Gå til innhold

Ang lurt å gifte seg om man får barn

Anbefalte innlegg

Takk for alle svarene jeg fikk etter mitt forrige innlegg rundt dette temaet.

Jeg har nå diskutert dette med min venninne nok en gang og hun (som forøvrig er sosionom) la det fram ganske tydelig og greit:

SAMBOERE:

Når foreldre er samboere, og dersom den ene av foreldrene dør, er det barna som arver. Dersom det er skrevet et gyldig testamente, kan samboeren arve 1/3 av den avdødes formue. Resten skal gå til arv til barna. Denne arven tar myndighetene seg av til barna er myndige.

Dette kan en ikke skrive seg bort fra ved testamente og kontrakter.

Dette kan medføre at den gjenlevende må flytte ut av hjemmet med barna, og den gjenlevende får mye dårligere råd til å skaffe familien en brukbar bolig. Barna mister en foreldre samtidig som de mister hjemmet, og de blir fattigere.

EKTESKAP:

Gjennom ekteskapsloven har en gjenlevende partner rett til å "sitte i uskiftet bo!". Dvs at stort sett kan alt forbli som før fram til den gjenlevende også dør, eller gifter seg på ny. De har arverett til hverandre

Slik sett trygger ekteskapsloven foreldre og barn ved den enes død. Dette er veldig viktig med tanke på barna.

Når en gifter seg kan en ha særeie/ ekteskapspakter som styrer hvem som eier hva. Det vanligste er vanlig felleseie.

SAMBOERE:

Samboere har ingen automatisk arverett etter hverandre, men kan testamentere til hverandre. Dersom de har barn, kan de aldri testamentere vekk det som kalles pliktdelsarven som barna har rett på først.

Jeg er med andre ord ikke lengre i tvil om hva jeg skal gjøre ;)

Fortsetter under...

Annonse

Hyggelig med giftemål, men venninnen din har nok feilinformert deg her. Samboere har samme rettigheter som gifte, men der gifte signerer en vigselsattest signerer samboere en samboerkontrakt :)

Samboere har samme rettigheter som gifte, men der gifte signerer en vigselsattest signerer samboere en samboerkontrakt :)

Det stemmer ikke helt. Se link under nye regler.

Vil man være helt sikker på å få rettigheter som gifte, må man rett og slett gifte seg.

mvh

Samboere har samme rettigheter som gifte, men der gifte signerer en vigselsattest signerer samboere en samboerkontrakt :)

Det stemmer ikke helt. Se link under nye regler.

Vil man være helt sikker på å få rettigheter som gifte, må man rett og slett gifte seg.

mvh

Hva mener du forskjellen innebærer? Merk at jeg har svart ts både i denne og den andre tråden at det må opprettes et gjensidig testamente (oet kan det forsåvidt være lurt av mange gifte å gjøre også, slik jeg har blitt det forklart).

Hyggelig med giftemål, men venninnen din har nok feilinformert deg her. Samboere har samme rettigheter som gifte, men der gifte signerer en vigselsattest signerer samboere en samboerkontrakt :)

''men der gifte signerer en vigselsattest signerer samboere en samboerkontrakt''

Dessverre er det veldig mange samboere som aldri signerer noen kontrakt.

''Ifølge en undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI for DNB er det bare 1 av 5 som har utarbeidet en samboeravtale i dag.''

http://www.dagbladet.no/2012/07/25/tema/samliv/klikk/okonomi/privatokonomi/22675139/

Hva mener du forskjellen innebærer? Merk at jeg har svart ts både i denne og den andre tråden at det må opprettes et gjensidig testamente (oet kan det forsåvidt være lurt av mange gifte å gjøre også, slik jeg har blitt det forklart).

