg var tynn) - jeg kunne ikke.bli styggere likevel.

Maten var min måte å takle vanskelige følelser på..

Da forstår jeg bedre hva du mente :)

Gjest saga blott
Skrevet

Jeg tror dette må føles på kroppen. Du tror det ikke før du ser det, er det noe som heter...

Tydeligvis. Har lagt på meg masse vær gang jeg har tatt ap, merkelig at jeg ikke legger på meg når jeg ikke tar det da...hmf!

Skrevet

Reductol: Pris, hvor kjøpes det, gikk det lang tid før du fikk effekt? Meget interessert :-)

Husker ikke pris, men jeg kjøpte det på helsekost av verdens hyggeligste ekspeditør. Han sa til meg at jeg ikke skulle tenke på at jeg ble tynnere, men at jeg ble vakrere! Gjett om det reddet dagen!

Det har nå tatt en uke før jeg innbiller meg at den har kicka inn. Håper dette fortsetter! Ulvehunger er en stor belastning. Alt dreier seg om mat liksom!

Det er verdt et forsøk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mange av de store vektendringene skyldes selvsagt reelle bivirkninger med stor innflytelse på matlyst og vekt.

Jeg tillater meg imidlertid å undre meg over at bivirkningene har tiltatt på 20 år.

Skrevet

Mange av de store vektendringene skyldes selvsagt reelle bivirkninger med stor innflytelse på matlyst og vekt.

Jeg tillater meg imidlertid å undre meg over at bivirkningene har tiltatt på 20 år.

"tillatt"? :)

Skrevet

"tillatt"? :)

Skrevet

Ja, det er interessant.

Gjest valg 2013
Skrevet

De nyere ap gir jo mye mere tendenser til vektbivirkniner enn de gamle? Det er ihvertfall min erfaring og jeg har prøvd de fleste.

Gjest valg 2013
Skrevet

Husker ikke pris, men jeg kjøpte det på helsekost av verdens hyggeligste ekspeditør. Han sa til meg at jeg ikke skulle tenke på at jeg ble tynnere, men at jeg ble vakrere! Gjett om det reddet dagen!

Det har nå tatt en uke før jeg innbiller meg at den har kicka inn. Håper dette fortsetter! Ulvehunger er en stor belastning. Alt dreier seg om mat liksom!

Det er verdt et forsøk.

Kan jeg spørre om denne ulvehungeren tiltok da du økte dosen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...