Gå til innhold

Hvordan formulere permsøknad ferie skolebarn?

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen en mamma

Jeg vet at skolene ber om at man skal være tilbakeholdne med å søke fri fra barnas undervisning. Før skjønte jeg ikke hvorfor foreldre på død og liv skulle ta ferier utenom oppsatte skoleferier. Nå skjønner jeg det: Reisen er dobbelt så dyr (og utenfor vår rekkevidde) hvis vi skal reise i selve vinterferien.

Så vi reiser tre dager før vinterferien. Men hvordan formulerer jeg selve søknaden? (vi må begrunne det på et skjema). Er jeg nødt til å skrive at vi ikke har økonomi til å starte ferien i selve vinterferieuken pga høysesong?

Det er altså snakk om 3 dagers ferie, og søknaden må leveres rektor.

Fortsetter under...

Nødt til og nødt til - "alle" skriver noe sånt uansett, hvis de ikke har noen bedre grunn enn at de gjerne vil spare litt penger - for å få en søknad som innvilges uten for mye styr. Så du trenger ikke være redd for at dette blir brukt mot deg senere, de er vant til at også velstående har veldig dårlig råd når det gjelder akkurat ferie.

Hvis det er sant, kan du jo skrive at dette ikke er noe dere har for vane og at dere forstår at dere nå bruker mye av "kvoten" når det gjelder fritak av denne typen. Det setter nok rektor pris på, men bare hvis det stemmer.

Gjest hilsen en mamma

Nødt til og nødt til - "alle" skriver noe sånt uansett, hvis de ikke har noen bedre grunn enn at de gjerne vil spare litt penger - for å få en søknad som innvilges uten for mye styr. Så du trenger ikke være redd for at dette blir brukt mot deg senere, de er vant til at også velstående har veldig dårlig råd når det gjelder akkurat ferie.

Hvis det er sant, kan du jo skrive at dette ikke er noe dere har for vane og at dere forstår at dere nå bruker mye av "kvoten" når det gjelder fritak av denne typen. Det setter nok rektor pris på, men bare hvis det stemmer.

Det var da skrevet litt "på hogget" syns jeg.

Som alenemor med ikke altfor god råd, må vi bare se langt etter noen sydentur dersom vi skal legge det til høysesongen.

Det er faktisk ikke alle som har råd til sydentur til vanlig, nei.

Vi prøver å unngå å ta ferie utenom skolens oppsatte ferier fordi det oppfordres til det. Jeg har bare innsett at det er en del av "pakka" med å ha barn at man må forholde seg til dyrere ferier enn de som kan reise utenom skolens ferier. Sånn er det bare.... Men det var ikke det du spurte om. Dersom dette ikke er noe du tror kommer til å gjenta seg år etter år ville jeg skrevet at dette var et engangstilfelle. Da får du nok litt mer goodwill ville jeg tro. Du får nok fri uansett - de fleste får det.

Noen venner av oss har kjøpt hus i Sør-Amerika og tar konsekvent barna en uke ut av skolen i februar slik at de får to ukers vinterferie. De får fri hvert år. Men det er stor forskjell fra skole til skole og fra rektor til rektor.

Som alenemor med ikke altfor god råd, må vi bare se langt etter noen sydentur dersom vi skal legge det til høysesongen.

laban kommenterte kun at mange flere enn de som ikke har råd vil skrive nøyaktig hva du foreslår. Hun legger dermed til et forslag som rektor nok vil verdsette.

Jeg vet veldig godt at alle ikke har råd. Jeg vet også at det er mange som HAR råd, som foretrekker å reise når det er billigere. Så jeg mente bare at det ikke er noen grunn til å underslå det prisargumentet, for det er de vant til - og de tenker sikkert ikke nærmere over hvorvidt det er 10%, 50% eller 100% sant at økonomien avgjør.

Annonse

Og altså - jeg mente ikke å være sleivete eller antyde at du lyver. Jeg vet selvfølgelig ikke noe mer om økonomien deres enn det du skriver her.

