Gå til innhold

Hvordan formulere permsøknad ferie skolebarn?

Anbefalte innlegg

Vi er fem stk, to voksne, to tenåringer og en tiåring. For to uker i Spania i månedsskiftet juni/juli betaler vi ca 7000 kr for et hus med badebasseng, flyturen kommer på 17000 kr. Vi har også bestilt to uker med bil ( under 3000 kr) og en natt på hotell ( 800kr), Natten på hotell må vi ha fordi vi sparte 4000kr på å reise en dag før vi skal overta huset. Vi bor ikke i nærheten av en stor flyplass, så vi må ha tilknytningsbilett.

Hvordan vi klarer det?

Vi bruker god til på å lete.

Vi har funnet ut at det kan lønne seg å tenke "annerledes" i forhold til datoer ( ulike ukedager, til og fra ulike flyplasser etc)

Vi bruker ulike søkemotorer når det gjleder både fly og hus

Vi leter ofte etter steder som ikke ligger midt i turistsmørøyet osv

et lite tips: Ungarn er billig, Balatonsjøen er varm og vakker, gode muligheter for spa. Vi kunne ha leig et hus der i 14 dager for ca 6-7000 kr, og turen kunne ha komt på ca 12000 kr. Leigebil, kanskje 3000 kr og på landsbygda er det så billig å leve at vi nesten hadde problemer med å bruke penger sist:-) Og godt og varm, deilig mat.

Et annet alternativ er Polen eller de baltiske land. Fine strender og billig.

Vi har ikke spesielt dårlig råd, men vi er sunnmøringer og bruker selvsagt ikke mer penger enn vi må. Dessuten har det gått sport i det å finne gode og rimelige alternativer. Det betyr også at vi kan reise til varmere strøk nesten hvert år :-) I sommerferien ( jeg er lærer, så det å reise uten om lærerenes ferie er umulig. Nå "krangler" jeg om å få bruke noen avspaseringsdager for å reise til et sted jeg har drømt om hele livet, Det er visst umulig å finne muligheter for å avspasere ;-))

Vi har lett ganske mye, problemet er vel først og fremst at det er nesten bare store hotellkompleks som har rom for bevegelseshemmede og at leiligheter som skal leies ut ikke har opplysninger om trappetrinn og størrelsen på badet og døråpninger.

Mellomlandinger er pyton, men kan overleves dersom man ikke har mye håndbagasje og jeg har mye håndbagasje, dvs to sekker og det er egentlig en for mye

Fortsetter under...

Tidlig flybooking er den viktigste faktoren, tror jeg. Bestiller sommerferien så fort billettene legges ut på høsten, stort sett en gang mellom september og november. I fjor fikk vi flybilletter for 6000 kroner. I år betaler vi 9000, tror jeg - med Ryan Air. Liker egentlig ikke det selskapet, men har "svelget kameler" denne gang.

Også leier vi leilighet, ikke hotell. Leiligheten er beregnet for 5 personer, og koster 4-500 kroner pr natt. Leilighet er et must når man reiser flere, den koster det samme om man er 2 eller 5, i motsetning til hotell hvor man må ha flere rom, og det dermed blir dyrere.

Leiligheten har helt ok, gresk standard, de er rene og nyoppussede, men det er ingen luksus. Derimot får vi akkurat den beliggenheten vi ønsker, nært strand OG by.

Nå bruker vel du rullestol, om jeg ikke husker feil? Tipper det krever litt mer av både flyselskap, reisen og hotellet? Mellomlandinger er vel neppe ideelt for deg, men vi tar gjerne en mellomlanding og 2 timer ekstra reisetid for å spare 10000 +.

For øvrig har nok Rhea svart på det meste allerede.

Det er vel helst manglende opplysning om stedet man skal bo på som er problemet. Sjelden det står noe spesifisert i norske annonser så vi må inn på utenlandske sider eller på store hotellkompleks' sider for å finne om det er mulighet til å bo der.

Vi har lett ganske mye, problemet er vel først og fremst at det er nesten bare store hotellkompleks som har rom for bevegelseshemmede og at leiligheter som skal leies ut ikke har opplysninger om trappetrinn og størrelsen på badet og døråpninger.

Mellomlandinger er pyton, men kan overleves dersom man ikke har mye håndbagasje og jeg har mye håndbagasje, dvs to sekker og det er egentlig en for mye

Forstår at det er en ekstra utfordring. Fant et nettsted der det stod om noe var rullestolvennlig... skal se om jeg finner det igjen

Forstår at det er en ekstra utfordring. Fant et nettsted der det stod om noe var rullestolvennlig... skal se om jeg finner det igjen

Vi har tittet på cruise også, båtene hadde 4 rullestoltilpassede lugarer, alle innvendig og bare to enkle senger som det ikke gikk an å sette sammen. Hehe, hva slags fordommer folk har ;)

Gjest trådstarter

Bare som et lite tips, så kan dere få svært billige sydenferier i høysesong, dersom dere ordner fly og hotell selv, og ikke bestiller charter. (Nå mener jeg billig sammenliknet med organiserte reiser. Billig, sånn objektivt sett, blir det jo uansett ikke,)

Det er spesielt mye å spare på 2- ukers opphold, eller mer. Flybillettene koster jo det samme uansett, så med en ukes opphold, utgjør flybillettene en forholdsmessig stor del av kostnaden..

Vi har bestilt to uker til en charterdestinasjon i Hellas til sommeren, i juli, og får reise og opphold for 16000 kroner for 5 stk. Da har vi ordnet fly og hotell selv.

Skulle vi reist med et av charterselskapene, ville to uker til samme destinasjon i samme tidsrom kostet oss minimum 32000 kroner. Mange penger å spare, altså.

Jeg har aldri prøvd å organisere slike reiser i høst - og vinterferie, så jeg vet ikke om man kan få det like billig da. Og det er vel vanskeligerer for de fleste å reise bort i to uker på den tida.

Jeg sjekket mulighetene for det du beskriver, nå i vinterferien, jeg er faktisk ikke så glad i charter. Men flypriser var skyhøye - kostet nesten like mye som hele charter-oppholdet tilsammen.

Gjest også en heldig mamma

Uff, det gjør meg litt frustrert å tenke på alle som synes en uke eller to - eller selv 3 små dagers fravær på skolen er mye. Er det mye, sånn egentlig?? Hva lærer barna mest av - å sitte på skolebenken dag ut og dag inn, eller å skifte litt miljø en gang i blant, oppleve andre kulturer, og se annet i verden enn sin egen (lands)by? Nei, ikke alle kan reise i ferier. Heller ikke vi. Ingen overflod av penger. Men fornuftige, det er vi. Derfor tok vi ungene ut av skolen for en lenger periode, og underviste dem sev - på en lang reise. Ungene blomstret, og vokste både fysisk og mentalt, utrolig mye på disse månedene. Har bare en ting å si; FANTASTISK. Vær så snill å ikke kvi deg for å be om fri i 3 dager!!!! Jeg tenker bare; hjelp!! At verden vår er så firkantet, at 3 dagers fri pga ferie liksom skulle være noe problem? Til helv.... med slike lærere og regler, sier nå jeg.

God Tur!! :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...