Gå til innhold

Dumt å ansette kvinner?

Anbefalte innlegg

''eksempel på slike uproduktive stillinger?''

Det aller meste innenfor offentlig sektor.

''Det aller meste innenfor offentlig sektor.''

Altså helsesøstre, lærere, leger, sykepleiere, barnehageansatte, hjemmehjelper, kemner, rådmann, vaktmestere, bygg-og planlegging, veivesen, barnevern, ppt, renholdere, renovasjon...

-og anna rask, mener du? Hvem er overflødige her?

Jeg er ikke enig i at f.eks lærere er uproduktive sånn i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Men det er riktig at det er flest kvinner og at de ikke akkurat produserer jetfly.

Fortsetter under...

''Det aller meste innenfor offentlig sektor.''

Altså helsesøstre, lærere, leger, sykepleiere, barnehageansatte, hjemmehjelper, kemner, rådmann, vaktmestere, bygg-og planlegging, veivesen, barnevern, ppt, renholdere, renovasjon...

-og anna rask, mener du? Hvem er overflødige her?

Jeg er ikke enig i at f.eks lærere er uproduktive sånn i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Men det er riktig at det er flest kvinner og at de ikke akkurat produserer jetfly.

''Hvem er overflødige her?''

Har ikke sagt et ord om at uproduktive/ikke konkuranseutsatte stilliger=overflødige.

Enten kan du lommentere ting jeg rent _faktisk_ skriver, eller finne andre å skrive til.

''Hvem er overflødige her?''

Har ikke sagt et ord om at uproduktive/ikke konkuranseutsatte stilliger=overflødige.

Enten kan du lommentere ting jeg rent _faktisk_ skriver, eller finne andre å skrive til.

''Har ikke sagt et ord om at uproduktive/ikke konkuranseutsatte stilliger=overflødige.''

ok, men hva mente du da? Jeg mener at offentlig sektor også er produktiv ettersom de produserer tjenester til fellesskapets beste.

Hvis vi først skal kverulere må jeg jo få "lommentere" litt....

''Har ikke sagt et ord om at uproduktive/ikke konkuranseutsatte stilliger=overflødige.''

ok, men hva mente du da? Jeg mener at offentlig sektor også er produktiv ettersom de produserer tjenester til fellesskapets beste.

Hvis vi først skal kverulere må jeg jo få "lommentere" litt....

''Jeg mener at offentlig sektor også er produktiv ettersom''

Offentlig sektor som i prinsippet har hele statskassa og oljefondet i ryggen til å avlønne de ansatte, er ikke konkurranseutsatt, som var det andre kriteriet jeg skrev i innlegget du besvarte.

En fordel hvis du forholder deg til helheten.

''Hvis vi først skal kverulere må jeg jo få "lommentere" litt....''

Værsågod, og hils.

''hvordan tror du den konkurranseutsatte private bedriften tar seg ut med bare mannlige ansatte?''

Selvsagt ikke bare, men de er det i høy grad allerede. Kvinner er i sin tur i flertall i uproduktive stillinger lønnet av statskassa, med dertil hørende sløvt arbeidstempo og nedsatt arbeidsmoral.

Hei,

Har du sett Skavlan med Petter Stordalen som gjest? Anbefales.

Kvinner og menn utfyller hverandre, og selv om kvinner har mer fravær pga sykle barn så tror jeg de fleste næringslivsledere ser en viss "harmoni og balanse".

Det gjelder å skape motivasjon, miljø og arbeidslyst på arbeidsplassen.

Tror ærlig talt ikke det er innover- eller utover tiss som avgjør dette.

Unger har stort sett godt av å gå i barnehagen, der de blir sosialiserte og kan leke med andre barn. Da må også mor ut å tjene penger.

Tallenes tale i den innledende artikkelen er tindrende klar.Og objektive tall og fakta er naturligvis ikke noe noen trenger skamme seg over, meg selv inkludert.

Du derimot burde førsøke å oppdatere deg litt i virkelighetens verden innenfor de aller fleste områder du uttaler deg om.

Hei,

Hvorfor denne stadige arrogante tonen?

Der jeg kommer fra fungerer det best om arroganthet og dyktighet går hånd i hånd.

Å beskylde "kvinner" for uproduktivitet i "offentlig sektor" er hinsides.

