Gå til innhold

Jage bort mørket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er voldsomt mørkredd og utfra mørket føler jeg det er noe der som er farlig. Hvordan kan jeg tenke dette bort?

Gjest saga blott
Skrevet

Få beroligende?

Mørket kommer hver forbanna natt.

Skrevet

Få beroligende?

Ja, men her kommer mørket når det ikke er natt. Det er noe der som tar over meg, noe som overvåker meg. Jeg tørr nesten ikke å legge meg om kvelden, tørr ikke lukke øynene.

Gjest saga blott
Skrevet

Ja, men her kommer mørket når det ikke er natt. Det er noe der som tar over meg, noe som overvåker meg. Jeg tørr nesten ikke å legge meg om kvelden, tørr ikke lukke øynene.

Da hjelper det med beroligende, du blir mer likegyldig da. Men synes du har slitt med dette lenge nå, skulle du ikke få hjelp?

Gjest sangsol
Skrevet

Mørkeredd? Ja, det har jeg vært når jeg tenker meg om. Det har gått over. Eller ikke helt... dersom jeg tenker for mye når det er mørkt, kan jeg bli redd.

Det som fungerer for meg er å heller tenke på noe hyggelig. Fint å sitte inne når det er mørkt ute. Fint å legge seg i kjølig rom for å sove. Deilig å ha varmeflaske med seg. Mykt og godt teppe. osv osv. Dvs jeg tenker på alt det fine- og det okkuperer hodet. Det er _lenge_ siden jeg har kjent redselen.

Gjest Zyprexus
Skrevet

Få beroligende?

Om du tenker på beroligende medisiner så er det det dårligeste forslaget jeg har hørt. Det løser ikke problemet, det gjør bare at det blir borte litt. Skal han bruke beroligende livet ut når han må ut i mørket?

Nei, her er det eksponeringsterapi eller annen terapi som gjelder. Må lære seg å takle det, å ikke unngå det. Få kroppen til å skjønne at det ikke er noe farlig med det. Kan være tøft, men det er ikke umulig!

Skrevet

Da hjelper det med beroligende, du blir mer likegyldig da. Men synes du har slitt med dette lenge nå, skulle du ikke få hjelp?

Jeg får hjelp, kan bare ikke gå mere opp i dose på ap enn jeg har nå, da får jeg rykninger. Jeg er sint på denne sykdommen, noe dritt.

Gjest saga blott
Skrevet

Om du tenker på beroligende medisiner så er det det dårligeste forslaget jeg har hørt. Det løser ikke problemet, det gjør bare at det blir borte litt. Skal han bruke beroligende livet ut når han må ut i mørket?

Nei, her er det eksponeringsterapi eller annen terapi som gjelder. Må lære seg å takle det, å ikke unngå det. Få kroppen til å skjønne at det ikke er noe farlig med det. Kan være tøft, men det er ikke umulig!

Hjelper det å eksponere seg når hun er grensepsykotisk og?

Gjest saga blott
Skrevet

Jeg får hjelp, kan bare ikke gå mere opp i dose på ap enn jeg har nå, da får jeg rykninger. Jeg er sint på denne sykdommen, noe dritt.

Hva med å skifte medisin?

Gjest Zyprexus
Skrevet

Hjelper det å eksponere seg når hun er grensepsykotisk og?

Det vet jeg ikke, men hun skrev ikke noe om at hun var det?

Uansett, om det er en psykoselidelse i tillegg er det riktig å behandle og medisinere denne. Ikke bare pøse på med beroligende, det er ikke bra i lengden.

Skrevet

Hei,

Lommelykt og annet lys fungerer vel bra for å jage bort mørket?

For lettvint..?

Jeg er livredd hoggorm/ slanger, så ser jeg en hoggorm, så flykter jeg.

Andre er redd for mus, torden, mørke osv

Gjest saga blott
Skrevet

Det vet jeg ikke, men hun skrev ikke noe om at hun var det?

Uansett, om det er en psykoselidelse i tillegg er det riktig å behandle og medisinere denne. Ikke bare pøse på med beroligende, det er ikke bra i lengden.

Ok, beklager.

Skrevet

Hva med å skifte medisin?

Det blir vel til det, må bare vente litt til. Må ha litt mere stabile forhold irundt meg før jeg tørr å endre på noe. Siden jeg er syk med denne medisinen (bruker vel ikke nok), så regner jeg med at jeg kan bli enda mere ustabil ved medisinbytte. Men det blir, det blir :-).

Gjest saga blott
Skrevet

Det blir vel til det, må bare vente litt til. Må ha litt mere stabile forhold irundt meg før jeg tørr å endre på noe. Siden jeg er syk med denne medisinen (bruker vel ikke nok), så regner jeg med at jeg kan bli enda mere ustabil ved medisinbytte. Men det blir, det blir :-).

''så regner jeg med at jeg kan bli enda mere ustabil ved medisinbytte.''

Tror du det?

Jeg tror jeg skal få nye medisiner, tror du jeg blir dårlig da? Virker ikke medisiner med en gang da? Blir skremt nå, føler meg elendig så de må virke fort.

Skrevet

''så regner jeg med at jeg kan bli enda mere ustabil ved medisinbytte.''

Tror du det?

Jeg tror jeg skal få nye medisiner, tror du jeg blir dårlig da? Virker ikke medisiner med en gang da? Blir skremt nå, føler meg elendig så de må virke fort.

Ja, de virker sikkert raskt på deg. Vi har jo sikkert forskjellige diagnoser. Jeg sliter med en del ting som jeg ikke kan fortelle her. Ønsker deg lykke til med den nye medisinen :-)

Skrevet

Jeg har hatt det sånn jeg også.

Eksponering slik Zyprexus beskriver er det som har funka for meg.

Skrevet

Jeg har hatt det sånn jeg også.

Eksponering slik Zyprexus beskriver er det som har funka for meg.

For meg blir det bare verre med eksponering, jeg ser sorte skygger og møter personer fra en annen verden når jeg får det sånn. Jeg må ha mere medisiner, vet det. Egentlig dumt å skrive sånne innlegg når jeg egentlig har svaret selv, men takk for at du svarte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...