Gå til innhold

Spiser dere økologisk mat?

Anbefalte innlegg

Gjest økologisk mat

Jeg prøver å spise en del økologisk mat, iallefall kjøtt og egg, dette pga dyrevelferd. Syns det er helt forjævlig åssen industrien behandler dyr i Norge.

Men hvilke andre aspekter er egentlig bra med økologisk? Jeg trodde det skulle være miljøvennlig sunnere og bærekraftig, men kritikere sier at det ikke er verken sunnere eller bærekraftig? Miljøbiten vet jeg ikke.

Likevel innbiller jeg meg at det må være sunnere i og med at man ikke putter i seg masse tilsetningsstoffer?

I Danmark tror jeg rundt 40% av all mat som kjøpes er økologisk og der er det nesten sånn at folk ser rart på deg om du ikke kjøper økologisk. I Norge er det helt motsatt. Virker som det eneste folk tenker på i Norge er at maten er billig.

Spiser dere økologisk mat?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388234-spiser-dere-%C3%B8kologisk-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• adhemar

7

• skipohoi

7

• Lillemus

6

• PieLill

5

Mest aktive i denne tråden

Ikke i noen stor utstrekning. Kjøper noe økologisk av frø, men ellers er det økologiske gjerne så mye dyrere enn det vanlige alternativet at det ikke er aktuelt av den grunn.

Dessuten frister det jo mye mer med en stor, hvit og fast blomkål enn en liten, mjuk og grå en til dobbel pris fordi den er økologisk... Den dagen prisen er den samme og det ser like innbydende ut, da kommer jeg til å kjøpe mer økologisk.

Gjest økologisk mat

Ikke i noen stor utstrekning. Kjøper noe økologisk av frø, men ellers er det økologiske gjerne så mye dyrere enn det vanlige alternativet at det ikke er aktuelt av den grunn.

Dessuten frister det jo mye mer med en stor, hvit og fast blomkål enn en liten, mjuk og grå en til dobbel pris fordi den er økologisk... Den dagen prisen er den samme og det ser like innbydende ut, da kommer jeg til å kjøpe mer økologisk.

Her tar du feil, iallefall på meieriprodukter. Økologisk melk og rømme er i mange tilfeller billigere enn de vanlige. Har flere ganger kjøpt økologisk melk og rømme i det siste som har vært billigere enn vanlige produkter.

Hei,

Økologiske produsenter sprøyter ikke vekstene med kjemiske middel mot ugras, skadedyr og sopp.

Det er også krav om at såkorn/såfrø/småplanter skal være etter øko/ Debio- krav.

Så viss en analyserer for sprøytemiddelrester vil en selvfølgelig finne betydelig forskjell.

Kritikerne sier da at sprøytemiddelrester ikke er farlig, så lenge en holder seg under grenseverdiene.

I mitt lille hode hører ikke gift og mat sammen, og hadde det ikke vært for Rachel Carson hadde muligens DDT vært i bruk enda.

Jeg kjøper egg, ost, løk, havregryn, pasta, epler, rømme stort sett økologisk. Epler og pasta kommer stort sett fra Italia, det andre er relativt lokalprodusert..

Det er et paradoks at industrilandbruket forbruker langt mer energi enn det produserer- og at mat og fôr transporteres over halve kloden.

Ja, jeg får levert en kasse med økologisk frukt og grønnsaker på døra annenhver uke herfra:

http://www.avigo.no/index.php?name=Gronnmat

Egg kjøper jeg nå bare økologisk, (det følger med i kassen fra Grønnmat) etter å ha sett forskjellen på hvordan frittgående og økologiske høner har det:

http://www.youtube.com/watch?v=ziJWuVqgTBM

Det samme med kylling. Den smaker jo sånn ca. 100 ganger bedre også. Jeg orker ikke Priorkylling etter å ha vent meg til de fra Holte Gård.

Her tar du feil, iallefall på meieriprodukter. Økologisk melk og rømme er i mange tilfeller billigere enn de vanlige. Har flere ganger kjøpt økologisk melk og rømme i det siste som har vært billigere enn vanlige produkter.

Da skal jeg sjekke øko-melk neste gang! :o)

Annonse

Ja, jeg får levert en kasse med økologisk frukt og grønnsaker på døra annenhver uke herfra:

Egg kjøper jeg nå bare økologisk, (det følger med i kassen fra Grønnmat) etter å ha sett forskjellen på hvordan frittgående og økologiske høner har det:

Det samme med kylling. Den smaker jo sånn ca. 100 ganger bedre også. Jeg orker ikke Priorkylling etter å ha vent meg til de fra Holte Gård.

