Gå til innhold

Kritiserte utseende mitt..

Anbefalte innlegg

Gjest har følekser
Skrevet

Min snart 13 år gamle datter sa til meg i går. " Jeg hater det når folk sier til meg at jeg ligner på deg.."

"Du har verldig slapp hud i ansiktet, det bare henger. Fødselsmerke og rynke i panna. Du har slappe pupper og stor mage.."

Jeg fikk "stoppet" henne før hun fikk sagt mer. Sa at jeg ble litt såret og at jeg ikke ville hun skulle fortsette. Jeg sa til henne at man ikke kommenterer andres kropper..

Hva synes dere? Burde jeg bare finne meg i dette?

Gjest har følelser
Skrevet

Jeg vet jo at hun "har rett" jeg begynner å bli eldre og er ikke lenger "all that". Har vel kanskje komplekser for det også derfor var det ikke akkurat godt å høre kommentarene..

Gjest sangsol
Skrevet

En kropp som vitner om å ha båret liv er bare flott. Et ansikt som vitner om erfaring og modenhet, likeså.

Ikke la dette gå inn på deg. Hun er bare barnet, og vet ikke bedre. Hun skjønner ikke at de andre kommenterer skjønnheten du og henne deler.

Hun er i en meget sårbar alder, og hadde kanskje trengt hjelp til å forstå at hun er vakker. At alle mennesker har noe pent ved seg. Hun kan få høre at når folk sier dere er lik, så kan det være at dere har samme vakre munn, pene øyefarge etc. Erfaring og modenhet kan ikke sammenlignes fordi dere er i totalt ulik alder.

Gjest sangsol
Skrevet

Jeg vet jo at hun "har rett" jeg begynner å bli eldre og er ikke lenger "all that". Har vel kanskje komplekser for det også derfor var det ikke akkurat godt å høre kommentarene..

Jeg synes alder er vakkert. :-)

Har alltid likt ansikt som vitner om modenhet. Jeg liker å bli eldre. Liker hver en rynke som dukker opp. Den økte mykheten i kroppen er det litt annerledes med. Jeg ser på andre at de er myke og fine, men når jeg selv blir mykere (rundere) så opplever jeg det som at jeg blir feit. Dette strammes opp med økt trening.

tzatziki1365380058
Skrevet

Hun må jo lære seg at man skal oppføre seg høflig mot folk, og at man ikke skal kommentere andres utseende på en måte som virker sårende. Så det må du "ta" henne på, synes jeg.

Men etter en stund med pubertale jenter i huset, preller slike potensielt sårende utsagn av på meg som vann på gåsa. Barna mine har rett og slett ikke injurierende kraft når de er i den alderen. Jeg vet hjernen deres er under ommøblering, og at frustrasjon de bærer på av en eller annen grunn, stort sett ikke knyttet til ting her hjemme, må ut på et eller annet vis. Og det er jeg og pappan som er de nærmeste - antar at de tør å ta alt ut på oss fordi de er trygge og vet at vi elsker dem uansett.

Vi finner oss mao ikke i hva som helst, men såret, blir jeg ikke. Ler heller litt i skjegget når det står på som verst.

Men vi har ikke de mest utagerende barna heller, altså. Det går nok en grense et eller annet sted, og det er nok også ungdommer som rett og slett er ondskapsfulle og vil såre foreldre. Da skjønner jeg at man blir såret. Det opplever jeg ikke er tilfellet hos oss. Synes heller ikke det virker sånn på datteren din og de hun sa, heller.

Skrevet

Hehe, ikke så pent av henne, kanskje - men jeg hadde ikke blitt særlig såret. Jeg skjønner da naturligvis at de unge synes jeg er rimelig slapp og rynkete - sammenlignet med dem. Men jeg har aldri vært spesielt forfengelig - og vet veldig godt hvor gammel jeg er...

Skrevet

Du skal selvsagt oppdra henne til å ikke si så ufine ting til noen, verken sine nærmeste eller andre. Da må du si fra. Du er moren hennes, det er din jobb å plukke av henne slik uønsket oppførsel. Barn og ungdommer kan være brutalt ærlige, men noen må jo lære dem at det ikke er ok. Det lærer de ikke hvis man bare later som ingenting og lar det passere.

Det er en utfordring å ha barn, du;)

Skrevet

''Jeg hater det når folk sier til meg at jeg ligner på deg..''

Dette er det helt normalt at en 13-årig datter sier til sin mor.

Når det gjelder "begrunnelsen" hun kom med etterpå, er det absolutt på sin plass at du ber henne la være med å si sånt høyt.

Skrevet

Hei,

Nå fokuserte hun bare på det negative.

Har du "stor" mage er det sannsynlig at du også har "kvinnelige former" som de fleste menn liker.