Gjest Shira :o)

Vi har ikke begrunnet det noe særlig, skrevet at vi skal på ferie.

Vi har fått beskjed på foreldremøter at barna får fri, men det bør jo selvsagt begrenses, og at vi gjerne kan ta en prat med lærer om hvordan barnet ligger an, dette da mtp på 2 ukers ferier.

Varierer nok fra skole til skole, guttungen byttet skole nå, og der sa de ikke noe på foreldremøte, men ungene opparbeider seg avspasering pga at de har fysak utenom opplagt skoletid (tar fra matfriminutt og skolestart og slutt). Så nå er vinterferiene deres 3 dager lengre, og det oppmodes sterkt til å ta lengre ferier da.

Jeg hadde sikkert begrunnet med økonomi, men det var sambo som skrev den, og han er mann og skrev det rett ut i kort form: Skal på ferie. ;o)

Gjest trådstarter

laban kommenterte kun at mange flere enn de som ikke har råd vil skrive nøyaktig hva du foreslår. Hun legger dermed til et forslag som rektor nok vil verdsette.

Ja men jeg kan dessverre ikke legge til at det blir et engangstilfelle. Skal ungene mine på sydentur, må det blir (i alle fall delvis) utenom høysesongen. Nå har de mast i flere år om at de også vil til syden slik som kamerater, så nå var det på tide. Blir det vellykket, gjør vi det nok igjen.

Jeg ville nok skrevet noe alla 'tre dager fri i forbindelse med en reise i vinterferien som ellers ville vært vanskelig å gjennomføre'

uten å spesifisere hva som ville gjort det vanskelig, vi har tatt ekstra dag/dager i forbindelse med lengre reiser, feks en usatur i vinterferien i fjor.

Gjest Elextra

Jeg ville nok skrevet noe alla 'tre dager fri i forbindelse med en reise i vinterferien som ellers ville vært vanskelig å gjennomføre'

uten å spesifisere hva som ville gjort det vanskelig, vi har tatt ekstra dag/dager i forbindelse med lengre reiser, feks en usatur i vinterferien i fjor.

Enig, jeg ville også gjort det på den måten, om det hadde vært aktuelt.

Gjest En annen mor

Jeg hadde bare skrevet at vi skal på ferie og reiser da og da, og blir vekk så og så lenge. Så lenge man ikke er borte lenge, og det ikke er stadig vekk ser jeg ikke problemet, for min del. Vi skal selv bort i påsken i forbindelse med et spsielt arrangement og reiser uka før. Jeg akter ikke å legge ut en lengre avhandling om familiens økonomi eller argumentere for at vi skal "få lov til" å dra. Jeg skriver et brev til skolen, sier at vi drar da og da, barnet blir borte fra skolen sånn og slik, og er tilbake etter påsken. Og hva kan skolen gjøre med det? Det er snakk om en uke, det er første gang. De kan ikke kaste henne ut av skolen, og vi reiser uansett.

Jeg ville vært svært nøktern og skrevet "Familien reiser bort da-og-da og NN kommer derfor ikke på skolen da-og-da. Jeg ville ikke utbrodert, jeg ville ikke skrevet ferie og jeg ville definitivt ikke nevnt billettpriser som årsak ;-)

Her reduserte kommunen høstferien fra 5 til 2 dager uten at vi fikk info om det, og vi søkte permisjon da vi oppdaget dette og fikk avslag fordi vi skulle på ferie! Jr ønsker at vi aldri mer søker på forhånd, men skriver melding om at han var syk etter hjemkomst neste gang. Jeg er tilbøyelig til å være enig, så godt mulig det blir sånn. Men iallefall - ikke begrunn :)

Annonse

Gjest En annen mor

Jeg ville vært svært nøktern og skrevet "Familien reiser bort da-og-da og NN kommer derfor ikke på skolen da-og-da. Jeg ville ikke utbrodert, jeg ville ikke skrevet ferie og jeg ville definitivt ikke nevnt billettpriser som årsak ;-)

