Gå til innhold

I alle tider..

Anbefalte innlegg

sitronsommerfugl
Skrevet

''Men jeg er uenig at de med god økonomi har der verre enn de med lav inntekt''

Det var vel ikke det hun sa. Hun sa vel heller at man ikke nødvendigvis blir lykkeligere av og eie mer og mer.

Det jeg tror er at de som har klatret høyt og tjener godt, har en sterkere psyke i utgangspunktet. De hadde i utgangspunktet bedre forutsetninger for å greie seg bra.

Jeg tror fremdeles det har med gener å gjøre.

Ja det er det jeg mente. også enig med deg i det med at de som har greid å ta seg høy utdanning antageligvis har en god psyke.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Olav Femte

18

• sitronsommerfugl

5

• fineline

4

• frosken

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tror psykisk helse har veldig lite med materiell rikdom å gjøre. Dette styres av gener og ikke penger.

''Jeg tror psykisk helse har veldig lite med materiell rikdom å gjøre.''

Generelt sett så vet man at lav sosial status gir økt risiko for helseproblemer. Sosial ulikhet og helse er et viktig forskningsområde.

sitronsommerfugl
Skrevet

Jeg mener at de som er født med en god psykisk helse og en normal inteligens helst, har bedre forutsetninger for å gi barna sine en god oppdragelse.

Men man arver jo forskjellige gener fra foreldren. Det kan man se ved å sammeligne en søskenflokk. Likevel tror jeg det er flere mennesker med psykiske problemer i noen familier enn i andre.

Det er de første sju leveår at vår selvfølelse dannes og i denne perioden er det jo foreldrene som betyr mest. Men det er ikke så enkelt å sammenligne en søskenflokk og gå utifra at ulikhetene deres kommer av gener. De kommer også fra oppdragelse, for uansett hvor mye vi tror vi oppdrar søsknene likt så finnes det ulikheter. Vanskelig det der med arv og oppvekst, hva er hva. Føler det er et enormt ansvar å gi barna god psykisk helse. Synd at ikke politikerene kan se hvor viktig investering det ville være å ha gode barnehager og skoler, med tanke på den psykiske helsen. Sparing på ressurser i barnehagen og skole kan føre til dyre utgifter i voksenpsykiatrien.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Jeg tror psykisk helse har veldig lite med materiell rikdom å gjøre.''

Generelt sett så vet man at lav sosial status gir økt risiko for helseproblemer. Sosial ulikhet og helse er et viktig forskningsområde.

Nå er det psykisk helse som diskuteres og så var det dette med høna og egget osv.

Skrevet

Ja det er det jeg mente. også enig med deg i det med at de som har greid å ta seg høy utdanning antageligvis har en god psyke.

Ikke nødvendigvis høy utdannelse, men de som har greid å skaffe seg høye stillinger må være psykisk sterke.

For å skaffe seg høy utdannelse må man ha ambisjoner, intellektuelle evner og utholdenhet. Det er mange som svinger psykisk i dagens samfunn.

Skrevet

Nå er det psykisk helse som diskuteres og så var det dette med høna og egget osv.

Det er forsket mye på dette med lav sosial status og sammenhengen med psykiske problemer, kriminalitet osv. Det er en klar statistisk sammenheng.

Skrevet

Ikke nødvendigvis høy utdannelse, men de som har greid å skaffe seg høye stillinger må være psykisk sterke.

For å skaffe seg høy utdannelse må man ha ambisjoner, intellektuelle evner og utholdenhet. Det er mange som svinger psykisk i dagens samfunn.

hvorfor er dårlig mat billigst?

Skrevet

Men for din del vil det hjelpe og gjøre andre valg enn alkoholen. Du har et valg. Det har alle.

Som Helseministeren Støre - som er millardær og Statsministeren som tjener 2,5 mill. i året - trener i normarka og spiser sunn, men dyr mat.

All billig mat er usunn, det må vi så har dårlig råd ta til takke med.

Skrevet

Det er forsket mye på dette med lav sosial status og sammenhengen med psykiske problemer, kriminalitet osv. Det er en klar statistisk sammenheng.