Les linken til 'nye regler' så ser du noen av forskjellene blant annet på arv.

mvh

mvh

Jeg kikket på linken i går, og kunne ikke se hva forskjellene går ut på. Advokaten som har satt opp vår kontrakt hevder at vi er bedre sikret enn gifte uten testamente (vi eier eiendom langt ut over 4G), og dersom dette ikke er tilfelle vil jeg gjerne vite det :)

mvh

En ting til; Da pappa døde nylig ble ikke arven fordelt slik linken (eller var det artikkelen det var linket til?) beskrev. Vi er tre søsken, derav ett særkullbarn, og mamma arvet 50% + 1/4 av resterende 50% (= totalt 62,5%). Mitt søsken og jeg lot mamma sitte i uskiftet bo, særkullbarn ble utbetalt, sånn at mamma disponerer 87,5% av boet. Slik ville det ikke blitt ifølge linken.

''men der gifte signerer en vigselsattest signerer samboere en samboerkontrakt''

Dessverre er det veldig mange samboere som aldri signerer noen kontrakt.

''Ifølge en undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI for DNB er det bare 1 av 5 som har utarbeidet en samboeravtale i dag.''

http://www.dagbladet.no/2012/07/25/tema/samliv/klikk/okonomi/privatokonomi/22675139/

Jeg skjønner ikke at de tør. Vi signerte kontrakt da vi kjøpte første leilighet, og jeg var primus motor for dette. Da vi kjøpte hus tok vi en ny runde for å være sikker på at vi (spesielt jeg) er sikret - jeg hadde faktisk ikke turt annet. Spesielt vi kvinner er i praksis dårlig sikret som papirløse samboere, og den fella skal iallefall ikke jeg i.

Annonse

Jeg skjønner ikke at de tør. Vi signerte kontrakt da vi kjøpte første leilighet, og jeg var primus motor for dette. Da vi kjøpte hus tok vi en ny runde for å være sikker på at vi (spesielt jeg) er sikret - jeg hadde faktisk ikke turt annet. Spesielt vi kvinner er i praksis dårlig sikret som papirløse samboere, og den fella skal iallefall ikke jeg i.

''Spesielt vi kvinner er i praksis dårlig sikret som papirløse samboere, og den fella skal iallefall ikke jeg i.''

Samme her. Den dagen jeg selger leiligheten min og flytter inn hos kjæresten er det enten med vigselsattesten i hånda eller en solid samboerkontrakt. :o)

''Spesielt vi kvinner er i praksis dårlig sikret som papirløse samboere, og den fella skal iallefall ikke jeg i.''

Samme her. Den dagen jeg selger leiligheten min og flytter inn hos kjæresten er det enten med vigselsattesten i hånda eller en solid samboerkontrakt. :o)

Jeg gjør det man ikke blir anbefalt å gjøre hehe, dvs stoler på at mannen ikke ville prøvd å flå meg vet et evt brudd, men det kunne han faktisk gjort med lov i hånd uten avtale oss i mellom. Han har tjent mer enn meg hele vegen, og selv om vi eier sammen og har delt på lån i forrige leilighet har han betalt så og si alt av opppussing fra sin konto. Han kunne glatt argumentert for verdistiging (og vi fikk fem ganger mer enn vi kjøpte for!) etc tilkom han i en evt deling, mens jeg - som har betalt mat og klær til hele fam hadde sittet i saksen uten papir. Vi har dessuten kontraktavtalt at etterlevende selv får avgjøre om vedkommende skal sitte i uskiftet bo også, det er heller ikke en selvfølge (hverken for gifte eller samboende uten testamente forsåvidt).

Men det handler ikke bare om brudd heller, faktisk like mye om brå død. Mann har reist mye til usikre land i jobb og flere i nabolaget har dødd av kreft i ung alder. Mann har kræsjet på motorsykkel, jeg i bil - man er jaggu ALDRI sikker. Litt tryggere å sitte med papir i permen selv om jeg håper det ikke skal fram på mange, mange, MANGE år ennå ;-)

''Samme her. Den dagen jeg selger leiligheten min og flytter inn hos kjæresten er det enten med vigselsattesten i hånda eller en solid samboerkontrakt. :o)''

Pass uansett på å også ha papirer på eierforholdet til det som blir felles bolig.

