Gå til innhold

NHD: Å bli psykolog evt psykiatrisk sykepleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ungdom som gjerne kunne tenke seg å bli psykolog eller psykiatrisk psykepleier. Men det studiet er sikkert knalltøft? Eller?

Ville du anbefalt en som selv har opplevd mye vondt å bli det - en har jo tross alt erfaring og kan sette seg inn i andres problemer?

Dette er for øvrig en fysisk og psykisk frisk ungdom.

Skrevet

Embetsstudiet i psykologi er knallhardt å komme inn på. Mange bruker flere år på bare å samle poeng nok, akkurat som til medisin.

I sykepleien er vel psykiatrien en tilleggsutdannelse(?) Så der starter man med sykepleiehøyskolen, tror jeg. Da står jo mange muligheter åpne uansett, og det er langt mindre teoretisk enn psykologien.

Skrevet

Embetsstudiet i psykologi er knallhardt å komme inn på. Mange bruker flere år på bare å samle poeng nok, akkurat som til medisin.

I sykepleien er vel psykiatrien en tilleggsutdannelse(?) Så der starter man med sykepleiehøyskolen, tror jeg. Da står jo mange muligheter åpne uansett, og det er langt mindre teoretisk enn psykologien.

Tusen takk for at du svarte på mitt nok et pinlig og dumt spørsmål, laban - men jeg fant ut at det fikk bare stå til, så hn heller kan se i andre retninger :)

Gjest OtriCare
Skrevet

Tusen takk for at du svarte på mitt nok et pinlig og dumt spørsmål, laban - men jeg fant ut at det fikk bare stå til, så hn heller kan se i andre retninger :)

Men hvis det er psykolog vedkommende vil bli må h*n ikke finne på å bli psykiatrisk sykepleier, eller omvendt også forøvrig. Det er to helt vidt forskjellige ting.

Skrevet

Men hvis det er psykolog vedkommende vil bli må h*n ikke finne på å bli psykiatrisk sykepleier, eller omvendt også forøvrig. Det er to helt vidt forskjellige ting.

Det blir ikke aktuelt uansett :)

Skrevet

"Dette er for øvrig en fysisk og psykisk frisk ungdom."

Dette skulle vel gå bra.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det blir ikke aktuelt uansett :)

Hvorfor blir det ikke aktuelt uansett?

Skrevet

Hvorfor blir det ikke aktuelt uansett?

Fordi hn selv sier det blir for hardt.

Skrevet

Det er vel verken pinlig eller dumt å spørre om det? Men jeg tror nok det finnes bedre yrkesveiledning på nett generelt enn akkurat hva NHD måtte mene om saken, siden han uansett ikke kjenner ungdommen det gjelder.

Jeg har en nær slekning som nettopp har begynt på psykologistudiet. Han brukte bare halvannet år på å komme inn og fikk gjort nyttige ting i mellomtiden. Mange har jo også glede av å ta psykologi som en del av en fagkrets, men da kan man ikke bli praktiserende psykolog.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Fordi hn selv sier det blir for hardt.

Jeg tror det er viktig å ha rette innstillingen, samt at man selvfølgelig også bør være litt realistisk i forhold til egne forutsetninger. Er det en skoleflink ungdom, så er det bare å backe opp :-)

Skrevet

Det er vel verken pinlig eller dumt å spørre om det? Men jeg tror nok det finnes bedre yrkesveiledning på nett generelt enn akkurat hva NHD måtte mene om saken, siden han uansett ikke kjenner ungdommen det gjelder.

Jeg har en nær slekning som nettopp har begynt på psykologistudiet. Han brukte bare halvannet år på å komme inn og fikk gjort nyttige ting i mellomtiden. Mange har jo også glede av å ta psykologi som en del av en fagkrets, men da kan man ikke bli praktiserende psykolog.

Jeg vet han synes jeg stiller dumme spørsmål :)

Jeg tenkte bare at siden han selv har lang erfaring med og jobber med faget, så kjenner han sikkert mange psykologer og kan uttale seg om det er et tøft studie (på generelt grunnlag)

Men jeg er kjempefornøyd med svaret ditt :)

Skrevet

Jeg tror det er viktig å ha rette innstillingen, samt at man selvfølgelig også bør være litt realistisk i forhold til egne forutsetninger. Er det en skoleflink ungdom, så er det bare å backe opp :-)

Det er nettopp realistisk man må være :)

motorPrøysen
Skrevet

Jeg tror de fleste (alle?) profesjonsutdanningene i psykologi i Norge nå er lagt om sånn at det er karakterer fra videregående som teller ved inntak, ikke karakteren i grunnfag, slik det var tidligere. Man må nok ha gode karakterer fra videregående for å komme inn. En alternativ vei er å ta master i psykologi i Norge og så ta en tilleggsutdanning på to år i Danmark; det vil også gi deg tittelen psykolog i Norge.

Det er nok en god del lettere å komme inn på sykepleieutdanningen. Hvis personen er rimelig skoleflink, motivert for studiet og kan jobbe jevnt og disiplinert tror jeg ingen av studiene vil oppleves som "knalltøffe".

Skrevet

Jeg tror de fleste (alle?) profesjonsutdanningene i psykologi i Norge nå er lagt om sånn at det er karakterer fra videregående som teller ved inntak, ikke karakteren i grunnfag, slik det var tidligere. Man må nok ha gode karakterer fra videregående for å komme inn. En alternativ vei er å ta master i psykologi i Norge og så ta en tilleggsutdanning på to år i Danmark; det vil også gi deg tittelen psykolog i Norge.

Det er nok en god del lettere å komme inn på sykepleieutdanningen. Hvis personen er rimelig skoleflink, motivert for studiet og kan jobbe jevnt og disiplinert tror jeg ingen av studiene vil oppleves som "knalltøffe".

''Jeg tror de fleste (alle?) profesjonsutdanningene i psykologi i Norge nå er lagt om sånn at det er karakterer fra videregående som teller ved inntak, ikke karakteren i grunnfag, slik det var tidligere''

I Bergen er det vel fortsatt slik at det er karakterene fra årsenhet i psykologi som er grunnlaget for opptak.

http://www.uib.no/studieprogram/PRPSYK#opptak

motorPrøysen
Skrevet

''Jeg tror de fleste (alle?) profesjonsutdanningene i psykologi i Norge nå er lagt om sånn at det er karakterer fra videregående som teller ved inntak, ikke karakteren i grunnfag, slik det var tidligere''

I Bergen er det vel fortsatt slik at det er karakterene fra årsenhet i psykologi som er grunnlaget for opptak.

http://www.uib.no/studieprogram/PRPSYK#opptak

Bra at i hvert fall ett universitet opprettholder den gamle ordningen, syns jeg.

Skrevet

Bra at i hvert fall ett universitet opprettholder den gamle ordningen, syns jeg.

Jeg synes også det er bra at det finnes en mulighet til å kvalifisere seg for profesjonsstudiet også etter at man er nitten år gammel. Kjenner en som nettopp har kommet inn i Bergen, han har brukt over ett år ekstra på å klare det, og med en så sterk motivasjon tror jeg sannsynligheten for å bli en god psykolog er bra.

Skrevet

Jeg tok psykologi grunnfag ved UiO. Mye å lese, mye å lære og for meg passet det ikke da jeg ble svært provosert av endel forsøk som har blitt gjort i psykologiens tegn opp gjennom historien. Jeg valgte å ta tre år på BI. Det var knalltøft i forhold til psyk. grunnfag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...