Gå til innhold

Renter og avdrag, hva er lurt å gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg tok opp et lån på 570.000 i 2011, da jeg kjøpte leiligheten.

x-en rådet meg den gangen til å betale kun renter, da leiligheten vil stige mye i verdi her.

Jeg fulgte rådet.

Jeg setter av 2000 kr i måneden på sparekonto.

Andre sier det er lurt å betale på lånet nå når rentene er lave.

Jeg vil ikke ha noe problem med å greie det, men da mister jeg den økonomiske friheten jeg har behov for akkurat nå når jeg gjerne vil leve livet litt i min nye tilværelse.

Hva ville dere ha gjort?

Skrevet

Jeg ville levd livet nå. Du vet ikke før det er for sent. Dvs. jeg anbefaler å ha kontroll på økonomien, men med så lite lån i dagens boligmarked så er det helt greit å la være å betale avdrag.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg ville levd livet nå. Du vet ikke før det er for sent. Dvs. jeg anbefaler å ha kontroll på økonomien, men med så lite lån i dagens boligmarked så er det helt greit å la være å betale avdrag.

Ok, takk for svar :-)

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Jeg ville ha betalt ned mest mulig på lånet. Men det kommer jo an på hvordan du vil takle evt renteøkning, hvor mye boligen er verdt ift lånet osv.

Hva gjør du hvis du feks trenger en bil?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg ville ha betalt ned mest mulig på lånet. Men det kommer jo an på hvordan du vil takle evt renteøkning, hvor mye boligen er verdt ift lånet osv.

Hva gjør du hvis du feks trenger en bil?

''Hva gjør du hvis du feks trenger en bil?''

Jeg beholdt noe av egenkapitalen jeg hadde på sparekontoen og tok heller opp litt større lån. Hvis jeg må ha ny bil, har jeg penger til det.

Skrevet

Jeg hadde nok betalt ut lånet fortest mulig, men jeg synes det er deilig å vite at jeg ikke har noe lån i det hele tatt og så kan jeg heller låne på leiligheten hvis det blir nødvendig.

Skrevet

Du kan jo evt gjøre en mellom ting da. Betale litt nå og da på lånet (feks bestemme deg for hvor mye du vil betale pr år), og så beholde resten til å leve livet. Hvis du har råd til å betale ned litt på lånet, så lønner jo det seg nå som rentene er så lave.

Skrevet

Men spiller det noen rolle om du betaler ned de kronene i mnd eller om du setter dem på en konto du ikke rører? Du får dem jo tilbake den dagen du selger leiligheten allikevel.

Jeg er så gammeldags at jeg ikke liker å ha gjeld så jeg betaler ned lånet mitt.

Skrevet

Men spiller det noen rolle om du betaler ned de kronene i mnd eller om du setter dem på en konto du ikke rører? Du får dem jo tilbake den dagen du selger leiligheten allikevel.

Jeg er så gammeldags at jeg ikke liker å ha gjeld så jeg betaler ned lånet mitt.

Pengene er mer tilgjengelige på konto enn i leiligheten. I tillegg kommer skattefradrag pga. renter. Et lån på en halv million i dagens boligmarked er ikke særlig mye. Jeg har god grunn til å tro at leiligheten er mye dyrere hvis den ligger i Oslo i hvert fall.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg er litt redd for å låse meg. Slik jeg har det nå kan jeg hoppe på helgeturer med venner osv og jeg er litt redd for å miste denne muligheten.

Jeg får sette meg ned å regne på det. For fremtiden er det selvsagt best at jeg betaler ned på lånet nå.

Skrevet

Jeg er litt redd for å låse meg. Slik jeg har det nå kan jeg hoppe på helgeturer med venner osv og jeg er litt redd for å miste denne muligheten.

Jeg får sette meg ned å regne på det. For fremtiden er det selvsagt best at jeg betaler ned på lånet nå.

Det er vel ikke så mange årene man kan betale bare renter, men ikke avdrag? Har en venninne som akkurat har nådd grensa der og har begynt å betale avdrag nå.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det er vel ikke så mange årene man kan betale bare renter, men ikke avdrag? Har en venninne som akkurat har nådd grensa der og har begynt å betale avdrag nå.

Jeg har 5 år. Det blir jo bare å utsette problemene.

Jeg bor i en ganske dyr leilighet i et dyrt strøk og det er et sted hvor det er lite sannsynlig at prisene ikke vil fortsette å stige. Jeg må bo her til minstejenta er ferdig på skolen.

