Gå til innhold

I alle tider..

Anbefalte innlegg

Skrevet

I alle tider har mennesker villet skille seg ut, ut fra sin rikdom. Det samme holder vi på med i dag.

Vi vil ha noen å se opp til. "kan jeg bli like populær og rik som han/henne".

Ungdommen er spesielt utsatt. Ikke så rart. De er under utvikling. Da er dyre ting viktig for å merkere seg.

Var selv slik i min ungdom på 80-tallet selv.

Spørsmålet er om vi vikler oss inn i en forbruker tendens der de med svak økonomi faller utenfor.

Dette sprer grobunn for depresjon og angst. "du er utenfor" og det er ikke bra for den psykiske helse.

På 1960 og 70-tallet, levde vi i et samfunn som var basert likhet.

I dagens samfunn er likhet et "fremmedord".

Jeg tror i fremtiden blir det mer av psykiske problemer fordi det blir større ulikheter mellom mennesker.

Det er et sernario jeg ikke liker.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Olav Femte

18

• sitronsommerfugl

5

• fineline

4

• frosken

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest saga blott
Skrevet

''Jeg tror i fremtiden blir det mer av psykiske problemer''

Uff håper ikke det, må bli mindre av det.

Skrevet

''Jeg tror i fremtiden blir det mer av psykiske problemer''

Uff håper ikke det, må bli mindre av det.

Det tror ikke jeg. At vi er koblet i et web - bare det er en av faktorene til psykiskiske problemer. De som er utenfor og de som er innenfor..

Gjest saga blott
Skrevet

Det tror ikke jeg. At vi er koblet i et web - bare det er en av faktorene til psykiskiske problemer. De som er utenfor og de som er innenfor..

Synd at folk sliter psykisk, men når du sier det...det er jo ikke så rart.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg tror psykisk helse har veldig lite med materiell rikdom å gjøre. Dette styres av gener og ikke penger.

Skrevet

Jeg tror psykisk helse har veldig lite med materiell rikdom å gjøre. Dette styres av gener og ikke penger.

Gener har en faktor med i spillet vi mennesker spiller...

Skrevet

Mennesker har alltid vært i spill.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Men du er ikke nødt til å plage deg selv med hva andre gjør.

sitronsommerfugl
Skrevet

Jeg mener dagens samfunn er altfor materialistisk. Det er opp til hver enkelt å henge seg på det eller finne sine egne verdier. Det er selvsagt ikke lett for ungdommer, og heller ikke for voksne. Desverre faller endel i luksusfellen fordi de blir blinde for de ekte verdier og tror at de kan bli lykkeligere av materialisme. Folk med nok penger kan også oppleve at de stadig ønsker mer og mer, men når de får det, oppnår de ikke det velbehaget og tilfredsstillelsen de er ute etter. Fordi, de aller fleste i Norge er rike nok til å være lykkelige. Økonomisk rikdom gjør deg ikke lykkelig, men du må ha nok til å forsørge deg og dine. Jeg er derfor ikke helt enig med deg i at det er de som ikke greier henge med på kjøpepresset som vil slite psykisk.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg mener dagens samfunn er altfor materialistisk. Det er opp til hver enkelt å henge seg på det eller finne sine egne verdier. Det er selvsagt ikke lett for ungdommer, og heller ikke for voksne. Desverre faller endel i luksusfellen fordi de blir blinde for de ekte verdier og tror at de kan bli lykkeligere av materialisme. Folk med nok penger kan også oppleve at de stadig ønsker mer og mer, men når de får det, oppnår de ikke det velbehaget og tilfredsstillelsen de er ute etter. Fordi, de aller fleste i Norge er rike nok til å være lykkelige. Økonomisk rikdom gjør deg ikke lykkelig, men du må ha nok til å forsørge deg og dine. Jeg er derfor ikke helt enig med deg i at det er de som ikke greier henge med på kjøpepresset som vil slite psykisk.

