Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungene skal "jobbe et sted" en dag, tjene tohundre kroner som skal til afrika.

Hva gjør dere når ungene ikke får napp noe sted? Punger ut selv? Her får de anmerkning om de ikke har med seg noe, så jeg antar det er min lommebok som svir igjen. Og en juksemelding om at de har gjort slik og slik hjemme. (Som de forøvrig gjør helt gratis hver dag ellers)

Skrevet

Personlig svir det ikke så mye i min lommebok dersom jeg ofrer 200kr ekstra til barn i Afrika.

Men ellers finnes det jo små aktiviteter barna kan gjøre (vet jo ikke hvor gamle de er men)..

Lage middag til besteforeldre? Måke snø hos naboen? Selge boller på kjøpesenteret? Pante flasker? Er det noe du trenger ekstra oppryddning i (skuffer, skap, loft, kjeller, osv)?

Skrevet

Guttungen her støvsuget stue, kjøkken og gang, hengte opp klesvask, ryddet og tok ut av oppvaskmaskina så det var temmelig strøkent da jeg kom hjem. Kunne vent meg til det. :o)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Setter dem i arbeid selv. Sist malte sønnen min garasje. Her jukses det ikke.

Skrevet

De jobber daglig. Alle mulige husholdssysler.

Skrevet

Skrevet

Personlig svir det ikke så mye i min lommebok dersom jeg ofrer 200kr ekstra til barn i Afrika.

Men ellers finnes det jo små aktiviteter barna kan gjøre (vet jo ikke hvor gamle de er men)..

Lage middag til besteforeldre? Måke snø hos naboen? Selge boller på kjøpesenteret? Pante flasker? Er det noe du trenger ekstra oppryddning i (skuffer, skap, loft, kjeller, osv)?

Nei, men jeg har fire stykker. Og i løpet av siste halvår forsvant det tusen kroner til afrika, bare for de to minste.

Skrevet

Selvølgelig kan de jobbe hjemme. Gi dem oppgaver som tar noen timer. Det kan være sølvpuss (så får du endelig pusset sølvtøyet), rydding på loftet, snømåking, osv.

Skrevet

Hei,

Gå, kjør eller ta bussen til nærmeste bondegård eller stall. Alltid noe å gjøre der.

Skrevet

Hei,

Gå, kjør eller ta bussen til nærmeste bondegård eller stall. Alltid noe å gjøre der.

''Gå, kjør eller ta bussen til nærmeste bondegård eller stall. Alltid noe å gjøre der.''

De aller fleste staller har nok opptil flere ungjenter som skal være der i samme ærend den dagen allerede... Man må ringe og spørre først. :o)

Skrevet

Så gi de noen ekstra oppgaver som de vanligvis ikke gjør. F.eks. en grundig rengjøring av badet eller nedvasking av noen kjøkkenskap.

De får vel fri fra skolen for å jobbe inn disse pengene?

mvh

Skrevet

Nei, men jeg har fire stykker. Og i løpet av siste halvår forsvant det tusen kroner til afrika, bare for de to minste.

Jeg synes ikke det er mye. Og ja, jeg har også barn. Og nei, jeg tjener ikke mye.

Gjest Hulderen
Skrevet

Hvorfor i all verden skal det være en juksemelding? Det må da være noe du kan sette ungene til som de ikke gjør ellers? Med juksemelding tar du fra dem gleden over å gjøre noe for å hjelpe andre.

Gjest Tatjana
Skrevet

Er det Operasjon Dagsverk? Min eldste har vært med på dette noen ganger. Men da var det slik at de kunne si fra at de ikke fikk jobb, så skaffet skolen noe. Det var også valgfritt, så de som ikke ville av en eller annen grunn måtte møte opp på skolen og ha undervisning.

Min yngste var med på noe i høst, de skulle løpe inn penger i en gymtime. Da hadde de med seg sponsorkort hjem, der vi foreldre (og sikkert andre også) kunne skrive på hvor mye vi ville sponse pr kilometer eleven løp. Men beløpet var jo da helt valgfritt.