Jeg får mer for pengene andre steder i byen eventuelt utenfor byen og det er det som er planen en gang i fremtiden.

Skrevet

Jeg har valgt å betale ned på lånet selv om jeg selvsagt ville få større økonomisk frihet om jeg kun betalte på rentene..... Jeg liker å se at lånet minker, og jeg liker å vite at jeg har betalt ned såpass mye at jeg kan låne mer penger dersom jeg trenger det senere :)

Om renta blir mye høyere, kan det være at jeg ber om avdragsfritt lån...

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg har valgt å betale ned på lånet selv om jeg selvsagt ville få større økonomisk frihet om jeg kun betalte på rentene..... Jeg liker å se at lånet minker, og jeg liker å vite at jeg har betalt ned såpass mye at jeg kan låne mer penger dersom jeg trenger det senere :)

Om renta blir mye høyere, kan det være at jeg ber om avdragsfritt lån...

''Jeg liker å se at lånet minker, og jeg liker å vite at jeg har betalt ned såpass mye at jeg kan låne mer penger dersom jeg trenger det senere :)''

Det er dette jeg også tenker på.

Skrevet

''Jeg liker å se at lånet minker, og jeg liker å vite at jeg har betalt ned såpass mye at jeg kan låne mer penger dersom jeg trenger det senere :)''

Det er dette jeg også tenker på.

Jeg lånte to mill da jeg ble skilt, og dette lå på grensen til at banken ville fraråde det... Målet mitt var å tilbakebetale såpass mye at jeg igjen kan låne om det skulle trenges. Nå har jeg betalt tilbake ca 200 000 kroner, og det gir meg en viss trygghet å vite at jeg vil kunne få mer i lån nå :)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg lånte to mill da jeg ble skilt, og dette lå på grensen til at banken ville fraråde det... Målet mitt var å tilbakebetale såpass mye at jeg igjen kan låne om det skulle trenges. Nå har jeg betalt tilbake ca 200 000 kroner, og det gir meg en viss trygghet å vite at jeg vil kunne få mer i lån nå :)

Ups, jeg tør ikke å sitte med så mye i lån, men jeg vet jeg kunne ha lånt mye mer enn det jeg har gjort. Det er vel 3 ganger inntekten man kan låne, så jeg har mye å gå på, men vil helst slippe. Nå var jeg heldig og hadde en del egenkapital , men leiligheten er liten. Det går, men ikke et blivende sted på sikt.

Skrevet

Ups, jeg tør ikke å sitte med så mye i lån, men jeg vet jeg kunne ha lånt mye mer enn det jeg har gjort. Det er vel 3 ganger inntekten man kan låne, så jeg har mye å gå på, men vil helst slippe. Nå var jeg heldig og hadde en del egenkapital , men leiligheten er liten. Det går, men ikke et blivende sted på sikt.

Det beste er jo å kunne låne minst mulig;)

For min del var det ganske viktig å få beholde huset for barnas skyld... Vi bor slik til at huset og tomta blir ganske personlig... Vet at barna ville tatt det hardt om vi måtte flyttet herfra, så jeg ville gjøre alt jeg kunne for at de skulle slippe det midt oppi sorgen over at mamma og pappa ble skilt... På sikt kan det evt være vi selger huset, men inntil videre blir vi er vi er :) Her trives vi godt alle fire :)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Med Boligkreditt i Danske bank får du i poste og sekk: Mest økonomisk og full frihet.

Andre banker har noe tilsvarende.

http://www.danskebank.no/nb-no/privat/laan/boliglaan/pages/boligkreditt.aspx

Det ser veldig kjekt ut dette, men det å skifte bank sitter også langt inne. Jeg bruker banken fra hjembygda jeg opprinnelig kommer i fra og det har vært praktisk at de vet hvem jeg er når jeg ringer.

Men jeg kan ringe dem og høre om de har en lignende ordning.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det beste er jo å kunne låne minst mulig;)

For min del var det ganske viktig å få beholde huset for barnas skyld... Vi bor slik til at huset og tomta blir ganske personlig... Vet at barna ville tatt det hardt om vi måtte flyttet herfra, så jeg ville gjøre alt jeg kunne for at de skulle slippe det midt oppi sorgen over at mamma og pappa ble skilt... På sikt kan det evt være vi selger huset, men inntil videre blir vi er vi er :) Her trives vi godt alle fire :)

Jeg forstår godt at du gjorde hva du kunne for å beholde huset :-) Absolutt det beste for ungene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...