Gå til innhold

Synsundersøkelse

Anbefalte innlegg

Gjest briller neste
Skrevet

Jeg nærmer med 40 og merker at jeg begynner å bli mer sliten i øyne og har i det siste slitt med svak hodepine/svimmelhet.

Jeg tenkte å ta en synsundersøkelse, men er usikker på om dette kan tas hos en optiker, eller om jeg må til øyelege? Og hva koster evt. en slik undersøkelse?

Skrevet

Optiker.

Pris varierer sikkert fra butikk til butikk. Tror jeg betalte rundt 3-400,- sist.

Skrevet

Optiker er første instans :) Pris varierer fra 400-700 for en synsundersøkelse.

Gjest briller neste
Skrevet

Det koster fra 495,- hos Specsavers.

Takk for svar alle sammen :)

Skrevet

Gå til optiker, men anbefaler ikke Specsavers eller Brilleland. Ikke god erfaring fra disse selv, men kan jo være forskjellig erfaring her. Vært hos en privat for mange år siden og var noe helt annet, som en øyeleundersøkelse med røntgen etc. Den siste jeg var hos i fjor sommer var innen Interoptikkjeden, men privat som drev og hadde det nyeste på markedet av alle apparater. Vel, noe dyrere, men verdt det. Betalte 850kr. sist, røntgen inkl. med gjennomgåelse av bildene, der kunne de sjekke ut mere enn selve synet. Var også brillestylist der som hjalp meg å velge briller.

Gjest Brillers
Skrevet

Gå til optiker, men anbefaler ikke Specsavers eller Brilleland. Ikke god erfaring fra disse selv, men kan jo være forskjellig erfaring her. Vært hos en privat for mange år siden og var noe helt annet, som en øyeleundersøkelse med røntgen etc. Den siste jeg var hos i fjor sommer var innen Interoptikkjeden, men privat som drev og hadde det nyeste på markedet av alle apparater. Vel, noe dyrere, men verdt det. Betalte 850kr. sist, røntgen inkl. med gjennomgåelse av bildene, der kunne de sjekke ut mere enn selve synet. Var også brillestylist der som hjalp meg å velge briller.

"Vært hos en privat for mange år siden og var noe helt annet, som en øyeleundersøkelse med røntgen etc."

Tok optikeren røntgenbilde? Det er vel bare leger som driver med det?

De fleste, kanskje alle, Specsavers-butikker tar bilde av netthinnen. Det er inkludert i prisen.

• 3 uker senere...
Skrevet

"Vært hos en privat for mange år siden og var noe helt annet, som en øyeleundersøkelse med røntgen etc."

Tok optikeren røntgenbilde? Det er vel bare leger som driver med det?

De fleste, kanskje alle, Specsavers-butikker tar bilde av netthinnen. Det er inkludert i prisen.

Det røntgenbildet de tok der jeg var er tilleggsbilde, ikke det av netthinnen. Måtte på et eget rom å ta bilder. Vi så på bildet sammen etterpå, optikeren sa de bl.a. kunne se div. sykdommer på øyet tidlig, også diabetes og blodtrykk.

Gjest Brillers
Skrevet

Det røntgenbildet de tok der jeg var er tilleggsbilde, ikke det av netthinnen. Måtte på et eget rom å ta bilder. Vi så på bildet sammen etterpå, optikeren sa de bl.a. kunne se div. sykdommer på øyet tidlig, også diabetes og blodtrykk.

Var det et fotografi som så ut omtrent som dette?

http://oyeoptikk.no/synsundersokelse/fundusfoto/

Det er i så fall ikke noe røntgenbilde, men et vanlig fotografi av øyebunnen/netthinnen - bakenden av øyet. Tenk deg at du lager en liten åpning i en ball og tar et bilde av bakveggen inne i ballen med et kamera med makrolinse.

Et vanlig røntgenbilde vil ikke kunne påvise høyt blodtrykk eller diabetes. Jeg har aldri hørt om at det tas røntgenbilde hos vanlige optikere.

Svært mange optikere tilbyr nå fundusfoto. Tror det er standard hos Specsavers.

mvh

Skrevet

Det er i så fall ikke noe røntgenbilde, men et vanlig fotografi av øyebunnen/netthinnen - bakenden av øyet. Tenk deg at du lager en liten åpning i en ball og tar et bilde av bakveggen inne i ballen med et kamera med makrolinse.

Et vanlig røntgenbilde vil ikke kunne påvise høyt blodtrykk eller diabetes. Jeg har aldri hørt om at det tas røntgenbilde hos vanlige optikere.

mvh

Ja, er nok jeg som uttaler meg feil, var slikt foto som du henviser til. Det var en Interoptik jeg var i og betalte ekstra for dette bilde husker jeg.

Skrevet

mvh

Men, var ikke standard da jeg var på Specsavers for ca. 3 år siden, ikke spørsmål om det engang. Jeg synes det var mye nøyere undersøkelse hos den Interoptik butikken jeg i i fjor sommer enn på både Specsavers og Brilleland.

Gjest Brillers
Skrevet

Men, var ikke standard da jeg var på Specsavers for ca. 3 år siden, ikke spørsmål om det engang. Jeg synes det var mye nøyere undersøkelse hos den Interoptik butikken jeg i i fjor sommer enn på både Specsavers og Brilleland.

Du har rett i at dette ikke var standard på Specsavers for 3 år siden. Min erfaring er også at Interoptik pleier å ha grundige undersøkelser.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...