Skrevet

Er det Operasjon Dagsverk? Min eldste har vært med på dette noen ganger. Men da var det slik at de kunne si fra at de ikke fikk jobb, så skaffet skolen noe. Det var også valgfritt, så de som ikke ville av en eller annen grunn måtte møte opp på skolen og ha undervisning.

Min yngste var med på noe i høst, de skulle løpe inn penger i en gymtime. Da hadde de med seg sponsorkort hjem, der vi foreldre (og sikkert andre også) kunne skrive på hvor mye vi ville sponse pr kilometer eleven løp. Men beløpet var jo da helt valgfritt.

Ikke mye frivillig og ingen alternativer her nei. Men jeg tror de har løst problemet...muligens. Jeg skal sørge for transport og utstyr i alle fall.. så får vi se.

Skrevet

Junior skal være med på Operasjon Dagsverk uka før vinterferien. Det er 300 kr.

Det står uttrykkelig at de ikke skal få pengene, de må enten jobbe for dem eller selge noe. Personlig er jeg ikke så begeistret for alle bolle- og kaffeselgerne på OD-dagen, så jeg kommer til å gi ham en oppgave i heimen hvis han ikke får seg jobb. Det blir da noe "verre" enn alminnelig daglig husarbeid.

Men han er i ferd med å ordne seg jobb på et skisenter, så antakelig løser det seg uten at min lommebok blir berørt.

Skrevet

Junior skal være med på Operasjon Dagsverk uka før vinterferien. Det er 300 kr.

Det står uttrykkelig at de ikke skal få pengene, de må enten jobbe for dem eller selge noe. Personlig er jeg ikke så begeistret for alle bolle- og kaffeselgerne på OD-dagen, så jeg kommer til å gi ham en oppgave i heimen hvis han ikke får seg jobb. Det blir da noe "verre" enn alminnelig daglig husarbeid.

Men han er i ferd med å ordne seg jobb på et skisenter, så antakelig løser det seg uten at min lommebok blir berørt.

Akkurat. Det er ikke saken som irriterer meg, men hvordan skolen legger opp til krav, uten å stille med noe som helst annet til ungene..

I dag skal de plutselig ha de siste to gymtimene på isbanen. Det er nesten seks km fra skolen, ungene må komme seg til og fra selv. Og busskortet virker bare to ganger om dagen.... som enda et eksempel. Fravær medfører anmerkning. Ungene må dessuten betale inngang og leie av skøyter med. Beskjeden kom i går og bare til elevene. Sånt ergrer meg. Prinsippet.

Jeg kjører og tar med de jeg kan. Men ikke alle mammaer går og "slenger" hele dagen som meg..

Skrevet

Akkurat. Det er ikke saken som irriterer meg, men hvordan skolen legger opp til krav, uten å stille med noe som helst annet til ungene..

I dag skal de plutselig ha de siste to gymtimene på isbanen. Det er nesten seks km fra skolen, ungene må komme seg til og fra selv. Og busskortet virker bare to ganger om dagen.... som enda et eksempel. Fravær medfører anmerkning. Ungene må dessuten betale inngang og leie av skøyter med. Beskjeden kom i går og bare til elevene. Sånt ergrer meg. Prinsippet.

Jeg kjører og tar med de jeg kan. Men ikke alle mammaer går og "slenger" hele dagen som meg..

Det var kort varsel. Man kunne kanskje få lånt skøyter og dermed unngå leieutgifter, hvis det var planlagt litt bedre.

Skrevet

Det var kort varsel. Man kunne kanskje få lånt skøyter og dermed unngå leieutgifter, hvis det var planlagt litt bedre.

Ja.. de godtar sikkert at man er med uten å ha skøyter. Men allikevel. Dumt å legge ting opp på den måten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...