Her reduserte kommunen høstferien fra 5 til 2 dager uten at vi fikk info om det, og vi søkte permisjon da vi oppdaget dette og fikk avslag fordi vi skulle på ferie! Jr ønsker at vi aldri mer søker på forhånd, men skriver melding om at han var syk etter hjemkomst neste gang. Jeg er tilbøyelig til å være enig, så godt mulig det blir sånn. Men iallefall - ikke begrunn :)

''vi søkte permisjon da vi oppdaget dette og fikk avslag fordi vi skulle på ferie!''

Er det mulig?!

Jeg håper virkelig dere reiste tross alt. Det hadde jeg gjort. Under forutsetning av at dere ikke hadde vært velidg mye borte tidligere.

''vi søkte permisjon da vi oppdaget dette og fikk avslag fordi vi skulle på ferie!''

Er det mulig?!

Jeg håper virkelig dere reiste tross alt. Det hadde jeg gjort. Under forutsetning av at dere ikke hadde vært velidg mye borte tidligere.

Helt tullete sak :) Da vi fikk avslaget ringte jeg inspektør (som også er ass rektor) og la fram saken, og han sa at reglene var sånn, men at han regnet med at vi dro (!). Jeg bekreftet det, men sa at dette var dumt i forhold til en ungdom som fremdeles hadde respekt for lovverket og ønsket å være ryddig. Sånn som de praktiserte det lærte han at han bare bør omgå regelverket, applaudert både av skole og heim, og det syns jeg var utrolig dumt.

Det værste er at det kom fram at en lærers datter FIKK permisjon, så vi klagde etter oppfordring fra denne læreren som ikke ønsket særbehandling. Jeg tror ike de rakk å få klagen i mailboksen før klagen var innvilget, og det ble om mulig enda teitere :D

tzatziki1365380058

Bare som et lite tips, så kan dere få svært billige sydenferier i høysesong, dersom dere ordner fly og hotell selv, og ikke bestiller charter. (Nå mener jeg billig sammenliknet med organiserte reiser. Billig, sånn objektivt sett, blir det jo uansett ikke,)

Det er spesielt mye å spare på 2- ukers opphold, eller mer. Flybillettene koster jo det samme uansett, så med en ukes opphold, utgjør flybillettene en forholdsmessig stor del av kostnaden..

Vi har bestilt to uker til en charterdestinasjon i Hellas til sommeren, i juli, og får reise og opphold for 16000 kroner for 5 stk. Da har vi ordnet fly og hotell selv.

Skulle vi reist med et av charterselskapene, ville to uker til samme destinasjon i samme tidsrom kostet oss minimum 32000 kroner. Mange penger å spare, altså.

Jeg har aldri prøvd å organisere slike reiser i høst - og vinterferie, så jeg vet ikke om man kan få det like billig da. Og det er vel vanskeligerer for de fleste å reise bort i to uker på den tida.

Bare som et lite tips, så kan dere få svært billige sydenferier i høysesong, dersom dere ordner fly og hotell selv, og ikke bestiller charter. (Nå mener jeg billig sammenliknet med organiserte reiser. Billig, sånn objektivt sett, blir det jo uansett ikke,)

Det er spesielt mye å spare på 2- ukers opphold, eller mer. Flybillettene koster jo det samme uansett, så med en ukes opphold, utgjør flybillettene en forholdsmessig stor del av kostnaden..

Vi har bestilt to uker til en charterdestinasjon i Hellas til sommeren, i juli, og får reise og opphold for 16000 kroner for 5 stk. Da har vi ordnet fly og hotell selv.

Skulle vi reist med et av charterselskapene, ville to uker til samme destinasjon i samme tidsrom kostet oss minimum 32000 kroner. Mange penger å spare, altså.

