Gå til innhold

Spiser dere økologisk mat?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• adhemar

7

• skipohoi

7

• Lillemus

6

• PieLill

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Cinnamongirl

Er ikke så flink men det er vel fordi det er dårlig utvalg her og det er ofte gammelt.

Men jeg er veldig for økogisk - hvis man kan stole på at det er rent osv. Føler bare ikke at det har kommet langt nok ennå.

Kjøper økologisk dersom det er bra varer altså og er villig til å betale mer for ren mat.

Gjest Cinnamongirl

Er ikke så flink men det er vel fordi det er dårlig utvalg her og det er ofte gammelt.

Men jeg er veldig for økogisk - hvis man kan stole på at det er rent osv. Føler bare ikke at det har kommet langt nok ennå.

Kjøper økologisk dersom det er bra varer altså og er villig til å betale mer for ren mat.

Det var da voldsomt til skrivefeil i dag??

Mat som er transportert kortest mulig distanse fra opprinnelse til matbord. Ikke som i oksebiff fra Argentina, liksom.

All norsk mat er vel kortreist? Eller kjøper dere som syns dette er så viktig kun mat fra lokale gårder? Man får jo ikke nødvendigvis kjøpt varer fra sin nærmeste gård

Annonse

''Epler feks som ikke er økologisk, skreller jeg alltid, men økologiske epler spiser jeg med skallet på.''

Nå er det engang sånn at lufta er full av forurensing selv om maten er aldri så økologisk. OG folk peller på eplene, de fraktes rundt - og gudene vet hva de har vært borti.

Ja men jeg vasker jo alltid eplene uansett. Gjør ikke alle det?

Gjest Lizzenja

Jeg syns det er så innmari mye mat som ikke smaker noe lenger, og jakter god mat. I noen tilfeller innebærer dette økologisk, i andre lokalprodusert mat. Jeg tror det er en sammenheng mellom hva maten smaker og hvordan den er produsert, så jeg gjetter at jeg tar vare på både miljø og dyrevelferd gjennom dette.

Synes det er supert at du og flere (inkludert meg selv) tenker på dyrevelferden mht økologisk mat eller ikke. Har ikke lest alle svarene, men vil da tro at økologisk mat _er_ sunnere enn ikke-økologisk mat? At det er bra for oss også?

Gjest Lizzenja

Synes det er supert at du og flere (inkludert meg selv) tenker på dyrevelferden mht økologisk mat eller ikke. Har ikke lest alle svarene, men vil da tro at økologisk mat _er_ sunnere enn ikke-økologisk mat? At det er bra for oss også?

Annonse

Gjest Lizzenja

Jeg syns det er så innmari mye mat som ikke smaker noe lenger, og jakter god mat. I noen tilfeller innebærer dette økologisk, i andre lokalprodusert mat. Jeg tror det er en sammenheng mellom hva maten smaker og hvordan den er produsert, så jeg gjetter at jeg tar vare på både miljø og dyrevelferd gjennom dette.

Den skulle _egentlig_ til trådstarter, men passet godt til deg også :)

Det hender jeg velger økologiske gulrøtter, rømme og litt andre ting innimellom, men som regel velger jeg vanlige landbruksprodukter, fortrinnsvis produsert i Norge.

I forhold til mange andre land, så er norske bønder restriktive mht bruk av sprøytemidler (spesielt mot soppsykdommer, men også ugrasmidler og insektsmidler). Det gjødsles også mye med husdyrgjødsel der det finnes, og kunstgjødsla brukes som regel temmelig nøyaktig i forhold til mineralbehovet i den jorda den skal i.

Min mening er at det er viktig at det finnes muligheter for de som ønsker å drive økologisk. De har nok enda mer fokus på dyrevelferd og også på å minimere/utelukke sprøytemiddelrester i maten. Men siden dette nødvendigvis innebærer dyrere mat (fordi det blir lavere avlinger med mindre gjødsling, fordi det er mye mer manuelt arbeid pga manglende sprøyting og mer tungvint logistikk ved leveranser), så vil det ikke være et alternativ for store deler av befolkningen, så frem tikke maten blir sponset statlig.

På verdensbasis, så er det ikke mulig å fø så mange millioner mennesker kun ved økologisk landbruk, fordi avlingene vil bli såpass mye lavere. Og det er også et argument for å ikke uglese normal konvensjonelt landbruk. Det er selvfølgelig viktig å følge råd fra forskning og statlig hold om sprøytemengder og -tdspunkt, og det samme gjelder gjødsling.

Så jeg sier egentlig jatakk til økologisk mat i Norge for de som ønsker å spise det - men også jatakk til vanlig konvensjonell mat, fortrinnvis produsert i Norge,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...