Det er sikkert noe byråkrati som kan slankes, men det er utrolig viktig å skape arbeidsplasser, da arbeidsledighet er roten til "alt ondt".

Å påstå at "det er dumt å ansette kvinner" er et utsagn helt uten "tyngde", alt for unyansert.

Og nei, jeg har ikke "dokumentasjon" på en eneste bokstav av det jeg skriver, det er min subjektive mening.

Annonse

Ja, det er dumt. og faktisk noe enhver ansvarlig sjef i en konkuranseutsatt privat bedrift må ta hensyn til.

Det nytter jo ikke å forholde seg til landsomfattende statistikk ved ansettelse av enkeltpersoner. Det er rikelig med menn som blir sykemeldte også.

Sjefen for en stor, privat bedrift bør kanskje la være å ansette _bare_ kvinner. Men risikoen for det er nok svært lav i utgangspunktet.

Det nytter jo ikke å forholde seg til landsomfattende statistikk ved ansettelse av enkeltpersoner. Det er rikelig med menn som blir sykemeldte også.

Sjefen for en stor, privat bedrift bør kanskje la være å ansette _bare_ kvinner. Men risikoen for det er nok svært lav i utgangspunktet.

Jada, jeg både håper og tror at ansettelser skjer på individnivå, ikke gruppenivå. Fordelene med kjønnsmiks på arbeidsplassene er vel dokumenterte..

Men, jeg kan ikke dy meg fra å irritere faktafornekterne heller. For det _er_ slik at kvinner som helhet er dyrere i drift for en arbeidsgiver, hvilket tallenes tale tydelig viser.

Jada, jeg både håper og tror at ansettelser skjer på individnivå, ikke gruppenivå. Fordelene med kjønnsmiks på arbeidsplassene er vel dokumenterte..

Men, jeg kan ikke dy meg fra å irritere faktafornekterne heller. For det _er_ slik at kvinner som helhet er dyrere i drift for en arbeidsgiver, hvilket tallenes tale tydelig viser.

Antall sykedager forteller bare om hvor mange dager arbeidsgiver ikke får noe igjen for pengene i det hele tatt. De forteller ingenting om hvor stor gjenytelsen er alle de andre dagene. Så det er mange variable i det "driftsresultatet".

På 80-tallet hadde jeg en gruppeleder som sutret veldig over "hvordan det var blitt nå", relatert til innføring av lovlig fravær ved syke barn. At han selv droppet ut hele eller store deler av dagen hver gang han hadde bilen på verksted eller service, lot vi være å minne ham på akkurat da...

Antall sykedager forteller bare om hvor mange dager arbeidsgiver ikke får noe igjen for pengene i det hele tatt. De forteller ingenting om hvor stor gjenytelsen er alle de andre dagene. Så det er mange variable i det "driftsresultatet".

På 80-tallet hadde jeg en gruppeleder som sutret veldig over "hvordan det var blitt nå", relatert til innføring av lovlig fravær ved syke barn. At han selv droppet ut hele eller store deler av dagen hver gang han hadde bilen på verksted eller service, lot vi være å minne ham på akkurat da...

''At han selv droppet ut hele eller store deler av dagen hver gang han hadde bilen på verksted eller service, lot vi være å minne ham på akkurat da...''

Finnes endel slike ja..

Ja, det er dumt. og faktisk noe enhver ansvarlig sjef i en konkuranseutsatt privat bedrift må ta hensyn til.

Tja, det kommer helt an på det. Hos oss ser vi definitivt på person, ikke på kjønn. Og har i bedriftens 8 år ikke lidd under det. Nesten tvert imot, faktisk.

'' At han selv droppet ut hele eller store deler av dagen hver gang han hadde bilen på verksted eller service, lot vi være å minne ham på akkurat da...''

Har du ikke hørt om "egenmelding for syk bil"?

Hehe, godt innspill :-)

Annonse

''Ofte er det trolig lite smart å ansette kvinner fremfor menn om en kan velge. ''

Ofte er det trolig lite smart å forholde seg til tall på gruppenivå når en skal ansette en person.

''Ofte er det trolig lite smart å forholde seg til tall på gruppenivå når en skal ansette en person.''

Applaus!

:-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...