Gå til innhold

Renter og avdrag, hva er lurt å gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår godt at du gjorde hva du kunne for å beholde huset :-) Absolutt det beste for ungene.

Sant det :)

Skrevet

Litt på side: Vet ikke om du jobber i det private, men om du ikke gjør det bør du søke lån hos Statens Pensjonskasse :)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Litt på side: Vet ikke om du jobber i det private, men om du ikke gjør det bør du søke lån hos Statens Pensjonskasse :)

Statens pensjonskasse?

Skrevet

Jeg har økonomi til det så jeg betaler ca 7000 kroner/mnd mere enn det jeg må på huslånet. Det monner bra nå når renta er lav.

Jeg har aldri forstått hvorfor lån er "bra". Joda, det er en del fradrag, men pengene skal betales tilbake uansett. Sannheten om evig lave renter tror jeg ikke en pøkk på.

Skrevet

Jeg har økonomi til det så jeg betaler ca 7000 kroner/mnd mere enn det jeg må på huslånet. Det monner bra nå når renta er lav.

Jeg har aldri forstått hvorfor lån er "bra". Joda, det er en del fradrag, men pengene skal betales tilbake uansett. Sannheten om evig lave renter tror jeg ikke en pøkk på.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Sant det :)

Da har jeg tenkt litt og funnet ut at jeg må begynne å betale avdrag nå. Dette fordi jeg nå kommer til å få farsbidrag og en barnetrygd ekstra. Om noen år mister jeg jo dette og da kan det blir vanskeligere. Ingen vits i å utsette. Skal forhøre meg om det er mulig å få til en slik ordning som GPn foreslår når de er ferdig med møtet sitt i banken.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ja, da har jeg hørt på flertallet her. Jeg har snakket med banken. Begynner å betale avdrag nå og reduserer heller sparingen med fast trekk fra 2000 til 1000 kr måneden, så kan jeg heller overføre mer penger til sparekontoen når det passer meg.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg hadde nok betalt ut lånet fortest mulig, men jeg synes det er deilig å vite at jeg ikke har noe lån i det hele tatt og så kan jeg heller låne på leiligheten hvis det blir nødvendig.

Har bestemt meg for å gjøre det nå. Har allerede snakket med banken. Jeg tror det er lurt å gjøre det nå mens jeg fremdeles har farsbidrag og en barnetrygd ekstra. Reduserte sparebeløpet litt og kan heller sette inn ekstra på sparekontoen når økonomien tillater det.

Og når jeg tenker etter bruker jeg en del penger på småting som er helt undøvendige og som det blir en stor sum ut av når en begynner å regne etter.

Tror jeg har gjort det rette nå:-) Ingen grunn til å høre på x-en. Han er en gambler og har hatt mye flax. Jeg foretrekker trygghet.

Skrevet

Har bestemt meg for å gjøre det nå. Har allerede snakket med banken. Jeg tror det er lurt å gjøre det nå mens jeg fremdeles har farsbidrag og en barnetrygd ekstra. Reduserte sparebeløpet litt og kan heller sette inn ekstra på sparekontoen når økonomien tillater det.

Og når jeg tenker etter bruker jeg en del penger på småting som er helt undøvendige og som det blir en stor sum ut av når en begynner å regne etter.

Tror jeg har gjort det rette nå:-) Ingen grunn til å høre på x-en. Han er en gambler og har hatt mye flax. Jeg foretrekker trygghet.

Da jeg tok opp siste boliglån så passet jeg på at nedbetalingen var ferdig når minstemann ble 18 siden jeg da mister både barnetillegg på trygd og barnetrygd på ham.

Skrevet

Pengene skal betales tilbake, men ikke nødvendigvis som avdrag. De kan også betales tilbake etter salg av eiendommen.

Skrevet

Ja, da har jeg hørt på flertallet her. Jeg har snakket med banken. Begynner å betale avdrag nå og reduserer heller sparingen med fast trekk fra 2000 til 1000 kr måneden, så kan jeg heller overføre mer penger til sparekontoen når det passer meg.

Høres lurt ut. Med et så lite lån kan du uansett øke det om du skulle få behov for penger senere, og du kan sikkert framforhandle et fleksilån med banken også (selv om det er noe dyrere).

Skrevet

''Jeg har aldri forstått hvorfor lån er "bra". Joda, det er en del fradrag, men pengene skal betales tilbake uansett. Sannheten om evig lave renter tror jeg ikke en pøkk på.''

Enig. Jeg nedbetale hele boliglånet for noen år siden, og det er veldig deilig å bo tilnærmet gratis, og slippe å bekymre seg for renteoppgang.

Skrevet

Da har jeg tenkt litt og funnet ut at jeg må begynne å betale avdrag nå. Dette fordi jeg nå kommer til å få farsbidrag og en barnetrygd ekstra. Om noen år mister jeg jo dette og da kan det blir vanskeligere. Ingen vits i å utsette. Skal forhøre meg om det er mulig å få til en slik ordning som GPn foreslår når de er ferdig med møtet sitt i banken.

Tror du gjør lurt i dette :)

Skrevet

Skattefradraget er ikke høyt nok til at det er mer lønnsomt å spare enn å betale ned på lån.

Så om du har bygd opp en grei krisekapital, kan det være lurt å få lånet til å krympe bare litte gran.

mvh

Skrevet

Pengene skal betales tilbake, men ikke nødvendigvis som avdrag. De kan også betales tilbake etter salg av eiendommen.

Hvor skal man bo etter salg av eiendommen?

Hva når boligbobla sprekker?

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...