''Fordi, de aller fleste i Norge er rike nok til å være lykkelige. Økonomisk rikdom gjør deg ikke lykkelig, men du må ha nok til å forsørge deg og dine''

Enig!

Skrevet

Mye bra her. Men jeg er uenig at de med god økonomi har der verre enn de med lav inntekt. Hvis jeg skjønte deg rett.

F.eks.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3556388.ece

Skrevet

Men du er ikke nødt til å plage deg selv med hva andre gjør.

Sant.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Mye bra her. Men jeg er uenig at de med god økonomi har der verre enn de med lav inntekt. Hvis jeg skjønte deg rett.

F.eks.

''Men jeg er uenig at de med god økonomi har der verre enn de med lav inntekt''

Det var vel ikke det hun sa. Hun sa vel heller at man ikke nødvendigvis blir lykkeligere av og eie mer og mer.

Det jeg tror er at de som har klatret høyt og tjener godt, har en sterkere psyke i utgangspunktet. De hadde i utgangspunktet bedre forutsetninger for å greie seg bra.

Jeg tror fremdeles det har med gener å gjøre.

Skrevet

''Men jeg er uenig at de med god økonomi har der verre enn de med lav inntekt''

Det var vel ikke det hun sa. Hun sa vel heller at man ikke nødvendigvis blir lykkeligere av og eie mer og mer.

Det jeg tror er at de som har klatret høyt og tjener godt, har en sterkere psyke i utgangspunktet. De hadde i utgangspunktet bedre forutsetninger for å greie seg bra.

Jeg tror fremdeles det har med gener å gjøre.

Enig gener og oppdragelse !

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Enig gener og oppdragelse !

Ja og oppdragelse har litt med gener å gjøre det også :-)

Skrevet

Ja og oppdragelse har litt med gener å gjøre det også :-)

Du mener det fletter i hverandre? Muligens..

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Du mener det fletter i hverandre? Muligens..

Jeg mener at de som er født med en god psykisk helse og en normal inteligens helst, har bedre forutsetninger for å gi barna sine en god oppdragelse.

Men man arver jo forskjellige gener fra foreldren. Det kan man se ved å sammeligne en søskenflokk. Likevel tror jeg det er flere mennesker med psykiske problemer i noen familier enn i andre.

Skrevet

Jeg mener at de som er født med en god psykisk helse og en normal inteligens helst, har bedre forutsetninger for å gi barna sine en god oppdragelse.

Men man arver jo forskjellige gener fra foreldren. Det kan man se ved å sammeligne en søskenflokk. Likevel tror jeg det er flere mennesker med psykiske problemer i noen familier enn i andre.

Akkuratt som Nazi-Tyskland sa." Den sterke er best og vil krare seg - uansett."

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Akkuratt som Nazi-Tyskland sa." Den sterke er best og vil krare seg - uansett."

Men for din del vil det hjelpe og gjøre andre valg enn alkoholen. Du har et valg. Det har alle.

sitronsommerfugl
Skrevet

F.eks.

Åja, nei jeg mente ikke at de med god rå har det værre, jeg mente at jeg tror ikke at man er mer utsatt for depresjon og psykisk sykdom med lav inntekt. Men jeg er enig i at det er lettere å havne utenfor i vårt samfunn nå enn tidligere, fordi det er så stort fokus på materiell rikdom og status. Det har noe med at vi må innse at ikke hele Norges befolkning kan bli akademikere, og utdanningssystemet og yrkeslivet må være slik at det inkluderer alle.

Jeg har ikke råd til den nyeste innen teknologiske duppeditter. Men det gjør meg ikke deprimert. Det å være uten arbeid eller venner, det ville gjøre meg deprimert. Dersom jeg skulle havne i sosialt uføre fordi jeg ikke har de rette merkeklærne, dyre møbler eller nyeste telefon så ville vi hatt et stusselig og trist samfunn. Så ille har det vel ikke blitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...