Gå til innhold

Er dette noe å tenke på eller ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Xanor (alprazolam), har nesten lik profil som (triazolam). Som hette Halcion her i Norge på 1980 tallet.

Dette innsovningsmiddelet ble etter hvert avregistrert bla.pga. upassende oppførsel blant mange pasienter.

Halcion finnes i noen land ennå. Det hadde en meget kort halveringstid.

Xanor har mye lenger halveringstid - og innføring av Xanor Dopot, som virker i 24 timer. Man slipper å ta opp til 4 tabl. om dagen. Kun 1 eller 2 med Depot.

Xanor ble bare skrevet ut til ca. 4000 pasienter i 2011, og en fastlege kan ikke gjøre det. Det må gå igjennom en psykreater.

Til sammenligning: 2011 - Valium, Vival og Stesolid, ble det skrevet ut 128 249 resepter.

Sobril i 2011: 131 918 resepter.

Imovane og Zopiclone i 2011: 306 074 resepter.

Noe å tenke på.

Skrevet

''Xanor ble bare skrevet ut til ca. 4000 pasienter i 2011, og en fastlege kan ikke gjøre det. Det må gå igjennom en psykreater.

Til sammenligning: 2011 - Valium, Vival og Stesolid, ble det skrevet ut 128 249 resepter.

Imovane og Zopiclone i 2011: 306 074 resepter.''

Og det er den nok en grunn til.

Skrevet

''Xanor ble bare skrevet ut til ca. 4000 pasienter i 2011, og en fastlege kan ikke gjøre det. Det må gå igjennom en psykreater.

Imovane og Zopiclone i 2011: 306 074 resepter.''

Og det er den nok en grunn til.

- å grunnen er : ?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

- å grunnen er : ?

Grunnen er at Xanor/alprazolam er ekstremt vanedannende, og at moderate til store doser gjør brukerne primitive og ukritiske.

Ingen ansvarlig lege skriver ut Xanor unntatt i helt ekstreme tilfeller.

Skrevet

Grunnen er at Xanor/alprazolam er ekstremt vanedannende, og at moderate til store doser gjør brukerne primitive og ukritiske.

Ingen ansvarlig lege skriver ut Xanor unntatt i helt ekstreme tilfeller.

Du mener en ansvalig psykriater skriver ut Xanor - deretter tar evn. fastlegen over.

Uansett: det er et benzodiazepin.

Jeg er mer bekymret over den overveldende brukern av SSRI.

Det bli et problem i fremtiden...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du mener en ansvalig psykriater skriver ut Xanor - deretter tar evn. fastlegen over.

Uansett: det er et benzodiazepin.

Jeg er mer bekymret over den overveldende brukern av SSRI.

Det bli et problem i fremtiden...

Der er du og ledende fagfolk og helsemyndigheter uenige.

Skrevet

Hei,

Jeg kjenner ikke de ulike preperatene, men er overrasket over å se hvor lett folk ser ut til å ty til piller og hvor lite det ser ut til å hjelpe.

Det er et tankekors at smertestillende som paracet og ibux selges over en lav sko i butikker, mens ulike "naturmiddel" som stevia og vitamin B17 har vært ulovlig i Norge. Sistnevnte er det ennå.

Personlig har jeg aldri brukt antidepressiva eller andre "tvilsomme" piller, men jeg tar C vitamin og drikker tran regelmessig. Som alle andre møter også jeg motbakker i livet, men jeg har løst det på forskjellige andre måter.

Den største ubalanse i dagens helse foruten et "hinsides" pilleforbruk, er et alt for høyt sukkerfinntak og et for lite og for ensidig fettinntak. Fett er essensielt og "enormt" undervurdert, men det har liten holdbarhet, og er lite "lønnsomt" for "industrien".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...