Vi kjøper egg stort sett direkte hos hønsebonden. Det er jo ikke tillatt med burhøns lenger så alle går "fritt" i store haller, men de har det sikkert trangt allikevel.

Enig. Men har ikke råd til å utelukkende kjøpe kortreist eller vegetar, så jeg er litt på en sånn kjip mellomting, jeg gjør så godt jeg kan innimellom, og andre ganger har jeg skylapper på og prøver å ignorere og fortenge at det jeg skal ha til middag ikke har hatt det fint...:S

skal bli flinkere!

IngridSletten

Nei. Økologisk mat har ingen helsemessige fordeler. Det er Keiserens nye klær.

Kortreist derimot. Det er viktig for miljøet og dermed for meg.

Økologisk mat handler om mer enn helse for dem som spiser den. Å kalle det keiserens nye klær er mildt sagt flåsete!

Nei. Økologisk mat har ingen helsemessige fordeler. Det er Keiserens nye klær.

Kortreist derimot. Det er viktig for miljøet og dermed for meg.

Hei,

Så du tror ikke en øket eksponering mot kjemiske sprøytemiddelrester i maten og i visse tilfeller lågere vitamininnhold er negativt for helsa?

Økologisk mat handler om mer enn helse for dem som spiser den. Å kalle det keiserens nye klær er mildt sagt flåsete!

Hei,

Synest også fagpersonen er "særdeles kort" her, i "dobbel betydning".

Får nesten legge til mot normalt, synest han har jamt over gode svar.

Annonse

Jeg kjøper ikke økologisk. Det er dyrt, gir ingen helsegevinst og dyrene har det ikke nødvendigvis bedre. De kan f.eks. bli mer syke fordi man er for forsiktig med å gi medisiner. Og man trenger ikke drive økologisk for å sørge for dyrevelferd.

Derimot foretrekker jeg egg fra frittgående høner. Det har med dyrevelferd å gjøre. Noen påstår at det blir bedre kvalitet på eggene, men jeg er ikke Hellstrøm nok til å finne den.

Etter mitt syn er både miljøgevinsten og helesegevinsten langt større ved å satse på kortreist mat. Transport er forurensning. Kortreist er både redusert matsmitte og større åpenhet og kontroll med produksjonen.

mvh

Jeg kjøper ikke økologisk. Det er dyrt, gir ingen helsegevinst og dyrene har det ikke nødvendigvis bedre. De kan f.eks. bli mer syke fordi man er for forsiktig med å gi medisiner. Og man trenger ikke drive økologisk for å sørge for dyrevelferd.

Derimot foretrekker jeg egg fra frittgående høner. Det har med dyrevelferd å gjøre. Noen påstår at det blir bedre kvalitet på eggene, men jeg er ikke Hellstrøm nok til å finne den.

Etter mitt syn er både miljøgevinsten og helesegevinsten langt større ved å satse på kortreist mat. Transport er forurensning. Kortreist er både redusert matsmitte og større åpenhet og kontroll med produksjonen.

mvh

Hva er egentlig frittgående høner da ? Det jeg ser om 'frittgående' høner er ikke akkurat slik det fremstilles på glanspapiret :)

''etter å ha sett forskjellen på hvordan frittgående og økologiske høner har det.''

Økologisk er ikke en forutsetning for å ha frittgående høner. (Men frittgående er en forutsetning ved økologisk drift.)

mvh

Hei,

Så du tror ikke en øket eksponering mot kjemiske sprøytemiddelrester i maten og i visse tilfeller lågere vitamininnhold er negativt for helsa?

Problemet til de som driver økologisk er vel at det ikke lar seg dokumentere på noe måte :)

Spiller ingen rolle hva vi tror, jeg kan tro at 2+2=5 så mye jeg vil, men hvis alt peker mot at 2+2=4.. vel.. så er det kanskje sånn.

Jeg syns det er så innmari mye mat som ikke smaker noe lenger, og jakter god mat. I noen tilfeller innebærer dette økologisk, i andre lokalprodusert mat. Jeg tror det er en sammenheng mellom hva maten smaker og hvordan den er produsert, så jeg gjetter at jeg tar vare på både miljø og dyrevelferd gjennom dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...