:-)

mvh

Jeg gjør det man ikke blir anbefalt å gjøre hehe, dvs stoler på at mannen ikke ville prøvd å flå meg vet et evt brudd, men det kunne han faktisk gjort med lov i hånd uten avtale oss i mellom. Han har tjent mer enn meg hele vegen, og selv om vi eier sammen og har delt på lån i forrige leilighet har han betalt så og si alt av opppussing fra sin konto. Han kunne glatt argumentert for verdistiging (og vi fikk fem ganger mer enn vi kjøpte for!) etc tilkom han i en evt deling, mens jeg - som har betalt mat og klær til hele fam hadde sittet i saksen uten papir. Vi har dessuten kontraktavtalt at etterlevende selv får avgjøre om vedkommende skal sitte i uskiftet bo også, det er heller ikke en selvfølge (hverken for gifte eller samboende uten testamente forsåvidt).

Men det handler ikke bare om brudd heller, faktisk like mye om brå død. Mann har reist mye til usikre land i jobb og flere i nabolaget har dødd av kreft i ung alder. Mann har kræsjet på motorsykkel, jeg i bil - man er jaggu ALDRI sikker. Litt tryggere å sitte med papir i permen selv om jeg håper det ikke skal fram på mange, mange, MANGE år ennå ;-)

Død kan by på minst like opprivende økonomiske overraskelser som samlivsbrudd.

Ved ekteskap uten særeie automatisk sitte igjen med halvparten av _alt_. Du vil dessuten har rett til å arve det som blir høyest av 25% og 4G hvis det er høyere.

Ved samboerskap vil du sitte igjen med halvparten av det dere kan sies å ha hatt felles. Eier han f.eks. en bolig han har leid ut, blir ikke dette regnet som en del av felleseie. Du vil ha arverett til 4G.

http://www.huseierne.no/boligsporsmal/juridisk-hjelp/arv/arv-pa-grunnlag-av-ekteskap/

Man står alltid sterkere med papirene i orden.

mvh

Ved ekteskap uten særeie automatisk sitte igjen med halvparten av _alt_. Du vil dessuten har rett til å arve det som blir høyest av 25% og 4G hvis det er høyere.

Ved samboerskap vil du sitte igjen med halvparten av det dere kan sies å ha hatt felles. Eier han f.eks. en bolig han har leid ut, blir ikke dette regnet som en del av felleseie. Du vil ha arverett til 4G.

http://www.huseierne.no/boligsporsmal/juridisk-hjelp/arv/arv-pa-grunnlag-av-ekteskap/

mvh

Ja dette er jeg informert om, men det var nytt for meg at jeg med kontrakt ikke skulle ha samme (eller rettere sagt bedre) rettigheter enn gifte (uten ekstra papir). Jeg skal ta en telefon til vedkommende som satte opp vår kontrakt for å forsikre meg om dette.

mvh

''Ved ekteskap uten særeie automatisk sitte igjen med halvparten av _alt_. Du vil dessuten har rett til å arve det som blir høyest av 25% og 4G hvis det er høyere'' Slik var det forresten ikke i vårt tilfelle. Mamma (som var gift med pappa) arvet som sagt et annet sted 62,5%, dvs 50%+ 1/4 av de siste 50% (der vi tre unger skulle ha de resterende 3/4). Dette overgikk 4G big time, og det med 25% skjønner jeg ingenting av i denne sammenhengen?

''Samme her. Den dagen jeg selger leiligheten min og flytter inn hos kjæresten er det enten med vigselsattesten i hånda eller en solid samboerkontrakt. :o)''

Pass uansett på å også ha papirer på eierforholdet til det som blir felles bolig.

:-)

mvh

''Pass uansett på å også ha papirer på eierforholdet til det som blir felles bolig.''

Selvfølgelig. Enten selger jeg og kjøper meg inn hos ham eller så beholder jeg leiligheten og bor hos ham.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...