Gå til innhold

Jeg vil dusje i fred

Anbefalte innlegg

Sånn var det sikkert mange steder, men ikke hos oss tror jeg - og jeg burde vite siden jeg var den minste og seigeste av flyplassene ;-) Tror jeg var 16 før jeg fikk mensen og husker at jeg løy på meg å måtte dusje tidligere fordi det betydde "har mensen", hehe. Men jeg skulket ikke, "glemte" ikke gymtøy, og det tror jeg ikke de med store pupper gjorde heller. Men huff, pubertet kan være brutale saker ja.

Bluferdighet behøver ikke ha så veldig mye med om man ligger før eller etter skjema.

For noen var tvangsdusjingen et mareritt som blant annet førte til glemt gymtøy og annet skoft. Men de som hadde det slik annonserte det neppe.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

7

• flisa

6

• PieLill

6

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Så gymlæreren ville ikke ta av gymtimen for at de skulle ha tid til å dusje? Og de andre lærerne ville ikke ta av sine timer?

Der må jeg gi de andre lærerne rett. Skal det dusjes etter gymmen, må dette tas av gymtimen ikke de andre timene. Var dusjingen så viktig, måtte gymlæreren skape tid til dette.

mvh

Ja, jeg er enig i det. Tror kanskje dagens 8.-klassinger diller mer i garderoben enn hun er vant til fra gamle dager - hun har hatt ungdomsskolegym i maaange år.

Bluferdighet behøver ikke ha så veldig mye med om man ligger før eller etter skjema.

For noen var tvangsdusjingen et mareritt som blant annet førte til glemt gymtøy og annet skoft. Men de som hadde det slik annonserte det neppe.

mvh

Du siterte avsnittet om "flyplass" og "puppeguri", så det var naturlig å anta at det var dette du kommenterte.

Klart bluferdighet er uavhengig kropp, man kan jo henge seg opp i føflekker, rare tånegler, hudfarge, lengde på ditt og datt og i grunnen ALT som er unikt for hver person. Da jr gikk på barneskolen var det valgfritt å dusje etter gym, og som mor var jeg en av dem som mente at dette var feil strategi fra skolens side på foreldremøtet. Jeg mner man heller skal jobbe for å trygge unger på at DERES kropp er verdifull, fin, et nyttig verktøy både til å nyte, leke og leve, og at det ALLTID er feil og frekt å vurdere og kommentere andres. Jeg vet at det ikke er gjort på 1-2-3 altså, men mener det er falitt å gi opp.

Du siterte avsnittet om "flyplass" og "puppeguri", så det var naturlig å anta at det var dette du kommenterte.

Klart bluferdighet er uavhengig kropp, man kan jo henge seg opp i føflekker, rare tånegler, hudfarge, lengde på ditt og datt og i grunnen ALT som er unikt for hver person. Da jr gikk på barneskolen var det valgfritt å dusje etter gym, og som mor var jeg en av dem som mente at dette var feil strategi fra skolens side på foreldremøtet. Jeg mner man heller skal jobbe for å trygge unger på at DERES kropp er verdifull, fin, et nyttig verktøy både til å nyte, leke og leve, og at det ALLTID er feil og frekt å vurdere og kommentere andres. Jeg vet at det ikke er gjort på 1-2-3 altså, men mener det er falitt å gi opp.

Jeg måtte spørre snart-12 åringen min om hvordan dette funket i hennes klasse (etter disse milelange trådene). Jeg spurte: "Dusjer alle jentene i klassen uten tøy etter gymmen?"

Hun svarte da: "Ja selvfølgelig, vi har jo kjent hverandre i så mange år!"

Jeg ble veldlig letta - synes dette er riktig av skolen - å gjøre barna så trygge på seg selv, at de føler det som ok å dusje sammen. Jenta mi synes nok kroppen vokser litt raskere enn hun selv ønsker for tida, og synes kanskje det med kropp er litt vanskelig, men det var i alle fall greit å høre at det funker fint i klassesammenheng.

Jeg måtte spørre snart-12 åringen min om hvordan dette funket i hennes klasse (etter disse milelange trådene). Jeg spurte: "Dusjer alle jentene i klassen uten tøy etter gymmen?"

Hun svarte da: "Ja selvfølgelig, vi har jo kjent hverandre i så mange år!"

Jeg ble veldlig letta - synes dette er riktig av skolen - å gjøre barna så trygge på seg selv, at de føler det som ok å dusje sammen. Jenta mi synes nok kroppen vokser litt raskere enn hun selv ønsker for tida, og synes kanskje det med kropp er litt vanskelig, men det var i alle fall greit å høre at det funker fint i klassesammenheng.