Jeg har aldri prøvd å organisere slike reiser i høst - og vinterferie, så jeg vet ikke om man kan få det like billig da. Og det er vel vanskeligerer for de fleste å reise bort i to uker på den tida.

Vi er to voksne og klarer ikke å finne en tur dvs fly og hotell til under 26 000 kr så jeg skulle gjerne visst hvordan du klarer det.

Vi er to voksne og klarer ikke å finne en tur dvs fly og hotell til under 26 000 kr så jeg skulle gjerne visst hvordan du klarer det.

Vi er fem stk, to voksne, to tenåringer og en tiåring. For to uker i Spania i månedsskiftet juni/juli betaler vi ca 7000 kr for et hus med badebasseng, flyturen kommer på 17000 kr. Vi har også bestilt to uker med bil ( under 3000 kr) og en natt på hotell ( 800kr), Natten på hotell må vi ha fordi vi sparte 4000kr på å reise en dag før vi skal overta huset. Vi bor ikke i nærheten av en stor flyplass, så vi må ha tilknytningsbilett.

Hvordan vi klarer det?

Vi bruker god til på å lete.

Vi har funnet ut at det kan lønne seg å tenke "annerledes" i forhold til datoer ( ulike ukedager, til og fra ulike flyplasser etc)

Vi bruker ulike søkemotorer når det gjleder både fly og hus

Vi leter ofte etter steder som ikke ligger midt i turistsmørøyet osv

et lite tips: Ungarn er billig, Balatonsjøen er varm og vakker, gode muligheter for spa. Vi kunne ha leig et hus der i 14 dager for ca 6-7000 kr, og turen kunne ha komt på ca 12000 kr. Leigebil, kanskje 3000 kr og på landsbygda er det så billig å leve at vi nesten hadde problemer med å bruke penger sist:-) Og godt og varm, deilig mat.

Et annet alternativ er Polen eller de baltiske land. Fine strender og billig.

Vi har ikke spesielt dårlig råd, men vi er sunnmøringer og bruker selvsagt ikke mer penger enn vi må. Dessuten har det gått sport i det å finne gode og rimelige alternativer. Det betyr også at vi kan reise til varmere strøk nesten hvert år :-) I sommerferien ( jeg er lærer, så det å reise uten om lærerenes ferie er umulig. Nå "krangler" jeg om å få bruke noen avspaseringsdager for å reise til et sted jeg har drømt om hele livet, Det er visst umulig å finne muligheter for å avspasere ;-))

tzatziki1365380058

Tidlig flybooking er den viktigste faktoren, tror jeg. Bestiller sommerferien så fort billettene legges ut på høsten, stort sett en gang mellom september og november. I fjor fikk vi flybilletter for 6000 kroner. I år betaler vi 9000, tror jeg - med Ryan Air. Liker egentlig ikke det selskapet, men har "svelget kameler" denne gang.

Også leier vi leilighet, ikke hotell. Leiligheten er beregnet for 5 personer, og koster 4-500 kroner pr natt. Leilighet er et must når man reiser flere, den koster det samme om man er 2 eller 5, i motsetning til hotell hvor man må ha flere rom, og det dermed blir dyrere.

Leiligheten har helt ok, gresk standard, de er rene og nyoppussede, men det er ingen luksus. Derimot får vi akkurat den beliggenheten vi ønsker, nært strand OG by.

Nå bruker vel du rullestol, om jeg ikke husker feil? Tipper det krever litt mer av både flyselskap, reisen og hotellet? Mellomlandinger er vel neppe ideelt for deg, men vi tar gjerne en mellomlanding og 2 timer ekstra reisetid for å spare 10000 +.

For øvrig har nok Rhea svart på det meste allerede.

Hos oss kan kontaktlærer gi fri inntil 3 dager uten at rektor må involveres. Undersøk om det er tilfelle hos dere også. Uansett er 3 dager fri ikke så mye, dere har jo klart å unngå at hele ferieuka deres kommer når det ikke er skoleferie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...