Gå til innhold

Hva gjør dere som ikke er i studier/jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere som ikke er i studier og jobb? Finnes det noe tilbud for oss som er sykemeldte eller er på uføretrygd/attføring, annet enn praksisplass, dagsenter og aktiv på dagtid?

Videoannonse
Annonse
Gjest saga blott
Skrevet

Det spørs hvor du bor, her er det ingenting så jeg gjør ingenting. Veldig kjedelig.

Skrevet

Har ikke peiling. Jeg prøver å komme meg opp av senga å få vasket meg selv, lage mat og hjelpe noen i familien. Da er jeg så sliten at jeg ikke har overskudd til noe annet. Jeg må prioritere sterkt hva jeg skal bruke mitt lille overskudd på.

Vet det er populært å sitte i timesvis på kafe og slarve her hvor jeg bor, den dagen jeg greier det skal jeg heller ta meg en kontorjobb.

Skrevet

Hvis man har så mye energi kan man vel jobbe?

Ikke for å være frekk altså. Men orker man en masse aktiviteter på dagtid, så kan man vel orke en jobb?

Dette er overhodet ikke ment frekt, men min oppriktige mening.

Gjest saga blott
Skrevet

Har ikke peiling. Jeg prøver å komme meg opp av senga å få vasket meg selv, lage mat og hjelpe noen i familien. Da er jeg så sliten at jeg ikke har overskudd til noe annet. Jeg må prioritere sterkt hva jeg skal bruke mitt lille overskudd på.

Vet det er populært å sitte i timesvis på kafe og slarve her hvor jeg bor, den dagen jeg greier det skal jeg heller ta meg en kontorjobb.

Er det kroppen din som ikke vil fungere?

Gjest saga blott
Skrevet

Ikke for å være frekk altså. Men orker man en masse aktiviteter på dagtid, så kan man vel orke en jobb?

Men det var litt frekt fordet. Skal folk bare sitte å råtne, se livet rulle forbi?

Sitte i en stol å glo i veggen?

Nei, det er jævlig dårlig livskvalitet!

Skrevet

Noen ganger har jeg så mye energi at jeg kan gjøre hva som helst. Men for det meste må jeg dra meg selv etter nakkeskinnet for å få gjort noe.

Skrevet

Har du sjekket ut nærmeste frivillighetssentral?

Skrevet

Er det kroppen din som ikke vil fungere?

Ja, det er noe galt hele tiden. Virker som om jeg ramler sammen og må bare legge meg. I tillegg får jeg alle mulige slags virus som går rundt omkring. Gjør jeg for mye blir jeg garantert syk.

Da jeg var i jobb følte jeg at noen fulgte med meg hele tiden slik at alt måtte være perfekt. Trodde sjefen hadde satt opp kamera i et av rommene jeg oppholdt meg.

Nå er det fortsatt noe der, noe jeg ikke kan definere, men det hindrer meg mye i hverdagen. Vet ikke om alle andre også har det sånn?

Skrevet

Ja hvis du orker masse aktiviteter hver eneste dag så kan du muligens jobbe, men nå var det ikke det som tråden handlet om. Derfor var din kommentar frekk.

Hvis du er i en jobb forventes det at du yter noe. Hvis du drar til et dagsenter eller ut for å være sammen med noen så er det noe annet. Det er forskjell på å ha alle pliktene som følger med en jobb og frivillige aktiviteter.

Det er ikke særlig lurt av de som ikke kan jobbe å stenge seg inne. Det er rett og slett farlig, og slike kommentarer som at hvis du greier ditt og datt så kan du jobbe er fordomsfulle og farlige.

Gjest saga blott
Skrevet

Ja, det er noe galt hele tiden. Virker som om jeg ramler sammen og må bare legge meg. I tillegg får jeg alle mulige slags virus som går rundt omkring. Gjør jeg for mye blir jeg garantert syk.

Da jeg var i jobb følte jeg at noen fulgte med meg hele tiden slik at alt måtte være perfekt. Trodde sjefen hadde satt opp kamera i et av rommene jeg oppholdt meg.

Nå er det fortsatt noe der, noe jeg ikke kan definere, men det hindrer meg mye i hverdagen. Vet ikke om alle andre også har det sånn?

Så slitsomt!