Hos oss kom utspillet fra en der storesøster hadde spiseforstyrrelser, og desto viktigere å ta tak i etter min mening. Jeg fortalte jr om hvordan dette hadde vært da jeg var like gammel, og at noen av guttene kom løpende for å prøve å se jentene (og da sikkert de med pupper;). Jeg fortalte om hvodan det var å være flyplass når alle andre begynte å få pupper, og at de med pupper sikkert hadde følt det samme som meg da ingen andre hadde pupper. Jeg gjorde det klart at jeg ALDRI ville ha en telefon fra skolen om at han hadde vært en av disse guttene - og den telefonen tror jeg ingen av de andre guttemødrene/ fedrene fikk heller. Takk og lov. Men enig, kropp må snakkes om og ikke forties.

Bluferdighet behøver ikke ha noe med skavanker å gjøre i det hele tatt. Bare rett og slett bluferdighet. At man opplever sin nakne kropp som for privat til å vise frem for så mange. At man ønsker å sette grenser.

Det behøver heller ikke handle om skam. Du skammer deg vel ikke over å gå på do selv om du lukker dodøren.

Når barn og ungdommer tvinges over grensene for sin bluferdighet kan det skape mye skam.

mvh

Annonse

Bluferdighet behøver ikke ha noe med skavanker å gjøre i det hele tatt. Bare rett og slett bluferdighet. At man opplever sin nakne kropp som for privat til å vise frem for så mange. At man ønsker å sette grenser.

Det behøver heller ikke handle om skam. Du skammer deg vel ikke over å gå på do selv om du lukker dodøren.

Når barn og ungdommer tvinges over grensene for sin bluferdighet kan det skape mye skam.

mvh

Klart man være bluferdig uten at det har med "skavanker" å gjøre, man kan jo være bluferdig MED klær også. Nå snakker vi imidlertid om dusjing, og derfor trekker jeg fram momenter som gjerne hyppigere er tilfelle da, og i forhold til "skavanker" er poenget mitt at disse "skavankene" gjerne (som regel?) er en variasjon innenfor normalen - noe bare en selv tenker på som "rart", "annerledes" eller "uønsket". Det er derfor jeg tror det er lurt å snakke om dette, slik at de unge blir bevisst at også andre klassekamerater tenker som dem. For mange (og da ikke de som er mer grunnleggende bluferdige) kan åpenhet bidra til at kropp ikke blir så skummelt.

tzatziki1365380058

Jeg dusjer i offentlighet uten at det plager meg veldig, men det er ikke sånn at jeg IKKE tenker på at jeg står kliss naken foran en gjeng fremmede, for å si det sånn.

Så, selv om jeg egentlig synes det forteller noe kjipt om forhold til kropp og samfunnsutvikling generelt, så ønsker nok også jeg meg mer skjerming på offentlige bad.

Her vi bor, skal det bygges ny ungdomsskole. Kanskje et inspill til byggeplanene der :)

Tenker ikke slik jeg.

Setter shampoo i håret, tar sepe og seper inn hele kroppen. Så bruker jeg meget god tid på å skylle vekk såpa (siden jeg har sensitiv hud, og vil klø om det er såperester).

Ærlig talt- det er jo damegarderobe. For de fleste damer, er damekropper ikke særlig interessante. Og dessuten er mange sjenert og mer enn nok opptatt med å selv få dusjet/vasket seg ferdig.

Hmm - tenkte mer på den posisjonen man har i "bygda" :) å søke lån hos ei som har sett hengepuppa dine, liker jeg ikke - haha

Hmm - tenkte mer på den posisjonen man har i "bygda" :) å søke lån hos ei som har sett hengepuppa dine, liker jeg ikke - haha

''Hmm - tenkte mer på den posisjonen man har i "bygda" :) å søke lån hos ei som har sett hengepuppa dine, liker jeg ikke - haha''

Jeg har vært på både gu og brystundersøkelser og opplevd at pleiere og/eller leger sier: "Å, du jobber på xxx du, det er der jeg har sett deg!" *sukk* Det er noen steder man ikke er så interessert i at andre skal gjenkjenne en altså... Kan de ikke bare holde kjeft og gjøre jobben sin?!

Gjest sangsol

Ja, den skjønner jeg. :)

Ville ikke likt å dusje naken sammen med kollegaer eller familie.

Men venner og ukjente i offentlig dusj etter basseng, er helt uproblematisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...