Slike alderstrekk er jo helt vanlig og sier jo ingenting om hverken den egentlige ytre skjønnhet som fint smil og vakre, skinnende øyne.

Om indre skjønnhet sier det jo absolutt ingenting.

Jeg ville fortalt henne dette, fokusert mer på det positive og at hun en dag vil bli veldig stolt av å være lik deg.

Skrevet

Jeg syns du markerte fint at du ikke fant deg i dette ved å stoppe henne, og syns ikke du trenger gjøre mer. Typisk navlebeskuende 13-årings utsagn forøvrig, og jeg syns det er helt greit at de får høre at andre - i likhet med dem selv - heller ikke liker å bli kommentert på en dårlig måte.

Skrevet

Når det kommer fra ens eget 13-årige barn er det ikke noe å bry seg om. :o) Ikke annet enn å gjøre nettopp som du gjorde - å fortelle henne at slikt sier man bare ikke om andre.

Av og til får jeg også høre fra mine at de har vært hos noen og fått servert noe de ikke likte eller noe annet mindre fordelaktig og da spør jeg alltid - "Men du sa det vel ikke til dem?" Det har de ikke gjort da. Så vi er enige om at de kan si det til meg (altså om andre), men at vi ikke sier slikt til andre og det funker fint tror jeg. :o) I alle fall ifølge de tilbakemeldingene jeg får fra andre.

Gjest Hulderen
Skrevet

Du skal forklare henne hva folk mener når de sier at hun ligner deg. Hvis jentungn tror det betyr at folk syns hun har rynker, mage og pupper som en 40-åring, er det ikke rart hun blir lei seg. Hun prøvde antagelig bare å fortelle deg hva hun føler, og så tok du det ille opp fordi du tok det som kritikk av din kropp.

Fortell henne at det er antrekkstrekkene som ligner, at hun er lik deg slik du var som 13-åring. At det er det folk sammenligner. Vær litt raus. Du tåler da (og bør være glad for) at du ikke har kropp som en 13-åring.

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

Jeg er mamma - jeg er gammel (i min tenårings øyne). Jeg forstår at hun ikke vil høre at hun ligner på mamma - mamma ser gammel ut! Såret fordi tenåringen sier dette - nei, ærlig talt! Det må du som mamma tåle!

Gjest been there also
Skrevet

Vi er mange som har opplevd det du beskriver. Da jeg var nyskilt, nedbrutt og langtidssykemeldt fikk jeg høre fra min daværende 13 årige datter at jeg var den ekleste mammaen i hele verden og saftig beskrivelse på hvor ekkel både min personlighet og utseende var. Det var vondt, ubeskrivelig vondt.

De vet å ramme og de gjør det. Jeg følte meg ekkel, motbydelig og mislykket på denne tiden. Det er så ubeskrivelig vondt at se det skjønne lille barnet som alltid har syntes at mamma var best forvandles til et uhyre. Det var også så vanskelig å føle at man aldri ville bli venn med barnet sitt igjen og at hun var bare blitt og ville bli et monster.

Dette forandret seg igjen. Fremdeles krangler vi innimellom, men vi er fort venner igjen. Hun er en flott ung dame som studerer på universitetet, reiser rundt i verden og klarer seg bra;-).

Prøv å huske at det er vondt og vanskelig å bli voksen og da blir det lettere å akseptere med seg selv. Du gjør helt rett i å stoppe henne når hun øser av seg overfor deg.

Gjest oppdragelse viktig
Skrevet

Selvasgt skulle du ikke finne deg i sånt. En 13 åring burde vite at man ikke sier sånt. Men du får tenke at i dette så fikk hun en oppdragelse som var svært viktig. Håper hun har lært og at hun aldri snakker så stygt igjen.

ville også snakket om at det å være pen har ingen fasit. Vi har ulike meninger om hvem vi synes er pene. For meg er gode og varme menneske mye penere enn den mest "perfekte" fotomodell. Ingen har rett til hva jeg skal mene er pent.

Skrevet

Ikke bli lei deg for dette. Hun er nok utrolig hormonell og lar all frustrasjon gå utover deg, fordi hun tror folk mener hun ser "gammel ut". En dag, om hun husker hva hun sa, vil hun skjemmes og bli lei seg over ordene hun serverte sin mor, som hun sikkert forguder og ser veldig opp til innerst inne :-)

mrs_knowitall
Skrevet

Ingen 13-åringer har lyst til å ligne mamma, men de skjønner ikke alltid heller hva som menes med det. Men å vise at du blir lei deg når hun trekker frem alle de trekkene hun ser på som negativt, syns jeg er kjempefint. Det er mye mulig hun mener det, men da er det fint at hun ser at ord kan såre, så tenker hun kanskje over det neste gang?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...