Tror ikke alle andre har det sånn. De er ikke lykkelige men de klarer seg.

Skrevet

Så slitsomt!

Tror ikke alle andre har det sånn. De er ikke lykkelige men de klarer seg.

Jeg skulle så gjerne hatt en bedre livskvalitet, så bra at jeg kunne jobbe. Men det går ikke, jeg greier aldri å møte opp til riktig tid. Hvem vil ha en som kanskje kan arbeide en halv dag iblant? Jeg greier jo ikke å holde orden på meg selv og huset engang. Vet ikke sist jeg besøkte ei venninne.

Gjest saga blott
Skrevet

Jeg skulle så gjerne hatt en bedre livskvalitet, så bra at jeg kunne jobbe. Men det går ikke, jeg greier aldri å møte opp til riktig tid. Hvem vil ha en som kanskje kan arbeide en halv dag iblant? Jeg greier jo ikke å holde orden på meg selv og huset engang. Vet ikke sist jeg besøkte ei venninne.

Forstår jeg godt.

Skrevet

Jeg orker ikke så mye, surrer mest hjemme, sover og diller på PCen. Leiligheten er lettstelt, så jeg bruker ikke mye tid på renhold ol. Klarer av og til å lese litt i en bok eller se litt på en film. Dusjer når jeg skal ut. Jeg deltar innimellom på foredrag og seminarer, feks har Litteraturhuset ofte arrangementer om diverse samfunnsspørsmål. Jeg er medlem i Autismeforeningen, ADHD Norge, Mental Helse og OCD-foreningen som arrangerer treff og diverse, samt i to samtalegrupper for voksne med Asperger. Dessuten sporadiske kafebesøk med venner, og psykologtime annenhver uke.

Etter nyttårsfeiringen - sammenkomst med 6-8 andre personer i seks timer - var jeg utslitt (ikke sengeliggende, men sosialt overstimulert) i to uker.

Gjest Hulderen
Skrevet

Problemet er vel at de ikke klarer å gjøre aktiviteter hver dag. Men klarer de å gjøre noe et par ganger i uka eller et par ganger i måneden, så vil det gi øket livskvalitet.

Skrevet

Ja hvis du orker masse aktiviteter hver eneste dag så kan du muligens jobbe, men nå var det ikke det som tråden handlet om. Derfor var din kommentar frekk.

Hvis du er i en jobb forventes det at du yter noe. Hvis du drar til et dagsenter eller ut for å være sammen med noen så er det noe annet. Det er forskjell på å ha alle pliktene som følger med en jobb og frivillige aktiviteter.

Det er ikke særlig lurt av de som ikke kan jobbe å stenge seg inne. Det er rett og slett farlig, og slike kommentarer som at hvis du greier ditt og datt så kan du jobbe er fordomsfulle og farlige.

Ser att man reagerer i verste mening ja. Men jeg står for det jeg sier. Jeg har jobbet innimellem uføretrygd når jeg har vært velfungerende. Ser ikke forskjellen på å ha en enkel deltidsjobb i feks en detaljhandel el som noe mere krevende enn ett dagsenter o.l.

Skrevet

Jeg har da selv møtt fordommer fordi jeg er uføretrygdet, men hva er frekt med å foreslå en lett jobb?

Skrevet

er uføretrygdet og kjeder meg ihjel etter en manisk psykose jeg hadde (før kjedet jeg meg aldri selv om jeg ikke jobbet eller gikk skole). får nesten lyst til å ta livet av meg for jeg kjeder meg sånn. får hjerneskvis av ingenting også så fatter ikke hva jeg skulle klart.

Skrevet

Så var det det å finne en velvillig arbeidsgiver uten fordommer da.

Skrevet

Ser att man reagerer i verste mening ja. Men jeg står for det jeg sier. Jeg har jobbet innimellem uføretrygd når jeg har vært velfungerende. Ser ikke forskjellen på å ha en enkel deltidsjobb i feks en detaljhandel el som noe mere krevende enn ett dagsenter o.l.

Jeg oppfattet ikke din kommentar som negativ, men det med en liten jobb handler jo også om hvorvidt noen vil gi deg en slik jobb. Det er dessverre vanskelig for de som ikke fungerer stabilt å få slike jobber.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...