Klart det er riktig.

Skrevet

''Nå er det psykisk helse som diskuteres og så var det dette med høna og egget osv.''

Jeg tror at det kan være viktig å skille mellom ulike psykiske lidelser. Når det gjelder noen så vet man jo at arv spiller en stor rolle, mens det ved andre lidelser er opplagt at "miljøet" har hatt en helt avgjørende rolle.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Som Helseministeren Støre - som er millardær og Statsministeren som tjener 2,5 mill. i året - trener i normarka og spiser sunn, men dyr mat.

All billig mat er usunn, det må vi så har dårlig råd ta til takke med.

Så dyrt som alkohol er, så er jeg ikke enig med deg.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Lav sosial status vil ikke hjelpe i positiv retning, det er jeg enig i. Men hva er det som gjør at noen havner der, mens andre greier seg godt.

Du nevner inteligens og ambisjoner et sted, men hva med utholdenhet? Må man ikke ha god psykisk og stabil helse for å gjennomføre og holde seg der?

Interesant diskusjon forresten:)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Nå ser jeg jo at du nevnte uteholdenhet også.

Skrevet

Lav sosial status vil ikke hjelpe i positiv retning, det er jeg enig i. Men hva er det som gjør at noen havner der, mens andre greier seg godt.

Du nevner inteligens og ambisjoner et sted, men hva med utholdenhet? Må man ikke ha god psykisk og stabil helse for å gjennomføre og holde seg der?

Interesant diskusjon forresten:)

Arv spiller en viktig rolle når det kommer til sosial status. Sosiale muligheter er også viktige. Det skal mye mer til for en person fra lav sosial status å ta doktorgrad og gå inn i akademia enn for en som er født inn i den delen av verden.

Skrevet

Så dyrt som alkohol er, så er jeg ikke enig med deg.

Legger ikke sjul på at jeg drikker for mye, men jeg prøver bare å si at sunn mat er dyrt (som i USA også). Billig mat er billig. Noe feil her.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Arv spiller en viktig rolle når det kommer til sosial status. Sosiale muligheter er også viktige. Det skal mye mer til for en person fra lav sosial status å ta doktorgrad og gå inn i akademia enn for en som er født inn i den delen av verden.

Ja, det er vel det jeg også mener.

Skrevet

Legger ikke sjul på at jeg drikker for mye, men jeg prøver bare å si at sunn mat er dyrt (som i USA også). Billig mat er billig. Noe feil her.

Som i USA, er den levestandaren for fattig 20 år under de med god inntekt.

Jeg har høyskole, men fikk en kronisk sykdom...regner meg som fattig.

Skrevet

Jeg tror psykisk helse har veldig lite med materiell rikdom å gjøre. Dette styres av gener og ikke penger.

Sitter å hører på OZZY nå. Han er 64 år. Vært alkoholiker, brukt alt av narkotiske stoffer. Fikk sparken i Black Sabbath.

Gikk solo - som gikk meget bra. Men han forsatte med rus i stor skala.

Kona - Sharon fikk brystkreft. Fjernet begge brystene. Ozzy har aldri vært syk. Derfor ville engelske leger sjekke hans DNA.

Gjest saga blott
Skrevet

Sitter å hører på OZZY nå. Han er 64 år. Vært alkoholiker, brukt alt av narkotiske stoffer. Fikk sparken i Black Sabbath.

Gikk solo - som gikk meget bra. Men han forsatte med rus i stor skala.

Kona - Sharon fikk brystkreft. Fjernet begge brystene. Ozzy har aldri vært syk. Derfor ville engelske leger sjekke hans DNA.

Denne er jo nydelig, og trist...

http://www.youtube.com/watch?v=RjWWWs4rPd0

Skrevet

hvorfor er dårlig mat billigst?

Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom høy utdannelse og billig mat.

Det koster mer å produsere rene råstoffer enn lage kjemiske forbindelser. Det koster mer å få de rene naturstoffene på markedet enn å bearbeide dem slik at de kan bli solgt når som helst og hvor som helst. Dette er et nokså enkelt spørsmål om produksjon og marked.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...